۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۸
کد خبر: ۵۶۴۱۹۳

علمداران عاشورايي؛ روايتي از شهدای طلبه و روحاني آذربایجان‌شرقی

كتاب «علمداران عاشورايي؛ روايتي از رزمندگان و ايثارگران طلبه و روحاني لشكر ۳۱ عاشورا است که به كوشش اسماعيل وكيل زاده تاليف و به همت انتشارات «۳۱ عاشورا سپاه» به زيور طبع آراسته شده است.
علمداران عاشورایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، كتاب «علمداران عاشورايي؛ روايتي از رزمندگان و ايثارگران روحاني لشكر 31 عاشورا به كوشش محقق تلاشگر و جانباز دوران دفاع مقدس؛ اسماعيل وكيل زاده تاليف شده و به همت انتشارات «31 عاشورا سپاه پاسداران انقلاب اسلامي » در 5 مجلد و با 1000 نسخه به زيور طبع آراسته شده است.

در مقدمه این اثر فاخر و ارزشمند‌ آمده است: علماي اسلام و روحانيت شيعه، ‌همواره در هر نهضت و انقلاب ديني، پيشتاز بوده و در هر فرصت ممكن، عليه استبداد، ‌استعمار و استثمار بپا خاسته اند و با جرعت مي توان گفت در تمام قيام ها و جنبش هايي كه در تاريخ اسلام به وقوع پيوسته، يك يا چند عالم ديني رهبري نهضت را به دست گرفته اند.

در جوامع و كشورهايي كه رنگ مبارزه و انقلاب اسلامي داشته و ملت هاي مسلمان عليه ظلم و ستم و بيدادگري بپا خاسته اند هرگز بدون وجود عالم ديني و روحاني مترقي و مبارز نبوده است و اين علما و روحانيون بوده اند كه همواره به ياري و مدد ستمديده ها و مستضعفين شتافته اند و راهنمايي و ارشاد و پيشتازي آن ها در مبارزه و جهاد، نقش مهم اين قشر قهرمان را برجسته كرده است.

از قرن 16 ميلادي كه استعمارگران اروپايي وارد كشورهاي اسلامي شده و با نقشه و دسيسه هاي مختلف روز به روز بر تسلط و استعمار خود افزوده اند، علمايي قد علم كرده و رهبري مبارزه ملت ها و جهادگران را به عهده گرفته و با صدور فتاواي جهاد و دفاع، همواره پيشاپيش نهضت هاي ضد استعماري، ضد استبدادي و ضد استكباري حركت كرده اند.
در قرن حاضر نيز ابر مرد معاصر حضرت آيت الله العظمي امام خميني (ره) پرچم مبارزه با استكبار و استبداد و استعمار را به دست گرفته و بعد از سالها مبارزه، زندان و تبعيد در 22 بهمن 1357 رژيم منحوس مستبد پهلوي را كه عامل استكبار جهاني آمريكا، انگليس و اسرائيل بود به زباله دان تاريخ انداختند.

در طول اين مدت علما و روحانيون بزرگواري نيز در اقصي نقاط ايران به مبارزه و جهاد برخاسته اند. در آذربايجان نيز كه پاره تن ايران اسلامي است و از نظر استراتژيكي و سوق الجيشي يكي از نقاط حساس و مهم كشور به شمار مي رود؛ در قرون گذشته و در تاريخ معاصر علماي بزرگي زيسته اند كه در علم و عمل و ايمان و تقوا و جهاد و اجتهاد زبان زد خاص و عام بوده و امتيازها و ويژگي هاي برجسته اي برخوردار بوده اند. علما، روحانيون و طلاب قهرمان آذربايجان همراه و همگام با علماي ساير مناطق در جبهه ها حضور چشمگيري داشتند و عده اي از آنها شهيد و جمعي ديگر به افتخار جانبازي نائل آمدند.

رهبر معظم انقلاب اسلام حضرت آيت الله خامنه اي (مدظله العالي) در مورد آذربايجان و تبريز چنين مي فرمايند: «... و اما تبريز و آذربايجان. مكرر عرض كرديم مردم آذربايجان و به طور مشخص مردم تبريز و بسياري از شهرهاي ديگر آذربايجان، اينها كساني هستند كه بيش از صد سال قبل در عمده ترين حوادث و تحولات مثبت كشور در صف اول قرار داشتند و نقش آفريني كردند؛ از تحريم تنباكو كه مرحوم حاج ميرزا جواد مجتهد تبريزي وارد ميدان شد تا نهضت مشروطيت - چه نهضت مشروطيت اول، چه آنچه بعد از استبداد صغير پيش آمد – كانون جوشش مبارزات، آذربايجان بود، شهر تبريز بود... بعد از آني كه نهضت اسلامي شروع شد از پانزده خرداد سال 42 همين جور بود. از آنجا علمائي زنداني شدند، تبيعد شدند، به زندان تهران آورده شدند. در طول اين سالها هم همين جور بود ... اولين امام جمعه شهيد و شهيد محراب از تبريز بود؛ از پنج شهيد محراب، دو نفرشان مال تبريز بودند. در بين لشكرها، در بين سردارها لشكر عاشورا و رزمندگان آذربايجاني و تبريزي و سرداران آنها جزو برجستگانند.»  

اثر حاضر كه در راستاي اهميت راهبردي ثبت و نشر ارزش هاي دفاع مقدس و تاكيد مكرر رهبر معظم انقلاب اسلامي امام خامنه اي (مد ظله العالي) مبني بر انتقال اين مفاهيم ارزنده به نسل هاي نو تاليف شده به روايت ناب از زندگي‌ علما، روحانيون و طلاب رزمنده و ايثارگر خطه آذربايجان پرداخته است.

همچنین در بخشي از زندگي‌نامه حجت الاسلام سيد علي اصغر حسيني در مجموعه حاضر چنين آمده است: «وظيفه مي دانستم در جبهه ها حضور داشته باشم. در عمليات هاي مهم به لشكر عاشورا اعزام مي شدم و از صفاي باطني نيروهاي اسلام روحيه مي گرفتم. رزمندگان عاشق روحانيت بودند... رزمنده هاي آذربايجاني رسم داشتند قبل از عمليات عزاداري كنند و روحانيون رزمنده نيز در اول صف قرار مي گرفتند و سينه مي زدند... عشق رزمندگان به حضرت سيد الشهداء خيلي زياد بود. عاشق واقعي شهادت بودند. از ما مي خواستند دعا كنيم شهيد شوند...» 

گفتنی است، بيشتر مصاحبه ها برای تألیف اثر به زبان تركي آذري ضبط  و در پياده سازي به فارسي برگردانده شده و در اين مسير، سعي بر رعايت امانت بوده است. در فهرست بندي اين كتاب پدران معظم شهدا (رزمنده و شهيد پرور) در اولويت قرار داده شده اند. اسامي باقي شهدا و ایثارگران، بر اساس مدت حضور در جبهه در فهرست جاي گرفته است./۹۳۵/پ204/ب1

ارسال نظرات