۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۳
کد خبر: ۵۶۲۴۱۴
همراه با کرمانشاه؛

گزارشی از فعالیت‌های "پویش هر هیأت یک روستا"

"پویش هر هیأت یک روستا" که با حضور جمعی از جوانان هیأتی‌ و انقلابی فعال شده است، در حرکتی آتش به اختیار خدماتی را در زمینه‌های مختلف به مردم زلزله‌زده استان کرمانشاه و سر پل ذهاب ارائه کرده است.
پویش هر هیأت یک روستا هر هیأت یک روستا

به گزارش خبرگزاری رسا، زلزله بلایی طبیعی است که اگر ابعاد و قدرت آن وسیع باشد، صدمات جانی و مالی جبران‌ناپذیری را به همراه دارد، گاهی آثار روحی بر جای مانده از خسارت‌های آن به قدری عمیق است که به فراموشی سپردن آن سال‌ها به طول می‌انجامد. از سال 91 که زلزله آذربایجان شرقی رخ داد و با صدمات شدیدی همراه بود، تا سال گذشته زلزله قابل توجهی اتفاق نیافتاده بود که شامگاه یکشنبه 21 آبان 96 ناگهان زلزله‌ای به بزرگی 7/3 ریشتر استان کرمانشاه را به لرزه درآورد.

با توجه به ابعاد وسیع و قدرت بسیار زیاد در مناطقی از این استان آسیب‌های شدیدی در حد تخریب کامل منازل و صدمات جانی و مالی جبران ناپذیری وارد شد. در این زلزله متاسفانه عده‌ای از هم‌میهنان عزیز کرمانشاهی جان خود را از دست دادند و خانواده‌های زیادی را داغدار کردند، فعالیت‌های امدادرسانی و کمک به زلزله‌‌زدگان از همان لحظات نخستین آغاز شد تا بتوانند با نجات هرچه سریع‌تر زیر آوارماندگان از داغدار شدن خانواده‌های دیگر جلوگیری کنند. تمام سعی و تلاش امدادگران علاوه بر نجات آنها، فراهم کردن سرپناهی برای عزیزانی بود که خانه و کاشانه خود را اکنون ویرانه می‌دیدند. با توجه به ابعاد خسارات و آسیب‌دیدگان شرایط امدادرسانی و اسکان آوارگان به کندی پیش می‌رفت تا این‌که مرحله دوم امدادرسانی آغاز شد.

در همان ساعات اولیه حادثه پیامی از رهبر انقلاب منتشر شد؛ «از همه کسانی‌که می‌توانند به‌نحوی در سبک کردن بار مصیبت و جبران خسارت مؤثر باشند درخواست می‌کنم که به یاری آسیب‌دیدگان بشتابند». ایشان شخصاً چند روز بعد با سفر به مناطق زلزله‌زده و مراجعه به چادرهای خانواد‌ه‌های مصیبت‌زده رسیدگی بیشتر به زلزله زدگان را به مسئولان گوش زد کردند. در مرحله‌ی دوم با توجه به شرایط اقلیمی منطقه، اسکان بهتری تدارک دیده شد و مردم توانستند با تدابیر بهتری در کانکس‌ها اسکان یابند، با توجه به کمک‌‌های مردمی وضعیت منطقه تا حدودی برای زندگی موقت در کانکس‌ها به شرایط نرمال نزدیک شد، اما هنوز تا رسیدن به شرایط اید‌ه‌‌آل فاصله زیادی باقی است، هنوز روحیه‌ی مناسب جهت ادامه زندگی در مردم ایجاد نشده است.

گزارشی از اقدامات هیئت‌های مذهبی کشور در کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه

در این بین پویش «هر هیأت یک روستا» که جمعی از جوانان هیأتی‌ و انقلابی آن را تشکیل می‌داد در حرکتی آتش به اختیار تصمیم گرفتند تا سرحد توان خود به کمک زلزله‌زدگان و آسیب دیدگان بشتابند، گویی با دیدن فرمانده و رهبر خود در وسط میدان، انرژی دو چندانی گرفتند و با کمک دیگر مردم حاضر در صحنه تمام سعی و تلاش خود را برای سبک کردن صدمات وارد شده به آسیب دیدگان به کار بستند. ایام عید نوروز در پیش بود، هیأت صاحب الزمان قم با راه‌اندازی گروه جهادی یاسین و برگزاری اردویی جهادی با رویکرد مهدویت در این منطقه تلاش کردند مشکلات و خلاءهای پیش آمده را در حد توان برطرف کنند تا مردم عزیز این منطقه در شرایط بهتری سال نو را آغاز کنند. در مرحله اول شناسایی منطقه، آسیب‌ها و کمبود‌ها در اولویت قرار گرفت و روستاهای تپه عظیمه، قیطک، آسیاب قرمز، عسکرخانی، دولنگان سفلی، دولنگان علیا، مشکنار،نودیه در دهستان قلعه شاهین به عنوان محل طرح انتخاب شدند.

فعالیت‌ها:

خدمات ارائه شده به بانوان در روستای مشکنار

کارگاه‌های اشتغا‌ل‌زایی، خیاطی، بافتنی، سازه‌های دستی

این کارگاه‌ها به‌ مدت 3 روز در 6 جلسه از تاریخ 15 الی 17 اسفندماه برای بانوان در مدرسه فرهنگ روستای مشکنار برگزار شد، در پایان با اعطای گواهی از سازمان فنی حرفه‌ای کشور شرایط ایجاد اشتغال مستقیم برای افراد حاضر در کارگاه‌ها محیا شد.

در این طرح تعدادی چرخ خیاطی، پارچه، وسایل بافتنی و وسایل ساخت سازه‌های دستی به صورت رایگان جهت تداوم اشتغال در روستاها به افراد برگزیده اهدا شد.

کارگاه های احکام، مهدویت، ولایت فقیه، طب اسلامی و بهداشت

این کارگاه‌ها نیز به‌ مدت 3 روز از تاریخ 15 الی 17 اسفندماه به صورت تک جلسه در محل مذکور برگزار شد و پایان کارگاه گواهی شرکت در کارگاه نیز ارائه شد.

کارگاه حفظ و قرائت قرآن با اعطای گواهی‌نامه و جوایز نفیس

کارگاهی به مدت 3 روز از تاریخ 15 الی 17 اسفند ماه در 6 جلسه برگزار و در آخر به برگزیدگان گواهی حفظ و قرائت اهدا شد، همچنین طرح حفظ سوره یاسین در این کارگاه برگزار که به برگزیدگان سفر مشهد مقدس اهدا شد.

جُنگ‌های شادی و جشن همراه با مسابقات و اعطای جوایز برای کودکان

برگزاری جشن و جنگ‌های شاد و مفرح برای کودکان از دیگر طرح‌هایی بود که 3 روز در مدرسه فرهنگ همراه با مسابقات، بازی‌های جذاب و اهدای جوایز ارزنده همراه بود.

خدماتی به مدت سه روز در مدرسه مسلم ابن عقیل روستای قیطک به آقایان ارائه شد؛ که کارگاه‌های اشتغال‌زایی پرورش قارچ، آموزش روش‌های نوین دام‌پروری و کشاورزی از جمله این خدمات است.

در ادامه 3 کارگاه تک جلسه‌ای به مدت 3 روز از 15 تا 17 اسفندماه در محل مذکور برگزار شد که گواهی شرکت در کارگاه بعد از پایان جلسات آن به شرکت کنندگان اعطا شد.

همچنین سالن پیرایشی برای ارائه خدمات به آقایان به‌ مدت 3روز در محل مذکور دایر بود. در ادامه برنامه‌هایی کلی و مشترک برای اهالی این 8 روستا ترتیب داده شد که به آنها اشاره می‌شود.

بازدید از تمامی مدارس هر 8 روستا و توزیع لوازم التحریر واسباب بازی بین دانش‌آموزان

تیم‌های پزشکی و درمان و بهداشت

شامل 3 تیم پرستار، متخصص کودکان، پزشک عمومی، روانپزشک، ماما که یک پایگاه ثابت در مدرسه فرهنگ مشکنار و یک پایگاه در بخشداری قلعه شاهین و یک تیم سیار در 24 روستای دیگر بخش قلعه شاهین که آسیب چندانی در زلزله ندیده است.

در این طرح درمان سرپایی بیماران و بهداشت فردی آنها انجام شد. این بخش به‌ مدت 3 روز از تاریخ 15 الی 17 اسفندماه اجرا شد. کاشت 313 نهال در روز 15 اسفندماه و نصب وسایل بازی و ورزشی در پارک از دیگر طرح‌های انجام شده در این روستا بود. برنامه بزرگ جشن روز زن با برنامه‌های شاد، سرگرمی و اهدای جوایز مختلف در شب میلاد حضرت زهرا(س) در مدرسه فرهنگ مشکنار با حضور 700 نفر از مردم روستاهای مشکنار، نوده، تپه عظیم و قیطک برگزار شد.

روز آخر سفر، برنامه‌ای برای بازدید گروه از یادمان شهدای بازی دراز ترتیب داده شد. علاوه بر این بازدیدها و پخش اقلام ضروری مورد نیاز مردم محترم منطقه از برنامه‌هایی بود که به کمک دهیاران روستاهای مذکور انجام شد./۸۷۶/د۱۰۳/س

منبع: باشگاه خبرنگاران پویا

ارسال نظرات