۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۴
کد خبر: ۵۶۲۳۵۶

تحلیل کارشنانس رأی‌الیوم از حملات وحشیانه اخیر سعودی به یمن

نویسنده سرشناس جهان عرب با غیر قابل قبول خواندن سکوت دولت مستعفی منصور هادی در برابر قتل عام فجیع و غیرانسانی در مراسم عروسی مردم یمن تاکید کرد که این جنایت مستلزم پاسخی فوری به ائتلاف عربی است.
عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم

به گزارش خبرگزاری رسا، «عبدالباری عطوان»، سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» در یادداشتی با عنوان «قتل عام عروسی در یمن نباید بی پاسخ بماند»، تکرار جنایات ائتلاف سعودی در کشتار مردم بی گناه یمن را مستلزم مقابله به مثل یمنی‌ها دانست.

در این یادداشت آمده است: سخنگوهای نظامی ائتلاف عربی به فرماندهی عربستان و امارات که تجاوز به یمن را به چهارمین سال متوالی کشاندند همواره تاکید می‌کنند که حملات هواپیماهای آن صرفا اهداف نظامی و نه غیرنظامیان یمن را هدف می گیرد، چون مجهز به سیستم‌های نظارت دقیق است.

اما حمله این هواپیماها به یک جشن عروسی در روستای «بنی قیس» در استان حجه در شمال غرب یمن که به کشته شدن دستکم 25 نفر و زخمی شدن 40 نفر دیگر منجر شد که بیش تر آنها کودک هستند، دروغ این ادعاها را ثابت و آن را از ریشه نابود می‌کند.

نویسنده تاکید کرد: این یک قتل عام به تمام معنای کلمه است و افرادی بی گناه را هدف قرار داد که می‌خواستند در اوج ناامیدی و سرخوردگی تنها لحظاتی را در شادی سپری کنند، محاصره کشورشان موجب شده بیش از 20 میلیون یمنی با گرسنگی و بیماری دست و پنجه نرم کنند، نبود دارو، مراقبت‌های پزشکی و کادر درمانی کافی هم آنها را به رنج آورده است.

به گفته «محمد الأشول»، سخنگوی بیمارستان الجمهوریه یمن عروس هم در بین کشته شده هاست و حال داماد هم به خاطر جراحت شدید وخیم است و شاید تا ساعاتی دیگر به او در بهشت برین بپیوندد تا در نزد فرشتگان خدا پیوند آسمانی خود را جشن بگیرند.

این برای اولین بار نیست که هواپیماهای ائتلاف چنین قتل عامی را مرتکب می‌شوند، در سپتامبر 2015 هواپیماهای ائتلاف با بمباران یک عروسی در شهر ساحلی «المخا» 131 نفر را کشته و به خاک و خون کشیدند.

در اکتبر 2016 مجلس عزایی در صنعا از سوی جنگنده‌های اف 16 ائتلاف هدف گرفته شد آن هم پس از اخباری که درباره حضور علی عبدالله صالح، رییس جمهور اسبق و مقتول یمن در بین عزاداران رسیده بود که در نتیجه این حمله 140 عزادار از جمله خانواده فرد مرحوم هم جان باختند.

در ادامه آمده است: مقامات سعودی قول دادند ضمن عدم تکرار حملات علیه غیرنظامیان تحقیقات میدانی جدی به عمل آورده و عاملان آن را محاکمه کنند اما این تعهدات تنها جوهر روی کاغذ بود تا دهان منتقدان بین المللی را هم ببندند و گواه این امر ادامه بمباران غیرنظامیان است.

نویسنده با اشاره به اینکه از عبد ربه منصور هادی هم که خود را رییس جمهور مشروع و نماینده مردم یمن معرفی می‌کند هیچ پاسخی به این جنایت شنیده نمی‌شود، افزود: همان طور نخست وزیر و اعضای کابینه آن هم واکنشی نشان ندادند، در حالی که حفظ جان مردم باید در راس مسؤولیت و دغدغه اصلی آنها باشد و حتی برخی رسانه‌های منطقه و جهان هم این جنایت را سانسور کردند که به اعتقاد ما خود نوعی جنایت است.
مقامات سعودی واماراتی می گویند که ائتلاف و نیروهای طرفدار آن 80 درصد از خاک یمن را تحت تسلط خود گرفتند اگر این حرف دقیق باشد چرا گرسنگی و وبا در یمن شیوع یافته چرا کارمندان بیشترشان از 16 ماه پیش تا حالا حقوق نگرفته اند.

عطوان تاکید کرد: این‌ها جنایات جنگی است که نباید روی دهد نه اینکه ادامه پیدا کرده و تکرار شود، عاملان این جنایات باید در برابر دستگاه عدالت محاکمه و قصاص شوند و به خانواده‌های قربانیان هم به همان اندازه که عربستان و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به قربانیان غربی غرامت می دهند، غرامت داده شود، در حالی که فرد یمنی با آنها فرق می‌کند چون متعلق به ملتی با تمدن چند هزار ساله است.

وی با بیان اینکه ظلم و بی عدالتی نسبت به مردم اصیل یمن آن هم به دست برادرانی که پیوندهای دینی، قومی و تاریخی مشترک با یمنی‌ها دارند، رنج آور است، افزود: مردم یمن هیچ گناهی ندارند، نظیر همه مردم دیگر کشورهای عربی و در راس آنها سوریه، لیبی، فلسطین، سومالی و عراق و فهرست آنها بالا بلند است.

نویسنده در پایان آورده است: این جنایات باید فورا متوقف شود و همچنین جنگی که عامل آن است کشورهای ائتلاف باید یمن را برای مردم آن رها کنند آنها به قدری عقلشان می رسد که خودشان اختلافاتشان را حل کرده و به همزیستی مسالمت آمیز دست یابند./۸۴۷/ب
۱۰۳/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات