۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۵۶۲۳۳۷
آیت‌الله سعیدی:

عدالت شاخصه برخورد نظام اسلامی با افراد زندانی است

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به این که زندان فرصتی برای توبه و بازگشت به صراط هدایت است، گفت: عدالت شاخصه برخورد نظام اسلامی با افراد زندانی است.
آیت الله سعیدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید محمد سعیدی ظهر امروز در دیدار با روسا و مسؤولان فرهنگی زندان‌ها که در سالن محراب حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزارشد، با اشاره به این که زندان محلی برای استراحت و وقت گذاری افراد زندانی نیست، گفت: در زمان بعثت حضرت رسول(ص) به رسالت در شبه‌جزیره عربستان زندانی وجود نداشت و درواقع زندان نخستین بار در کوفه و در دوران امام علی(ع) زندان به‌عنوان محلی برای توبه و اصلاح مجرمان ایجاد شد.

وی با بیان این که امام علی(ع) به شکل مرتب از این زندان بازدید داشتند، افزود: محیط زندان باید به شکلی باشد که بستر توبه و بازگشت فرد را به دامان جامعه فراهم کند و اگر محیط زندان  به شکلی باشد که خود موجب افزایش جرم و فساد شود به‌عنوان یک هزینه‌ بر دوش دولت اسلامی بارشده و ایجاد مشکل می‌کند.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) با تأکید بر این که اسلام با به زنجیر کشیدن اسراء مخالف است، تصریح کرد: در دوران صدر اسلام زندان وجود نداشت اما مجرم بود، به همین علت زندانی‌ها و افرادی که مجرم جنگی شمرده می‌شدند را در مسجد نگهداری می‌داشتند تا توبه کنند و به مسیر هدایت بازگردند.

وی هدف اصلی ایجاد زندان‌ها را جلوگیری از رشد جرم و جنایت و اعمال مجازات مجرمان و رساندن آن‌ها به جزای اعمالشان عنوان کرد و گفت: زندان فرصتی برای جبران گذشته و توبه از گناهان و اشتباهات قبلی است.

آیت‌الله سعیدی بابیان این که افراط ‌وتفریط مناسب زندان‌ها نیست، ادامه داد: منظور از افراط و تفریط این است  که با هرکس متناسب با جرمش برخورد شده و افراد مجرم به مجازات عمل خود برسند تا درس عبرتی برای دیگران باشد.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) با تأکید بر این که بیکاری و وقت‌گذرانی در زندان موجب اصلاح زندانیان نمی‌شود، اظهار کرد: برای اصلاح زندانیان باید زمینه اشتغال و مهارت‌آموزی آن‌ها در همان محیط زندان فراهم شود تا به‌این‌ترتیب خانواده فرد زندانی دچار مشکل نشده و فرد زندانی بتواند مخارج و هزینه‌های شخصی وزندگی خود را در همان زندان تأمین کند.

آیت‌الله سعیدی یادآور شد: برخی از زندانی‌های سیاسی تلاش می‌کنند تا خود را همانند حضرت یوسف(ع) جلوه دهند و زندانی شدن را افتخاری برای خود بدانند درحالی‌که شخص مجرم باید بداند نظام اسلامی مقتدر اما منصف است و هنگامی‌که فردی جرمی را مرتکب می‌شود با او بر اساس عدالت برخورد خواهند کرد./837/پ۲۰۳/ج

 

ارسال نظرات