۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۵
کد خبر: ۵۶۴۴۴۵
جهانگیری در اختتامیه نمایشگاه کتاب:

آمریکا از ابتدا هیچ اقدامی در جهت عمل به تعهدات خود نکرد

معاون اول رییس جمهور گفت: آمریکا از بعد از اجرای برجام هیچ کار جدی در جهت احقاق حقوق مردم ‌ایران، کمک به اجرا برجام و تعهداتی که به مردم ایران داده بود انجام نداد.
جهانگیری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور بعدازظهر امروز (شنبه ۲۲اردیبهشت ماه) در اختتامیه سی و یکمین نمایشگاه کتاب که در مصلی تهران برگزار شد، با اشاره به اینکه خوشبختانه نمایشگاه کتاب براساس گزارشات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاران ایشان در سطح ملی و بین المللی جای خود را باز کرده است، اظهار داشت: حضور گسترده مردم  در نمایشگاه کتاب از بالاترین سطح نظام یعنی رهبر معظم انقلاب تا آحاد مردم نمایانگر سرزندگی جامعه ایرانی و فرهنگ مردم است.

وی ادامه داد: به فضل الهی سیاست های خوبی در بخش فرهنگ کشور ایجاد شده است و امید است بین اصحاب فرهنگ و دولت ارتباط بیشتری حاصل شود تا بتوانیم سیاست ها را در حوزه نشر اصلاح کنیم، باتوجه به مسائل روز کشور ضرورت حمایت از کتاب و توجه به اینکه کتاب در مواجه با کالاهای فرهنگی جدید چون فضای مجازی و شبکه های اجتماعی با چه چالش هایی روبرو است یک امر مهم است که باید دید دولت و وزارت فرهنگ و‌ ارشاد اسلامی چه وظیفه ای در این قبال دارند.

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: کتاب مظهر اندیشه است و اندیشه ای ماندگار شده است که از آزمون نقد سالم بیرون آمده باشد، پس کتاب همیشه در رقابت با نقد است، دولت در حوزه کتاب سیاست گشوده را در پیش گرفته است و در مقابل اندیشه رقیب باید اجازه فعالیت داد و وقتی اندیشه رقیب حضور داشته باشد ما پیشرفت می کنیم.

جهانگیری یادآور شد: باید به مشکلات تمام فعالان حوزه نشر  رسیدگی شود، دولت و بخش خصوصی و آحاد شهروندان نسبت به جایگاه  نشر باید مسؤول باشند چرا که تعطیلی هر نشر ضربه محکمی به فرهنگ‌ کشور می زند، برخی تصور می کردند که در زمان حضور فضای مجازی حوزه نشر و کتاب می میرد اما از منظر برخی از کارشناسان در این دوران کتاب زنده تر شده است.

وی افزود: ترویج کتاب جزو سیاست های قطعی دولت و نهادهای عمومی است زیرا این ترویج‌ کتاب باعث ترویج منطق، اندیشه و عقلانیت می شود، ما جامعه ای هستیم که باید همواره به کتاب و کتاب خوانی توجه ویژه کنیم، معجزه دین ما کتاب است پس باید به ترویج کتاب اهتمام بورزیم، شعار امسال نمایشگاه کتاب هم به دنبال ترویج کتاب بود.

معاون اول رییس جمهور ابراز داشت: کتاب باید به متن جامعه و زندگی مردم بیاید، میزان علمی و معرفت جویی مردم براساس میزان حضور مردم در میان‌کتاب ها و مطالعه آنها است، دولت هم‌کمک می کند اجزا حوزه نشر مورد توجه قرار گیرد، البته باید به نو قلمان همچو‌ن پیشکسوتان توجه کنیم، همچنین مرکز نشین و شهرستانی ها باید به یک‌ شکل مورد توجه قرار گیرند و نسل جوان به عنوان اهرم پیشرفت کشور باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرند.

