۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۲
کد خبر: ۵۶۲۱۸۴
آیت الله علوی گرگانی:

علمی برای انسان موضوعیت دارد که روح او را بالا ببرد

حضرت آیت الله علوی‌گرگانی با بیان این که هر علمی برای انسان موضوعیت ندارد که انسان به دنبال آن باشد،‌ گفت: علمی ارزش واقعی دارد که روح انسان را قوت داده و او را در مسیر حق قرار می دهد.
آیت الله علوی گرگانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله علوی‌گرگانی پیش از ظهر امروز در دیدار با رییس و جمعی از طلاب مدرسه عالی انوارطاها قم با بیان این که زحمات و خدمات در مسیر رشد مسیر فقاهت از هرجهت قابل تقدیر است، اظهار داشت: باید در آینده بتوانیم خدمت گذار مردم باشیم و افراد نادان را نیز نجات بدهیم.

وی افزود: راه روحانیت قدم گذاشتن در مسیر پیامبران الهی است؛ از فرمایشات امیرمؤمنان برداشت می شود که علم به چهار قسم تقسیم می شود، نخست علمی که انسان را نجات می دهد، دوم علمی که به انسان منفعت می دهد، علمی که انسان را بالا می برد و چهارم علمی که انسان را پایین می آورد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم عنوان کرد: حضرت ادامه دادند: علمی که انسان را نجات می دهد، علم قرآن است به همین جهت انس و آشنایی با معارف قرآن از اهمیت بسیاری برخوردار است و همین قرآن نیز در روز قیامت موجب نجات انسان شده و در پیشگاه خداوند از انسان شفاعت می‌کند.

وی با اشاره به علم نافع در حدیث امام علی(ع) ابراز داشت: علمی که به انسان نفع می رساند علم فقه است چون می دانیم که تر و خشک زندگی انسان با فقه در ارتباط است و علم فقه علمی است که با فرد و جامعه ارتباط تنگاتکی دارد، از این رو تعلیم علم فقه از امور حساس و مهم شمرده می شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم  تأکید کرد: در ادامه روایتی که بیان می کردیم، علمی که انسان را بالا می برد علم نحو و شناخت هیأت جملات است و این علم در شناخت روایات و آیات قرآن کمک زیادی به انسان می‌کند و علمی که انسان را پایین می آورد علم نجوم است.

حضرت آیت الله علوی‌گرگانی بیان داشت: هر علمی برای انسان موضوعیت ندارد که انسان به دنبال آن باشد،‌ بلکه علمی ارزش واقعی دارد که روح انسان را قوت داده و او را در مسیر حق قرار می دهد، به همین جهت طلاب باید مواظب باشند سر درس افرادی بنشینند که از برجسته ترین علما و فقهای زمان باشند.

وی علم فقه را موجب فرار انسان از مال حرام و شناخت احکام الهی دانست و تصریح کرد: البته طلبه برای فقیه شدن نباید هرجا سر و صدایی شنید وارد شود و دنبال هر فردی راه بیافتد، برخی اساتید حوزه قم و نجف در گذشته اعتقادات طلاب را از بین می بردند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این که اهل علم باید چهار اصل را در زندگی فقاهی خود در نظر بگیرد، خاطرنشان ساخت: این اصول موجب جا افتادن و فاضل شدن طلاب می شود؛ این چهار اصل نخست پیش مطالعه و آماده شدن برای رفتن سرکلاس، اصل دوم نشستن سر کلاس، اصل سوم مطالعه شبانه و اصل چهارم مباحثه است.

وی یادآور شد: مباحثه موجب می شود مسائلی که از نظر استاد مخفی مانده مطرح شود و سبب می شود انسان بتواند بهترین اقوال را درک کند، به همین جهت بزرگان حوزه تأکید می کردند که مباحثه باید جزو لاینفک زندگی طلبگی باشد./1330/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات