۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۵
کد خبر: ۵۶۳۲۷۵
در خبرگزاری رسا صورت گرفت؛

رونمایی کتاب "درسنامه ولایت فقیه"

نشست علمی تأملی در نظام سیاسی اسلام و آیین رونمایی کتاب درسنامه ولایت فقیه در خبرگزاری رسا در قم برگزار شد.
نشست تاملی در نظام سیاسی اسلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی تأملی در نظام سیاسی اسلام وآیین رونمایی از کتاب درسنامه ولایت فقیه، عصر امروز، با حضور پژوهشگران حوزوی در سالن کنفرانس خبرگزاری رسا برگزار شد.

این نشست با حضور حجت الاسلام دکتر مهدی ابوطالبی، عضو شورای علمی گروه تاریخ اندیشه معاصر مؤسسه امام خمینی(ره)، دکتر ذبیح الله نعیمیان، عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام و دکتر سعید باغستانی، عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی مؤسسه امام خمینی(ره) و حجت الاسلام مهدی محققی مدیر عامل مؤسسه رسا برگزار شد.

علیرضا استادیان سردبیر خبرگزاری رسا با اشاره به شبهات موجود درباره ولایت فقیه در جامعه گفت: درباره حاکمیت ولایت فقه شبهات مختلفی  مطرح است و برخی از منظر علوم سیاسی و برخی از دیدگاه سنتی به این مسأله پرداخته و در این باره دچار چالش شده‌اند، بنابراین بررسی نظریات مختلف درباره ولایت فقیه و حکومت اسلامی اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی  تلاش حوزویان را برای پاسخگویی به شبهات مربوط به ولایت فقیه ارزشمند دانست و بیان کرد: خبرگزاری رسا در قالب‌های مختلفی همچون معرفی کتاب، گفت‌وگو و برگزاری جلسات مختلف درصدد پاسخگویی به شبهات مطرح در جامعه به ویژه مسأله ولایت فقه است و همچنین این موسسه با راه‌اندازی سایت وسایل برای تبیین مسائل فقه حکومتی گام‌های مؤثری برداشته است.

در ادامه این جلسه حجت الاسلام ابوطالبی به پیشینه پیدایش شبهات درباره ولایت فقیه اشاره و بیان کرد: اصل شبهات درباره ولایت فقیه را بعد از گنجانده شدن طرح مسأله ولایت فقه در قانون اساسی نهضت آزادی مطرح شد؛ در حالی که قبل از آن امام خمینی(ره) مسأله ولایت فقیه را در سال 1320 در کتاب کشف اسرار و همچنین در سال 1348 در درس‌های خارج مطرح کرده است.

وی در ادامه به تبیین پیشینه نظری و عملی ولایت فقیه در تاریخ  پرداخت و گفت: نظریه ولایت فقیه در اندیشه علمای گذشته همچون فارابی و ملاصدرا و شیخ مفید مطرح بود و  حتی محقق کرکی درباره این مسأله ادعای اجماع اقوال فقهای را مطرح کرده است.

حجت الاسلام ابوطالبی با اشاره به تصدی علمای شیعه در برخی مسؤولیت‌های حکومتی در  دوران‌های مختلف تاریخی گفت: علما در هر دوران بر حسب توان خویش تصدی امور جامعه و حکومت را برعهده گرفته اند؛ به گونه‌ای که در  مجلس مشروطه آمده است که شاه باید از قانون اساسی مجلس پیروی کند و این قانون باید به تصویب ۵ نفر از نظر فقها رسیده باشد.

عضو شورای علمی گروه تاریخ اندیشه معاصر مؤسسه امام خمینی(ره) بیان کرد: از  ۵۰۰سال پیش تا کنون سیر تکامل در مسأله ولایت فقهی را شاهد هستیم.

همچنین، در ادامه این نشست حجت الاسلام باغستانی گفت: حفظ و و استحکام نظام اسلام وابسته به تبیین و ترویج نظریه ولایت فقیه میان دانشجویان و قشر جوان جامعه است.

 وی به اهداف تدوین کتب درسنامه ولایت فقه اشاره و ابراز کرد: کتاب‌های موجود درباره ولایت فقیه با ادبیات حوزوی نگاشته شده که این مسأله برای دانشجویان سنگین است و همچنین خلأ نبود کتاب درسی در این مسأله وجود داشت و همچنین کتاب‌های موجود سیر منطق منظمی در بیان بحث ولایت فقه نداشته‌اند؛ از این رو با همکاری دکتر ابوطالبی به تنظیم و تدوین کتاب درسنامه ولایت فقه پرداختیم.

 وی با بیان این که این کتاب در 12 درس‌گفتار تنظیم شده است، بیان کرد: در پایان هر درس شبهات مطرح در دانشگاه و رسانه‌ها درباره ولایت فقیه مطرح و به آنها پاسخ گفته شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسا، در ادامه حجت الاسلام والمسلمین نعمیان نیز به به شبهه عرفی شدن دین در حکومت ولایت فقیه پرداخت و گفت: خواستگاه این شبهه آن است که اگر دین بخواهد در جامعه برپا شود؛ احکام دین از بین می‌رود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام بیان کرد: مسأله عرفی شدن دین را در حکومت  باید در چند مرحله همچون سیر حکومت در میان ادیان و مذاهب مختلف، عرفی شدن حکومت، مصلحت سنجی حاکم و نگاه مقاصدی به حکومت بررسی کرد.

گفتنی است، در پایان این جلسه از کتاب درسنامه ولایت فقیه رونمایی شد. همچنین گزارش کامل این نشست به زودی در خبرگزاری رسا منتشر می‌شود./۹۹۸/پ ۲۰۲/ش

ارسال نظرات