۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۰
کد خبر: ۵۶۳۳۷۰
مبلغ بین‌الملل حوزه عملیه مطرح کرد؛

پرداختن به "نشانه‌های ظهور" نباید اصل مهدویت را به حاشیه ببرد

حجت الاسلام جهانگیری سهروردی گفت: در متون دینی از شرایط ظهور تا نشانه‌های ظهور بیان شده است و متأسفانه جامعه اسلامی بیشتر معطوف به نشانه‌های ظهور شده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین جهانگیری سهروردی

حجت الاسلام یحیی جهانگیری سهروردی، مبلغ بین‌الملل و مدیرکل ارتباطات علمی و بین‌المللی دانشگاه مذاهب اسلامی در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبیین زمینه‌های مورد نیاز در فرهنگ سازی مهدویت برای جامعه جهانی اظهار داشت: در متون دینی از شرایط ظهور تا نشانه‌های ظهور بیان شده است و متأسفانه جامعه اسلامی بیشتر معطوف نشانه‌های ظهور شده است، یعنی به‌جای این‌که گفته شود چه کنیم تا ظهور محقق شود، گفته‌ایم چه نشانه‌ای محقق شود، امام زمان می‌آید.

ضرورت بررسی عوامل انسانی ظهور

مدیرکل ارتباطات علمی و بین‌المللی دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد: بیش از این‌که ظهور امام زمان مبتنی بر عوامل طبیعی باشد، مبتنی بر عوامل انسانی و فراهم کردن مقدمات ظهور توسط بشر است، حال این سؤال بزرگ را بایستی در مقیاس پیکسل جهانی مطرح کرد؛ چراکه رسالت ما آماده کردن همه انسان‌های جهان برای ظهور است تا دل‌ها برای شنیدن صدای حضرت بیدار شوند.

وی با اشاره به فرازی از زیارت امام زمان(ع) بیان کرد: حضرت مهدی(عج) موعود تمام امم دنیا است، ایشان امامی هستند که پدری از شرق و خاندان مسلمان و مادری از غرب و خاندان مسیحی دارند، این نشانه‌ها فقط در کسی پیدا می‌شود که بخواهد رهبری امت‌های جهان را بر عهده گیرند.

حجت الاسلام جهانگیری سهروردی با طرح این سؤال که آیا در حال حاضر همه جامعه جهانی آمادگی ظهور را دارند تأکید کرد: قبل از آمادگی بایستی تشنگی در جامعه جهانی ایجاد شود، مکاتب ایسمی غرب مانند لیبرالیسم، مدرنیسم، پست مدرنیسم و... نتوانسته‌اند پاسخ نیازهای دنیا را بدهند و به نظر مردم کنونی دنیا از این مکاتب خسته شده‌اند و اکنون به ایسمی احتیاج دارد که تمام نیازهای بشر را پاسخ دهد.

جامعه امروز، جامعه‌ای منجی محور

وی با بیان این‌که بشر امروز نیاز به پیامبر ندارد گفت: مردم دنیا به دنبال منجی هستند تا دست آنها را گرفته و به هدف برساند و این همان معنای نجات بخشی در مهدویت است، در حال حاضر معنویات جدید و عرفان‌های نوظهور بیش از این‌که پیامبر محور باشند، منجی محور هستند؛ چراکه با توجه به نیاز و تقاضای جهانی می‌خواهند خود را به‌عنوان منجی تقلبی معرفی کنند.

استاد جامعه‌المصطفی با تأکید بر تبلیغ جلوه‌های جذاب مهدویت برای مردم جهان بیان کرد: متأسفانه هنوز منجی بشریت با عنوان امام مذهبی و دینی معرفی می‌شود، یعنی امامی که صرفا برای بیان مطالب مذهبی و دینی مانند نماز می‌آید و تصور مردم دیگر ادیان و کشورها بر این است که حضرت مهدی(عج) صرفا متعلق به شیعیان بوده و منجی امم نیست، در صورتی که منجی بشریت امامی است که اقتصاد را شکوفا کرده، آبادانی گسترش پیدا می‌کند و تمام رذایل اخلاقی و اجتماعی از بین رفته و امنیت در کل جهان هستی مستقر می‌شود.

صلح و امنیت،‌ چالش جدی امروز جهان

وی افزود: این در حالی است که چالش امروز جهان بشر بحث امنیت است، هزاران همایش برای شیوه‌های برقراری صلح برگزار می‌شود، روایتی که ظهور امام زمان(عج) را سبب کنارهم قرار گرفتن گرگ و میش معرفی می‌کند، یک مثال سمبلیک و نمادین از افزایش آرامش و امنیت در سطح جهان است؛ به این ‌معنا که خشن‌ترین نزاع‌ها به صلح‌ مبدل خواهد شد، بنابراین امام زمان(عج) را باید همه‌جانبه معرفی کرد که برای همه نیازهای بشر پاسخی فراخور داشته و راه‌حلی برای بحران‌های موجود دارد، در این صورت است که دنیا می‌تواند این موعود را بپذیرد.

استاد حوزه عملیه تصریح کرد: زمانی که گفته می‌شود حرکت امام زمان(عج) در مقیاس جهانی است، به این معنی است که از شرق تا غرب را شامل شده و همه مردم جهان دل در گرو ایشان خواهند داشت و منتظر ایشان خواهند شد.

ضرورت شناخت نیازهای امروز جامعه جهانی

وی درباره روش‌های فرهنگ سازی مهدویت در جامعه جهانی گفت: ابتدا باید دنیای امروز، اهداف و تقاضاهای دارای اولویت جهان بشریت را شناخت، امروزه از بحران‌های مهمی که دنیا را درگیر کرده است، بحث محیط زیست و صلح است که همه نهادهای بین‌المللی مانند سازمان ملل و حقوق بشر دنبال راهی برای سالم ماندن زمین برای نسل‌های بعدی هستند.

حجت الاسلام جهانگیری سهروردی اضافه کرد: بخش بعدی مسأله رفاه و امنیت است، این که بشر چگونه بتواند در کمال رفاه و امنیت زندگی کرده، به‌طوری که امنیت شغلی، روانی و اجتماعی او تأمین شود، این سه بخش و همچنین نیاز بشریت به دانش از مسائل مهمی است که سازمان‌های بین‌المللی جزء نیازهای مهم بشر معرفی کرده است.

بیان جذاب اندیشه مهدویت

وی در پایان تبیین اهداف اساسی منجی بشریت برای مردم جهان را سبب گرایش آنها به اندیشه مهدویت توصیف کرد و ابراز داشت: با دانستن نیازهای امروز بشر، پاسخ‌های فراخور حضرت مهدی(عج) به این نیازها برای مردم دنیا بیان شود که با ظهور ایشان میزان رشد علم و دانش تا چه اندازه است، با آمدن منجی، عقل و خرد جمعی در اوج خود قرار خواهد گرفت که نتیجه این رشد اندیشه در جهان، میسر شدن کمال، آزادی و رفاه برای جامعه جهانی است، اگر این سخنان برای مردم دنیا تبیین شود، اندیشه مهدویت برای مردم دنیا باور‌پذیر و ملموس می‌شود./۸۷۶/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات