۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۵۶۴۰۵۷
حجت‌الاسلام ذوالنور:

کسانی که با ارزش‌ها فاصله دارند نمی‌توانند به نفع مصالح کشور کار کنند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: دولت موظف است در فعال‌سازی سانتریفیوژها سریع عمل کند و اگر آمریکا تحریم‌ها را به سایر کشورها تعمیم داد دولت وظیفه دارد سریعا پروتکل الحاقی را تعلیق کند.
ذوالنور نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی | نشست پیگیری مطالبات مردمی از نمایندگان مجلس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ذوالنور نماینده مجلس شورای اسلامی  امروز چهارشنبه (19اردیبهشت‌ماه) در مراسم تجمع طلاب مدرسه مروی که در اعتراض به خروج آمریکا از برجام برگزار شد، با اشاره به اینکه قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال۹۲ برخی در کشور برای تحقق یک امر فضایی ایجاد کرده بودند مبنی بر اینکه همه دولت‌ها خواستار ارتباط با آمریکا هستند و اگر ما با آمریکا ارتباط برقرار نکنیم پیشرفت نخواهیم کرد، اظهار داشت: برخی دائما متذکر می‌شدند که ارتباط با اروپا تنها لقمه را به دور سر چرخاندن است زیرا آنها ده درصد روابط تجاری دنیا را دارند پس برای حل مشکل باید به سراغ کدخدا یعنی رییس جمهور آمریکا رفت.

وی ادامه داد: از منظر این افراد تمامی دولت‌ها می خواستند با آمریکا ارتباط برقرار کند اما تنها رهبری مانع این امر بود، این افراد معتقد بود که با قهوه و نسکافه خوردن و میز مذاکره با آمریکا می‌توان ارتباط را برقرار کرد و ‌مشکلات حل شود و از این رو سانتریفیوژها و اقتصاد همزمان با هم کار خواهد کرد.

نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: خیلی از کسانی که دشمن را می‌شناختند به این مذاکرات خوشبین نبودند به همین منظور رهبری را بین دو وضعیت قرار دادند، یعنی اگر رهبری قبول مذاکرات نکند ما در مکافات خواهیم بود یا فضایی را ایجاد کردند که مردم بین نظام و رهبری قرار گیرند، با این وجود رهبری گوی و‌ میدان را به دولت داد تا مردم آزادانه بتوانند تصمیم بگیرند، اما به شخصیت‌های سیاسی ما تذکراتی را دادند که افراد باید آگاهی لازم را را نسبت به  این تذکرات پیدا می کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس یادآور شد: نرمش قهرمانانه مثال‌هایی بودد که رهبری در بعد سیاسی موضوع برجام برای دولت ترسیم‌ کردند، در بزنگاه‌ها هم رهبری گوش‌زدهایی کردند هرچند برخی از دولتی‌ها سعی کردند رهبری را به گونه‌ای ترسیم کنند که در همه جزئیات مذاکرات هستند و این در حالی بود که رهبری فقط در کلیات موضوع برجام حضور داشتند.

حجت الاسلام ذوالنور ابراز داشت: رهبری چنین روزهایی را می‌دیدند که با تمام وجود از تیم‌ مذاکره‌کننده دفاع کردند تا شکست زودهنگام برای ما رخ ندهد، همچنین امروز اگر این حمایت نبود خیلی مدعی می‌شدند که ما می‌توانستیم در مذاکرات موفق باشیم اما پشتیبانی نداشتیم بنابراین رهبری از تیم مذاکره‌کننده به عنوان سربازان ایران در جنگ دیپلماسی حمایت کردند.

وی افزود: رییس جمهور در سفر به آمریکا در تماس تلفنی با اوباما مذاکره کرد و رهبری از این رو خیلی ناراحت شدند و مراتب ناراحتی به گوش رییس جمهور رساندند، با این وجود رییس جمهور در هواپیما برگشت به ایران اعلام‌کرده بود که اشتباه کردم با اوباما تلفنی صحبت کردم باید با او‌ حضوری کار را تمام می‌کردم.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کسانی که با ارزش‌های انقلاب و امام راحل و رهبری فاصله دارند نمی‌توانند به نفع مصالح کشور کار کنند، گفت: بعد از پنج سال انتظار مردم؛ هرچیزی را به زلف برجام گره زدند و نهایتا این نتیجه مذاکرات شد و آمریکا به راحتی پای خود را از این توافق بیرون گذاشت.

وی با اشاره به سخنان روحانی در جمع نظامیان نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: رییس جمهور در سخنرانی خود در مانور نظامی ارتش در آب‌های بندرعباس گفت «برخی فکر می‌کنند هرچه برد موشک بیشتر شود مشکلات حل خواهد شد»، این سخنان به دشمن کد می‌دهد که ما ضعف داریم، یا وقتی وزیرخارجه ما در کوران مذاکرات می‌گوید «آمریکا با دو موشک می‌تواند همه چیز ما را از بین ببرد» درواقع به دشمن کد می‌دهد که ما چیزی نداریم و شما می‌توانید از ما امتیازات بگیرید.

حجت‌الاسلام ذوالنور بیان کرد: برجام باعث شد که سانتریفیوژهای ما کاهش یابد و اورانیوم را با کیک زرد مبادله کنیم، راکتور اراک هم با عنوان بازطراحی و بازسازی تعطیل شد و وقتی سانتریفیوژها در حال جمع شدن بود به مسؤول موردنظر گوش زد شد که سریع‌تر این سانتریفیوژها را از بین ببرید؛ این در حالی است که مسئؤول مربوطه اعلام کرده بود که بگذارید با صبر و حوصله تجهیزات را جمع‌آوری کنیم تا خسارت کمتری ببینیم، سوال اینجاست که چرا باید این اتفاق می‌افتاد چون طرف غربی را راضی نگه دارند.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به فضای مجازی عنوان کرد: در این دوران پنج ساله مردم را با تلگرام مشغول کردند و اعلام کردند که این شبکه ۲۲۰هزار شغل ایجاد کرده است در حالی که این موضوع جز فساد خانوادگی، قاچاق کالا و تهدید امنیت ملی و همچنین خیلی از فسادهای دیگر چیزی برای ما نداشت، پیام‌رسان سروش پیش از تلگرام طراحی شده بود پس چرا به طرح ملی ارتباطات عمل نکردید، وزیر ارتباطات دولت با موسس تلگرام جلسه گذاشت و به آنها زیرساخت های ما را اعلام کرد.

عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس با انتقاد از سخنرانی شب گذشته رییس جمهور اضافه کرد: رییس جمهور نمی‌دانست که آمریکا می‌ماند یا خیر؛ آقای روحانی شما پیش از این باید سناریور خود را مشخص می‌کردید و در صورت خر‌وج آمریکا باید شب گذشته سناریو خود را اعلام می‌کردید نه اینکه مجددا به وزیر خارجه خود اعلام کنید که به مذاکره با اروپا بروید و این شأن مردم ما را ‌پایین می‌آورد.

وی هشدار داد: آمریکا از برجام بیرون نرفته تا ایران و اروپا را به حال خود رها کند زیرا آنها بیرون رفتند تا اروپا را تحت فشار بگذارند، امروز اروپا و آمریکا در یک روح هستند زیرا میزان تجارت اروپا با آمریکا بیش از ما است و هیچگاه اروپا طرف آمریکایی خود را به موجب همکاری با ما تنها نمی‌گذارد.

حجت‌الاسلام ذوالنور با تقسیم‌بندی جهان به چندگروه از کشورها تاکید کرد: امر‌وز نظام سلطه و هم‌پیمانان آن در یک سو قرار دارند، از طرفی برخی کشورها همچون عربستان عوامل سلطه هستند و در سمت دیگر کشورهای هستند که متضاد نظام سلطه هستند مثل روسیه و چین؛ البته این کشورها پیمان اعتقادی با ما ندارند و اهل معامله هستند و‌ هرجا به آنها نفع برسد به آن سو می‌روند، در این میان یک سری کشورها وجود دارد که بی‌خاصیت هستند ولی در کنار نظام سلطه می‌ایستند مثل کشورهایی مثل آلمان، پس عملا نباید به دنبال ادامه برجام بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: امروز ۱۸۰ روز برای اجرایی شدن تحریم‌ها اعلام شده است، این فرصت برای ما نیست برای کشورهایی است که در ایران سرمایه‌گذاری کردند تا از سریع‌تر کار خود را تمام کنند و خسارت کمتری ببینند.

وی یادآور شد: اگر هم قرار است به سوی مذاکره برویم باید اروپایی‌ها تضمین‌های درست به ما بدهند تا تامین منافع مردم شود، ما تا قبل از برجام 20درصد غنی‌سازی اورانیوم داشتیم، همچنین برای پنل سوخت موسسه رازی از این راه کار خود را پیش می‌‌بردیم ولی برجام ما را محدود کرد بنابراین یک ‌طرح دو فوریتی در مجلس وجود دارد و اگر دولت به آن عمل کند می‌تواند تا میزانی که صلح‌آمیز باشد اورانیوم را غنی کند.

نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت موظف است در راه اندازی و فعال‌سازی سانتریفیوژها سریع عمل کند و اگر آمریکا تحریم‌های خود را به سایر کشورها هم تعمیم داد دولت موظف است سریعا پروتکل الحاقی را تعلیق کند.

حجت‌الاسلام ذوالنور در پایان گفت: اگر اروپایی‌ها به ما تضمین دادند یا اگر نقض کردند ما نباید محدودیت‌های خود را ادامه دهیم، ما باید بدانیم که قرآن وعده داده است« اگر ایمان داشته باشید موفق خواهید بود»، با اتکا به ایمان می‌توان اصول نظام و امام را از تغییر آن توسط دشمن حفظ کرد مگر آنکه از مسیر ایمان خارج شویم./816/پ۲۰۱/ق

ارسال نظرات