۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۵۶۳۰۴۲
نوبخت در نشست خبری:

موضع ‌ایران مبنی بر عدم مذاکره دفاعی غیر قابل تغییر است

سخنگوی دولت گفت: اعلام کردیم موضع ایران در برجام کاملا مشخص است و تنها عهدنامه بین طرفین را می‌شناسد و در خصوص مسائل نظامی با کسی مذاکره نمی‌کند.
نوبخت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه با اشاره به موضوع بحران آب در کشور اظهار داشت: در جلسه دیروز هیات دولت در خصوص بحران آب در برخی از استان‌ها مصوباتی را داشتیم تا این از تنش بی آبی رهایی پیدا کنند، از این رو مصوب شد که مبلغ هزار و 600 میلیارد تومان برای رفع تنش آبی سال جاری پرداخت شود که قرار است 700 میلیارد تومان از محل منابع داخلی وزارت نیرو و 900 میلیارد تومان هم از سوی سازمان برنامه و بودجه به این موضوع اختصاص داده شود.

وی ادامه داد: علاوه بر پرداخت مالی ما برای رفع بحران از مردم نیز خواستاریم شرایط موجود را درک کنند و با صرفه‌جویی خود به این بی آبی کمک کنند، البته به لطف خداوند بارش‌های باران در اوایل فصل بهار به این بی آبی قدری کمک کرده است.

سخنگوی دولت در مورد وضعیت تراز تجاری ایران در سال 97 نیز تاکید کرد: خوشبختانه در سال 97 در فرودین‌ماه مبلغ 2میلیارد و 529 میلیون دلار واردات و 3 میلیارد و 133 میلیون دلار صادرات را داشته‌ایم که این مبالغ نشان از فزونی صادرات بر واردات بوده است که با آمار می‌توان گفت نسبت به سال گذشته در همین زمان حدود 7/7 درصد افزایش ارزش واردات و 15درصد رشد صادرات را شاهد بوده‌ایم.

نوبخت در مورد وضعیت بازار ارز نیز یادآور شد: در این رابطه ما برای 15هزار و 403 کالا در ماه قبل حدود 3میلیارد و 403 میلیون یورو تخصیص ارز 4200 تومانی داشتیم که از سوی بانک مرکزی و دولت هم 3هزار میلیارد تومان برای کالاهای اساسی و دارویی پرداخت شده است تا با همان 3800 تومان عرضه شود.

وی افزود: با وضعیت جدید مشخص خواهد شد که هیچ کالایی بدون ثبت سفارش وارد یا صادر نمی‌شود و اگر هم بخواهد بشود با دلار 4200 تومانی خواهد بود و کالاهای اساسی هم با دلار 3800 تومان صورت می‌گیرد و از این رو هیچ توجیهی برای رشد نرخ‌ها وجود ندارد، البته حواستان باشد که هیچ کالایی گران نشده است و از سوی هیچ کسی این موضوع قابل توجیه نیست و اگر کسی بگوید که جنسی را با دلار گران‌تر خریداری کرده است حتما جنس او قاچاق بوده است.

رییس سازمان برنامه و بودجه در مورد معوقات فرهنگیان نیز تصریح کرد: در هفته معلم معوقات فرهنگیان نیز پرداخت خواهد شد، در واقع خرید خدمت و حق الزحمه امتحانات نیز به صورت تنخواه از خزانه به فرهنگیان پرداخت می‌شود که البته این موضوع در سال گذشته به صورت یکجا باقی‌مانده حق الزحمه امتحانات را پرداخت کردیم.

نوبخت در مورد تاخیر بوئینگ در قراردادهای خود با ایران نیز خاطرنشان کرد: در این راستا هنوز وزارت راه و شهرسازی موضوعی را به ما منعکس نکرده است و اطلاعات دقیقی وجود ندارد.

وی با اشاره افزایش حقوق کارمندان در سال 97 نیز گفت: ما به طور متوسط 10درصد افزایش حقوق را در سال خواهیم داشت که از این میان کسانی که حقوق آنها بالاتر است شامل این دو درصد نخواهند شد و اگر برخی حقوق کمتری نیز داشته باشند با 12درصد افزایش روبرو می‌شوند و دولت هم طبق قانون و مصوبه مجلس این اقدام را انجام خواهد داد. 

سخنگوی دولت در واکنش به احتمال تغییرات در بدنه دولت به گفته خود شخص رییس جمهور نیز افزود: رییس جمهور نسبت به بدنه دولت کاملا شناخت دارند و نسبت به اظهار نظر و اختلافات موجود نیز آگاهی لازم را دارا هستند و چنانچه ایشان احساس کنند در اجرایی شدن وعده هایی که به مردم داده‌اند خللی در حال رخ دادن است تغییرات را اعمال خواهند کرد اما هیچ خبری از تغییر تا به امروز وجود ندارد.

نوبخت در خصوص کاهش نرخ عوارض خروج دانشجویان عنوان کرد: قصد دولت از افزایش نرخ خروج از کشور برای دانشجویان نیست و ما نمی‌خواهیم دانشجویان ما با مشکل مواجه شوند و مساله مطرح شده در داخل مجلس بوده است و دولت با هیچ راه‌راحلی که مشکلی از دانشجویان حل کند مخالف نخواهد بود.

وی راجع به تماس تلفنی آقای روحانی و مکرون نیز توضیح داد: در این تماس تلفنی آقای مکرون گزارش دیدار خود با ترامپ را به ایران داد و مساله متفاوتی از قبل وجود نداشته است و ما نیز اعلام کردیم موضع ایران در برجام کاملا مشخص است و تنها عهدنامه بین طرفین را می‌شناسد و در خصوص مسائل نظامی با کسی مذاکره نمی‌کند، در مورد منطقه هم ایران همواره برای ثبات منطقه و مبارزه با تروریسم تلاش داشته است. 

سخنگوی دولت در مورد برجام و واکنش اروپا نیز افزود: ما در برجام تنها معاهده بین طرفین را می شناسیم و اگر آنها بخواهند درباره مساله دیگری مذاکره کنند مساله فرق می‌کند و به برجام مربوط نمی‌شود و در زمینه مسائل دفاعی هم که اصلا مذاکره‌ای نخواهیم داشت.

نوبخت در خصوص اینکه قرار است یکی از اعضای دولت به سمت شهرداری منصوب شود نیز اظهار کرد: ما به شورای شهر اعتماد لازم را داریم و اگر دولت بخواهند با آنها همکاری خواهیم کرد و حضور شهردار در جلسات دولت نشان می‌دهد که ما با آنها تعامل و همکاری داریم، در این میان حجتی یکی از گزینه‌های مطرح شده است که انسانی مثبت و از جنس کشاورزان است و از دست دادن ایشان از کابینه به صلاح نخواهد بود.

وی ادامه داد: رفتن مهندس حجتی درست نیست و به همین منظور برای نگه داشتن ایشان مقاومت کرده‌ایم، البته افراد دیگری نیز در لیست شهردار شدن هستند که امید است از آنها بهره ببرند تا باتقویت شهرداری تهران شاهد آسیب بخش‌های دیگر نباشیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه در خصوص اینکه برخی صرافی‌ها و بانک‌‌ها به مردم ارز نمی‌دهند گفت: اگر گزارشی در این رابطه دارید حتما ارائه کنید تا با جدیت با آنها برخورد کنیم.

نوبخت در مورد خدمات رسانی به زلزله‎زدگان سرپل ذهاب نیز یادآور شد: قطعا عزیزان ما در این منطقه از همه امکانات لازم برخوردار نیستند و با ارائه هر میزان کانکس رفاهی برای آنها رخ نمی‌دهد و همه تلاش ما باید بروی بازسازی این منطقه باشد.

وی در مورد بحث رایگان شدن هزینه‌های مساجد از قبیل آب، برق، گاز نیز گفت: کمک به مساجد همیشه از سوی دولت انجام شده است و برای انشعابات لازم نیز همیشه تسهیلات در اختیار مساجد گذاشته‌ایم، اینکه مساجد توسط مردم ساخته و اداره شود یک موضوع معنوی خوبی است اما دولت نیز در کمک به این مراکز دینی دریغ نمی‌کند و اگر موضوع رایگان بودن هزینه‌های جاری در مسجدی رعایت نمی‌شود موارد اعلام شود تا پیگیری کنیم./816/پ۲۰۱/ق

ارسال نظرات