۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۵:۳۰
کد خبر: ۵۶۳۱۸۸
رییس مرکز تخصصی مهدویت قم تبیین کرد؛

سلامت اخلاقی و اقتصادی جامعه نیازمند بسترهای معرفتی

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی بیان کرد: سلامت اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی در هر جامعه‌ای حاصل نهادینه‌ شدن یکسری معرفت‌ها در آن جامعه است.
کلباسی

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا درباره آثار اندیشه مهدوی در تربیت جامعه گفت: معرفت مقدمه هر حرکت سازنده‌ای است، اگر مقایسه‌ای بین دو انسان موفق و درمانده صورت گیرد، این نتیجه حاصل می‌شود که بسیاری از عناصر فرد موفق حاصل معرفت و شناخت او نسبت به شرایط، عمل و زمان است که شخصیت خود را با آن تطبیق داده و از این موهبت استفاده کرده است، به خلاف فرد درمانده که چنین استفاده‌ای نکرده است.

جامعه منتظر، جامعه‌ای آرمان‌طلب

رییس مرکز تخصصی مهدویت قم ادامه داد: جامعه هم این‌گونه است، سلامت اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی در هر جامعه‌ای حاصل نهادینه‌ شدن یکسری معرفت‌ها در آن جامعه است، طبیعی است که جامعه منتظر از نظر معرفتی باید آرمان‌خواده و آرمان‌طلب باشد، راه‌های رسیدن به آرمان‌ها را بشناسد، ضرورت آنها را درک کرده و خود را برای تحقق آن آماده کند.

وی با بیان‌ این‌که بدون معرفت نسبت به ارزش‌‌ها و حساسیت بر جوانب آن چنین حرکتی حاصل نمی‌شود تصریح کرد: زمینه اصلی برای ایجاد جامعه منتظر و حرکت به سمت اهداف و آرمان‌های آن افزایش معرفت است که راه‌های بسیار گوناگون و متنوعی دارد.

تقسیم‌بندی جامعه بر اساس آرمان

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی درباره تقسیم‌بندی جامعه عنوان کرد: در یک تقسیم بندی کلی می‌توان جامعه‌ها را به هدفمند و بدون هدف تقسیم کرد؛ دسته نخست هدفی را پیش روی خود تصور کرده و تمام تلاش خود را معطوف آن هدف کرده است، بر خلاف جامعه بدون هدف که دارای اهداف خاص و بلند مدتی نیست.

وی حرکت به سمت پیشرفت و تعالی را وجه ممیز جامعه هدفمند و بدون هدف دانست و اظهار داشت: تفاوت افراد و جوامعی که به‌دنبال آرمان و اهداف مشخص هستند با غیرخود در پویایی و تحرک آن جامعه است به طوری‌که تمام قوای خود را در جهت رسیدن به آن هدف مشخص قرار می‌دهد؛ اما در مقابل دسته دیگر جامعه راکد و متوقف است.

رییس مرکز تخصصی مهدویت قم با اشاره به اهداف جامعه از انتظار بیان کرد: مقوله انتظار برای جامعه اهداف مشخص و مقدسی را ترسیم و تعریف کرده که منتظران حقیقی سعی می‌کنند خود را به آن اهداف نزدیک کنند؛ چراکه انتظار این‌گونه نیست که فرد منتظر بماند تا شخصی نزدیک شود، بلکه منتظر شخصی هستند که اهداف مشخصی مانند علم، عدالت، امنیت، فقرزدایی، تربیت عقلانی و عاطفی و... را محقق کند.

تمهیدات جامعه منتظر

وی  افزود: طبیعتا جامعه‌ای که این اهداف را تحلیل و شناسایی و به سمت تحقق آنها حرکت کرده ، جامعه‌ منتظر است و به خاطر تحقق اهداف خود تمهیدات مناسبی را از جهات سیاسی، اجتماعی، اخلاقی، تربیتی و...فراهم می‌کند، به همین دلیل انتظار به جامعه معنا و مفهوم می‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی در پایان سطح اهداف جامعه غیر منتظر را پایین و بدون اهمیت توصیف کرد و گفت: جامعه‌‌ای که منتظر چیزی نباشد، آرمانی هم در آن مطرح نیست و یا آرمان‌‌های حقیر و سطحی مانند رفع مشکلات معیشتی دارد و آینده خود و دنیا برای آن اهمیتی ندارد./۸۷۶/ت۳۰۲/س

مهدی شاهی

ارسال نظرات