۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۴
کد خبر: ۵۶۳۷۰۴
با پیام آیت الله مظاهری؛

جشنواره شعر و خاطره اخلاق تبلیغ پایان یافت+اسامی برگزیدگان

مراسم اختتامیه نخستین جشنواره سراسری شعر و خاطره اخلاق تبلیغ دین با پیام تصویری حضرت آیت الله مظاهری و با حضور حجت الاسلام والمسلمین انصاریان در قم برگزار شد.
اختتامیه نخستین جشنواره سراسری شعر و خاطره اخلاق تبلیغ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم اختتامیه نخستین جشنواره سراسری شعر و خاطره اخلاق تبلیغ دین عصر امروز با پیام تصویری حضرت آیت الله حسین مظاهری و با حضور حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی قم  برگزار شد.

اخلاق در قالب تاریخ نفوذبسیاری در اثبات مطالب  دینی دارد

بر اساس این گزارش، حضرت آیت الله مظاهری در پیامی تصویری، هدف این جشنواره را باارزش و مقدس توصیف کرد و گفت:همه می دانیم که کار اخلاق، کاری است که پروردگار عالم در سوره شمس بعد از یاد کردن 11 قسم می فرماید «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها».

حضرت آیت الله مظاهری یکی از معجزه های قرآن کریم را ادبیات قوی، فصاحت و بلاغت خواند و اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم بارها و بارها به این معجزه تحدی کرده است.

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به این که قرآن کریم علاوه بر ادبیات، تاریخ نیز دارد، ابراز کرد: خداوند اخلاق را در قالب تاریخ به ما معرفی می کند تا ما از تاریخ به اخلاق انسانی پی ببریم؛ جمله «فسیروا فی الارض» به معنای سیر در تاریخ است که در قرآن کریم 11 بار ذکر شده است و این تأکید از آن رو است که تاریخ، داستان ها و غیره نفوذ بسیار خوبی در اثبات مطالب دارد.

نخستین ابزار تبلیغی «دین شناسی» است

همچنین حجت الاسلام والمسلمین انصاریان در این همایش اثر موعظه کردن را از دیدگاه امیرمؤمنان(ع) اینگونه بیان کرد: با موعظه می توان دل مرده انسان ها را زنده کرد، یعنی بدترین آدم ها ممکن است با موعظه متحول شوند، بنابراین مبلغان نباید از تبلی دین و بیان کلام نورانی خداوند و معصومان(ع) ناامید شوند، چون این کلام سراسر نور و معنویت است و تا عمق جان و قلب انسان ها نشسته و آن را تحت تأثیر قرار می دهد.

این استاد حوزه علمیه با بیان این که پاداش تبلیغ در راه خداوند را تنها خود پروردگار می تواند محاسبه کند، مطرح کرد: مبلغان در امر تبلیغ ابتدا باید بدانند که هیچ ابزاری همانند «زبان» نمی تواند در تبلیغ اثرگذار باشد، همچنین بر روی منابر باید تنها خداوند را در نظر بگیرند و برای رضای او سخن بگویند تا مباحث شان برکت بگیرد و اثرگذار باشد.

وی نخستین ابزار تبلیغی را «دین شناسی» دانست و اظهار داشت: این مسأله از لازمه های یک مبلغ است و تنها از طریق خوب درس خواندن و دقیق شدن بر مطالب حاصل می شود؛ یک مبلغ باید ادبیات، فقه، کلام، تفسیر و غیره را به خوبی خوانده باشد و بتواند مباحث دشمن شناسی، دوست شناسی و غیره  را از دیدگاه قرآن کریم برای مردم تبیین کند.

منش و سلوک مبلغان دینی در معرض توجه عمومی است

حجت الاسلام علیزاده نیز در این جلسه خاطرنشان کرد: درتبلیغ با انسان ها سروکار داریم و باید بدانیم که احساسات و عواطف انسانی نقش بسزایی در قضاوت های او دارد.

رییس قطب اخلاق خانواده و سبک زندگی دفتر تبلیغات اسلامی افزود:  بارها در سیره معصومان(ع) دیده شده است که ایشان به جای این که با افراد مبغض و معاند به بحث و استدلال های سنگین بنشینند، با انجام یک امر اخلاقی آن ها را نسبت به دین اسلام جذب کرده اند.

وی با اشاره به این که اخلاق فردی، اجتماعی، بندگی و زیست محیطی در تبلیغ نقش ارزشمندی دارد، ابراز کرد: منش و سلوک مبلغان دینی در معرض توجه عمومی است، بر این اساس باید به گونه ای عمل کنند که همه بدانند این شخص در مکتب امام صادق(ع) رشد و تحصیل کرده است.

قلم خوب و استعدادهای موجود یک سرمایه عظیم است

همچنین مرتضی سرهنگی در این مراسم با بیان این که در این جشنواره با قلم هایی آشنا شده ایم که بسیار حرفه ای و زیبا است، عنوان کرد: امروزه باید بدانیم که سرمایه کشور تنها در عسلویه نخوابیده است، بلکه قلم و استعدادهای موجود هم نیز یک سرمایه عظیم است که باید از آن ها بهره کافی در جهت تقویت دین گرفته شود.

مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری خاطرنشان کرد: خاطرات نابی که مبلغان می نویسند، ما را به دنیایی جدید سوق می دهد و اگر بتوانیم از آن ها به شکل صحیح استفاده کنیم، بی شک در جهت تبلیغات اسلامی گام های بلندی برداشته خواهد شد.

وی با اشاره به این که جشنواره سراسری شعر و خاطره اخلاق تبلیغ دین به منزله آغاز راه مبلغان نویسنده است، بیان کرد: برای ماندگار شدن خاطرات تبلیغی می توانیم «شب خاطره تبلیغی» به راه بیاندازیم تا مبلغان گرد هم آمده و در فضایی کاملاً ادبی به بیان تجربیات و خاطرات خود بپردازند.

گفتنی است، در پایان این مراسم از برگزیدگان نخستین جشنواره سراسری شعر و خاطره اخلاق تبلیغ تجلیل به عمل آمد که اسامی تجلیل شدگان بدین شرح است:

در بخش شعر محسن کاویانی، عباس همتی و امیرعلی سلیمانی و همچنین فائزه زرافشان، عاطفه جوشقانیان و راضیه مظفری برگزیده شدند.

همچنین حجت الاسلام سیدکاظم علوی گنابادی، حسین زحمت کش، علی حمیدی و سهیلا ملکی در بخش خاطره نویسی به مقام برگزیده دست یافتند.

لازم به ذکر است، رضا کشمیری، مصطفی حسنی، احمد انجم شعار و فاطمه تقی زاده نیز در بخش خاطره نویسی مقام شایسته تقدیر بودن را از آن خود کردند./841/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات