۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۲
کد خبر: ۵۶۳۵۷۲
رییس پردیس البرز دانشگاه تهران:

مبلغان بین المللی«دیالوگ محور» عمل کنند

نوربخش با بیان این که مبلغان بین المللی باید «دیالوگ محور» عمل کنند، گفت: ما به دنبال اسلام عقلانی و معتدل هستیم و امروزه تشیع می تواند الگوی اسلام عقلانی باشد و این کار جز با کار علمی و دیالوگ محوری ممکن نیست.
همایش آکادمی اسلامی آلمان و ظرفیت های بین المللی حوزه های علمیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، یونس نوربخش رییس پردیس البرز دانشگاه تهران در همایش «آکادمی اسلامی آلمان و ظرفیت های بین المللی حوزه های علمیه» که عصر امروز در سالن کنفرانس مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد، با بیان این که طلاب غیر ایرانی باید از اقلیت های مذهبی اطلاع داشته باشند، گفت: به همین منظور اطلس «اقلیت های مسلمان جهان با تأکید بر شیعیان» تدوین شده است و طلاب به آسانی می توانند از سایر اقلیت های مذهبی اطلاعات کسب کنند و در زمینه تبلیغ به کار بگیرند.

وی با تأکید بر این که طلاب به ویژه طلاب غیرایرانی باید تاریخ را بدون تعصب مطالعه کنند، اظهار داشت: باید با مطالعه تاریخ بدانند که مسلمانان در غرب چه کارهایی می توانستند بکنند و نکردند و همچنین چه کارهایی نباید انجام می دادند، اما انجام دادند و از این تجربه در زمینه تبلیغات خود استفاده کنند.

نوربخش با اشاره به این که دوران حاضر با زمان شهید بهشتی فرق کرده است، ابراز کرد: امروزه کلیساها، انجمن ها و دانشگاه ها به صورت گسترده وارد گفتمان شده اند و حتی رسانه های سکولار نیز اخبار جهان اسلام را منعکس می کنند، بنابراین فعالیت در عرصه تبلیغ بین الملل کار بسیار دشواری است و همت های بلند می طلبد.

رییس پردیس البرز دانشگاه تهران با بیان این که مبلغان بین المللی باید «دیالوگ محور» عمل کنند، عنوان کرد: ما به دنبال اسلام عقلانی و معتدل هستیم و امروزه تشیع می تواند الگوی اسلام عقلانی باشد و این کار جز با کار علمی و دیالوگ محوری ممکن نیست.

وی افزود: در دنیای اروپا آموزش بدون پژوهش کار بسیار سختی است و می طلبد که طلاب به این مهم توجه داشته باشند.

نوربخش با تأکید بر اینکه اندیشه شهید بهشتی در عرصه بین الملل باید الگو قرار گیرد، گفت: بر اساس اندیشه ایشان رابطه میان استاد و شاگرد باید «معلم و متعلم» باشد، نه مرید و مراد، یعنی استادان باید سعه صدر داشته باشند و بگذارند طلاب و مردم به خوبی از آن ها سؤال بپرسند وهمچنین سؤال شان را با دقت و دقیق پاسخ بدهند.

رییس پردیس البرز دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: اعتقاد به طرح نو و نوآوری، تعلیم و تربیت و کار تشکیلاتی نیز از دیگر اندیشه های شهید بهشتی است که می تواند در عرصه تبلیغ بین الملل مورد توجه قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: اروپا خط مقدم مذاهب دیگر است و ضرورت دارد طلاب و مبلغان در آن جا که محل تلاقی ادیان است باید دیدگاه تقریبی داشته باشند و بر اساس جغرافیای فرهنگی همان جا فعالیت کنند./841/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات