۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۰
کد خبر: ۵۶۲۶۲۴
در درس خارج فقه فناوری‌های نوین؛

ارتباط میان فناوری اطلاعات و فناوری ارتباطات بررسی شد

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری در چهارمین جلسه فقه فناوری‌های نوین به بررسی ارتباط میان فناوری اطلاعات و فناوری ارتباطات و اهمیت تبدیل داده‌ به اطلاعات پرداخت.
حجت الاسلام و‌المسلمین حمید شهریاری درس خارج فقه فضای مجازی حجت الاسلام شهریاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، امروز در درس خارج فقه فناوریهای نوین که در مدرس 27 مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، بیان داشت: فضای مجازی با فناوری اطلاعات و ارتباطات ارتباط وسیعی دارد. به طوری که با یکدیگر نسبت منطقی و مساوی دارند.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری با اشاره به تعریف واژه فناوری، اظهار داشت: به ساخت، اصلاح، کاربرد و دانش ابزارها، ماشینها، مهارتها، هنرها، نظامها یا روشهای سازماندهی یا مجموعهای از آنها برای حل مشکل یا انجام یک کار خاص، فناوری اطلاق میشود.

وی ابراز داشت: فناوری ترجمه فارسی عبارت «Technology» است که ریشهای یونانی دارد. این عبارت مرکب از دو کلمه «Techno» به معنای هنر، مهارت و فن و کلمه «logy» به معنای نطقِ به منزله کلام و تعقل، تشکیل شده است.

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌ قضائیه با بیان این که تفاوتهایی میان فناوری، اختراع، نوآوری و پیشرفت وجود دارد، تصریح کرد: اختراع(Invention) عبارت از خلق یک ارزش جدید(روش یا ایده جدید و بهتر) برای برآورده شدن نیازها است.

وی ادامه داد: به کاربرد ارزشی جدید(روش یا ایده جدید و بهتر) برای برآوردن نیازها(انجام کاری جدید و طرحی نو درانداختن) نوآوری(Innovation) اطلاق می شود.

مدیر مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم‌اسلامی نور اضافه کرد: به انجام یک کار به شیوهای بهتر پیشرفت(Improvement) گفته میشود.

وی خاطرنشان کرد: فناوری میتواند نوعی نوآوری و اختراع باشد، یا آن که پیشرفت در کاربردها یا صرفاً دانش بکارگیری ابزارها باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه با مهم خواندن فناوری اطلاعات، عنوان کرد: در فناوری اطلاعات ذخیرهسازی، بازیابی، انتقال و پردازش داده یا اطلاعات از طریق اجرا، توسعه و نگهداری سیستمهای سختافزاری و نرمافزاری و شبکهای انجام میشود.

فرایند تبدیل داده به اطلاعات به زمان و هزینه زیادی نیاز دارد

وی گفت: فناوری ارتباطات به حوزهای از فناوری اشاره دارد که به ارتباطات انسانی از طریق دیجیتالی میپردازد. این ابزارها شامل نظامهای شبکهای همچون اینترنت و اینترانت، نرمافزارهایی همچون مرورگرهای وب و پست الکترونیکی و سختافزارهایی مانند تلفن ثابت یا همراه و ابزارهای ارتباطی صوتی، تصویری و متنی میشود.

معاون رییس قوه قضاییه اظهار داشت: باید توجه داشت که ارتباطات رشتهای علمی از یک سو در حوزه علوم انسانی و از سوی دیگر در حوزه فنی مهندسی است. چرا که هر حوزهای به تناسب، به مباحث فقهی مختلفی نیاز دارد.

وی با بیان این که در جهان تولید اطلاعات به عنوان یکی از ابزارهای توسعه و پیشرفت کشورهای مختلف به شمار میآید، ابراز داشت: سنت ما از لحاظ «دادهها» بسیار غنی است به طوری که با تولید زیاد دادهها توسط دانشمندان ایرانی، امروز دادههای بسیاری در ایران به وجود آمده است.  

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری با تأکید بر این که فرایند تبدیل داده به اطلاعات به زمان و هزینه زیادی نیاز دارد، تصریح کرد: هر دادهای در صورت تبدیل شدن به اطلاعات به کار خواهد آمد در غیر این صورت ارزشی نخواهد داشت.

وی افزود: پس از تبدیل دادهها به اطلاعات و عنوانبندی شدن آنها، دستیابی، طبقهبندی و جستجوی اطلاعات با کاربست فناوری اطلاعات ممکن میشود و با فناوری ارتباطات نیز این اطلاعات در اختیار همگان قرار میگیرند.  

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌ قضائیه عنوان کرد: هرگاه امکان انتقال اطلاعات فراهم شود، تبادل اطلاعات صورت خواهد گرفت. در چنین حالتی، هر فردی میتواند اطلاعات خود را برای شخص دیگری که به شبکه دسترسی دارد، ارسال کند./878/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات