۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۵۶۲۱۴۰
استاد حوزه مطرح کرد؛

گذر از مشکلات اقتصادی با قناعت و ساده زیستی

استاد حوزه علمیه قم گفت: خرید کالای ایرانی به‌واسطه حمایت از اقتصادی اسلامی عین معروف بوده و خرید کالای خارجی به‌واسطه فراهم کردن سلطه بیگانگان و مستکبران بر امت اسلامی عین منکر است.
حجت الاسلام رضا محمدی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، سیره و سبک زندگی امام علی(ع) را بهترین راهکار برای خروج کشور از وضعیت کنونی اقتصاد عنوان کرد و گفت: امروزه واردات بی‌رویه کالاهای غیرضروری و فرهنگ تجمل‌گرایی کشور را با رکود و بیکاری مواجه کرده است.

وی افزود: عمل به فرهنگ قناعت و ساده زیستی علوی می‌تواند مانع خروج ارز از کشور برای واردات کالاهای بی‌رویه مانند لوازم‌آرایشی و بهداشتی شده و درنتیجه با این سیاست می‌توان ارز ذخیره‌شده را در عرصه حمایت از اقتصاد و تولیدات داخلی سرمایه‌گذاری کرد.

استاد حوزه علمیه قم بابیان این که امام علی(ع) زندگی بسیار ساده‌ای داشتند و در عین توانمندی ساده زندگی کرده و پیروان و کارگزاران خود را نیز به‌سادگی  و ساده زیستی دعوت می‌کردند، افزود: سادگی و قناعت انسان را از صرف مصرف‌گرایی نجات داده و به او اجازه می‌دهد تا در سایه تلاش و کوشش محل زیست خود را آباد کند،؛ زیرابه‌این‌ترتیب بسیاری از درآمدهایی که در عرصه زندگی تجملی خرج می‌شود با ورود به چرخه تولید و اقتصاد می‌تواند موجب بهبود زندگی عامه مردم و از میان رفتن فاصله طبقاتی شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی خاطرنشان کرد: برای حمایت از تولید ملی و فعال کردن چرخه اقتصاد داخلی نیاز نیست که دولت پیشگام باشد بلکه مردم با خرید کالاهای ایرانی می‌توانند با برخی از سیاست‌های وارداتی دولت مخالفت کنند.

وی افزود: نقش مردم در حمایت از تولیدات ملی محوری است و اگر مردم کالای خارجی نخرند به طبع واردات تعطیل‌شده و سرمایه‌گذاران در مسیر تولید حرکت خواهند کرد.

 استاد حوزه علمیه قم علت خرید کالاهای خارجی را از سوی مردم تبلیغات گسترده دولت‌های استعماری و کارگزاران آن‌ها در کشور دانست، افزود: متأسفانه در دوران قاجار و پس‌ازآن در دروان پهلوی استعمارگران کالاهای خود را به‌وفور وارد کشور کرده و درحالی‌که کالاهای خود را کالاهایی باکیفیت جلوه می‌دادند به‌صورت مستمر درزمینهٔ بی‌کیفیت بودن کالاهای ایرانی تبلیغ کردند به‌گونه‌ای که مردم از خرید کالاهای ایرانی خجالت کشیده و شرم داشتند و به‌این‌ترتیب کالای خارجی وارد سبد مصرف خانوار ایرانی شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی با اشاره به این‌که خرید کالاهای داخلی کمک به تقویت اسلام، جامعه اسلامی و مردم است، خاطرنشان کرد: خرید کالاهای بیگانه باید به‌عنوان منکر در جامعه نهادینه شود و مردم باید به‌عنوان مسلمان حمایت از کالاهای ملی و تولیدات داخلی را به‌عنوان معروف در جامعه اسلامی ترویج کنند؛ زیرا مصرف کالای خارجی به‌واسطه سلطه گری بیگانگان بر امت اسلامی عین منکر است.

وی یادآور شد: زمانی که فرهنگ خرید کالای خارجی به‌عنوان یک منکر در جامعه طرح‌شده و مردم از خرید تولیدات ملی به‌عنوان یک معروف حمایت کنند، زمینه سلطه بیگانه در پناه مصرف کالاهای داخلی ازمیان‌رفته و فقر بیکاری در جامعه ریشه‌کن خواهد شد./837/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات