۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۵۶۲۵۰۹
رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطرح کرد؛

تقویت و احیای عقلانیت وحیانی راه برون رفت از مشکلات اجتماعی و سیاسی

حجت الاسلام والمسلمین لک زايي با بیان اینکه حکیم طهران تنها راه حل نجات از بحران سیاسی و اجتماعی را در تقویت عقلانیت وحیانی می‌دانست، گفت: حکیم طهران با تریبت برخی شاگردان چراغ حکمت را در کشور روشن کرد.
حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زايي رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، امروز در همایش ملی حکیم طهران که در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد با اشاره به اوضاع سیاسی و اجتماعی دوران حیات حکیم طهران و اقدامات ایشان در احیای حکمت متعالیه، گفت: ایشان در سال 1234 قمری متولد و در سال 1307 دیده از جهان فرو بستند.

وی افزود: ایشان از حکمای اربعه به شمار می‌رود که بیشترین فعالیت وی به دوران حاکمیت ناصرالدین شاه قاجار برمی‌گردد. بخشی از جوانی ایشان در دوران حکومت فتحعلی شاه و محمد شاه سپری شده اما عمده فعالیت ایشان به عصر ناصری که همان عصر بیداری نام گرفت بر می‌گردد.

حجت الاسلام والمسلمین لک زايي با اشاره به اینکه در عصر ناصری مسائل سیاسی و اجتماعی فراوانی در کشور رخ داد، بیان داشت: این دوره را باید در چهار بخش مورد بررسی قرار داد نخست نیروی دولت و پادشاهی، نیروی بیگانگانی همچون انگلیس، فرانسه و روسیه، نیروی منورالفکری و نیروی دین که به رهبری علما بود از مهمترین مسائل سیاسی و اجتماعی تاثیرگذار در کشور بودند.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: در بحث دین در این دوران ما شاهد تفکرات جدید و ظهور فرقه‌هایی مانند بابیت هستیم که این خود نشان از اوضاع آشفته آن دوران دارد همچنین در مساله سیاسی معاهداتی مانند معاهده پاریس و آپال رخ می‌دهد و ایران، افغانستان و آسیای میانه را از دست می‌دهد.

وی ادامه داد: رقابت‌های روس و انگلیس برای به دست آوردن امتیازهای عجیب و غریب در ایران، نخستین سفرهای شاه به فرنگ، بحث اصلاحات و تبعیت از فرهنگ غرب، موج اعزام دانشجو به غرب، دعوای اصولی و اخباری‌ها از مهمترین دلایل آشفته‌ شدن امور داخلی کشور در آن دوران هستند اما در کنار همه این گروه‌ها حکومت به علما نیز توجه داشت زیرا حکومت می‌دانست که مردم در کنار علما هستند.

حجت الاسلام والمسلمین لک زايي با اشاره به اخراج حکیم مدرس از تهران، عنوان کرد: یکی از بهانه‌های اخراج حکیم این بود که ایشان راه حل نجات از بحران‌هایی که ذکر شد تقویت عقلانیت وحیانی می‌دانست برهمین اساس به تربیت شاگردان پرداخت تا در هجمه‌ها و نسخه‌هایی که از داخل و خارج صادر می‌شود بتوانند به خوبی مسائل را تحلیل و تبیین کنند ایشان با این اقدام چراغ حکمت را در کشور روشن کرد.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: کسانی که مواجهه قوی با غرب دارند کسانی هستند که افزون بر دیگر علوم در زمینه حکمت متعالی نیز افراد قوی باشند که بتوانند دیدگاه‌های وارداتی را مورد ارزیابی قرار دهند.

وی در پایان با تاکید براینکه امتداد سیاسی و اجتماعی باید برای حکمت متعالی گرفته شود، خاطرنشان کرد: با بررسی میراث گذشتگان به طور قطع گنج یابی رخ می‌دهد و این امر باعث می‌شود نقش علما در تحولات سیاسی و اجتماعی مغفول بماند./813/پ203/ب1

ارسال نظرات