۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۵۶۳۳۰۴

پیشنهاد وزیر صرب برای گفت‌و‌گوی شیعه و ارتدوکس

وزیر فرهنگ صربستان که برای دیدار با مقامات ایرانی وارد تهران شده است، پیشنهاد آغاز گفت‌وگوهای دینی و فرهنگی بین ایران و صربستان را ارائه داد.
وزیر فرهنگ صربستان در دیدار با رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

به گزارش خبرگزاری رسا، ولادان ووكوساولیویچ، وزیر فرهنگ صربستان در جریان سفر به تهران و ضمن حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با ابوذر ابراهیمی‌تركمان، رییس این سازمان دیدار كرد.

وی در این دیدار حضور كشور صربستان در سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به عنوان میهمان ویژه را عاملی برای توسعه روابط دو كشور عنوان كرد و گفت: در دیداری كه روز گذشته با سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتم، تأكید كردم كه ایرانی‌ها و فرهنگی ایرانی، نزد وزارت فرهنگ صربستان به منظور هرگونه همكاری دوجانبه، جایگاه ویژه‌ای دارد.

وزیر فرهنگ صربستان همچنین با بیان اینكه با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توافق‌هایی برای اجرای برنامه‌های مشترک در سال جاری و سال آینده داریم، گفت: پیش از سفر به ایران دیداری با پاتریارك كلیسای صربستان داشتم كه وی موافقت خویش را برای ارائه پیشنهاد برگزاری گفت‌وگوهای دینی و فرهنگی با ایران اعلام كرد. بر این اساس پیشنهاد آغاز گفت‌وگوهای دینی و فرهنگی بین ایران و صربستان را به شما اعلام می‌كنم و آماده هستیم تا بر اساس تفاهم دوجانبه آن را برگزار كنیم.

وی ادامه داد: این گفت‌وگوها می‌تواند در قالب گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت یا گفت‌وگوی شیعه و ارتدوكس، انجام شود.

ولادان ووكوساولیویچ افزود: البته ما قصد داریم این گفت‌وگوها را با استفاده از پتانسیل‌ رسانه‌ها مانند تلویزیون و رادیو، عمومی كنیم و محتوای جلسات را به عامه مردم جامعه برسانیم.

وزیر فرهنگ صربستان در پایان سخنانش با اشاره به لغو روادید بین ایران و صربستان گفت: در اتحادیه اورپا مخالفت‌هایی برای لغو روادید با ایران مطرح می‌شد؛ اما ما بدون توجه به این اعتراض‌ها از این اقدام خود خشنود هستیم و امیدواریم كه این اقدام به توسعه گردشگری دو كشور منجر شود.

ابراهیمی‌تركمان: رهایی از اسارت اندیشه با گفت‌وگو

ابوذر ابراهیمی‌تركمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز روابط دو كشور را در رضایتمندانه عنوان كرد و گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی دارای مركز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌هاست كه فعالیت‌های درخشانی طی سال‌های اخیر داشته است.

وی افزود: تا كنون ده دور گفت‌وگوی دینی با كلیسای ارتدوكس روسیه برگزار كرده‌ایم و روز شنبه آینده یازدهمین دور آن را در تهران برگزار خواهیم كرد. همچنین ما گفت‌وگوهای دینی خود را با كلیسای واتیكان انجام می‌دهیم و هفته گذشته هم گفت‌وگوی دینی با كلیسای یونان را برگزار كردیم. گفت‌وگوهایی هم با هندوئیسم و بودیسم و ... برگزار كرده‌ایم كه نتایج سودمندی داشته‌اند.

رییس شورای سیاستگذاری گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها ادامه داد: در كنار گفت‌وگوهای دینی، گفت‌وگوهای فرهنگی را هم آغاز كرده‌ایم و در مدت زمانی كه به این مهم روی آورده‌ایم، گفت‌وگوهای فرهنگی خود را با ایتالیا، افغانستان، هند، جهان عرب و برخی كشورهای دیگر انجام داده‌ایم.

ابراهیمی‌تركمان افزود: هفته گذشته وزیر آموزش یونان از من پرسید؛ آیا برگزاری این گفت‌وگوها توانسته از بروز خشونت جلوگیری كند؟ كه در پاسخ گفتم؛ چون پیش از این گفت‌وگو نبود، خشونت پیدا شده است.

وی تأكید كرد: این گفت‌وگوها خیلی مؤثر هستند؛ به ویژه در دوره كنونی كه انسان از خود فاصله گرفته است. پیش از این تن انسان اسیر می‌شد؛ اما اکنون اندیشه او اسیر شده است و این گفت‌وگوها می‌تواند اندیشه انسان را از اسارت رها كند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان اظهار كرد: برای امضای تفاهمنامه با صربستان به منظور آغاز گفت‌وگوهای دینی و فرهنگی آمادگی خود را اعلام می‌كنیم./۸۴۷/ب۱۰۳/ف

منبع: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

ارسال نظرات