جهانگیری با اشاره به اقتصاد نشر نیز خاطرنشان کرد: اقتصاد نشر باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، به اعتقاد بنده هرکاری اگر اقتصادی نباشد ادامه حیات ‌آن با دشواری روبرو است، در حوزه نشر گاه کتابی با زحمات بیشتری نوشته می شود اما تیراژ آنها کمتر و‌ از این منظر هزینه های آنها بیشتر می شود و دولت از طریق ارز و یارانه ها و سایر ابزارها که برای اقتصادی کردن کار می تواند کمک کند باید به صحنه بیاید و در این کار ما تمام تلاش خود را خواهیم‌کرد.

وی بیان کرد: حرکت قانونمند در نشر کار را پیش می برد، با محدودیت نمی توان از اقداماتی که با سلیقه ما نمی خواند پیشگیری کنیم و وقتی با محدودیت با نشر رفتار می کنیم بازارهای نشر کتاب های همسایگان ما رونق پیدا می کند و با این موضوع مردم به حوزه فضای مجازی می روند، دولت باید در عرصه حمایت از فرهنگ آزادی و آزادی فرهنگ راهی را که پیش گرفته با قدرت حرکت کند و سعی می کنیم از اقدامات شایسته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیشتر حمایت کنیم.

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: شفافیت باید در راس کار ما باشد و نشر باید به اهل این حوزه واگذار شود، ما باید به توانمندی صنف های نشر کمک کنیم و کار را تا حد امکان به خود آنها بدهیم و‌ ممیزی های بی مورد باید به حد نیاز حذف شود تا ناشران با امنیت بیشتر به کار خود ادامه دهند، کتاب وقتی رونق بگیرد عقلانیت، اعتدال و تدبیر که پایه اصلی حکومت ایران است تقویت می شود.

جهانگیری افزود: عقلانیت، مدارا و اعتدال مواردی است که امروز به آن نیاز داریم، ما باید تلاش کنیم کشور را از این حوادث عبور بدهیم، بعد از تشکیل دولت آقای روحانی مهم ترین چالش پیش روی ما تحریم های ظالمانه علیه کشور و فضای نااطمینانی در داخل بود، فضای ایران هراسی در سطح بین الملی وجود داشت و ما در یک مذاکره فشرده و قوی موفق به توافق برجام‌ شدیم.

وی بیان کرد: برجام یک‌ توافق چندجانبه ای است، آمریکا از بعد از اجرای برجام هیچ کار جدی در جهت احقاق حقوق مردم ‌ایران، کمک به اجرا برجام و تعهداتی که به مردم ایران داده بود انجام نداد، به خصوص بعد از روی کار آمدن ترامپ، این رییس جمهور آمریکا سعی کرد به گونه ای رفتار کند که فضای اقتصادی کشور ناامن شود.

معاون اول رییس جمهور اظهار کرد: هفته گذشته آمریکایی های رسما از برجام بیرون رفتند و اینکه چه نتیجه ای برای آنها داشت می توان‌ گفت در وهله اول بی اعتباری آمریکا در دنیا با این تصمیم شکل گرفت و  در یک نظرسنجی مردم آمریکا ۶۰درصد مخالف بیرون رفتن این کشور از برجام بودند، همچنین آمریکا به هم پیمانان خود پشت کرد و تنها با حمایت اسرائیل به این کار تن داد.

جهانگیری ادامه داد: افکار عمومی ایران باید به اهداف آمریکا پی ببرد، آمریکا در مرحله اول سعی دارد اقتدار ما را زیر سوال ببرد، در مرحله بعدی آمریکا می خواهد آینده ایران را مخدوش‌ کند و به اقتصاد ایران ضربه بزند، در مقابل این اهداف ایران در مقطع فعلی مردم‌ خود باید با یک تفاهم و وحدت درونی در مقابل آمریکا به عنوان برگ برنده ظاهر شوند.

وی اضافه کرد: چندی قبل آمریکایی ها یک موضع تند در مقابل یکی از کشورهای همسایه ما گرفتند و‌ گفتند که ما در کشوری در منطقه خاورمیانه میلیون ها دلار هزینه کردیم و آنها باید از بین بروند، امروز این کشور با تمام اختلافات قومی با هم‌ متحد شدند تا مقابل آمریکا بایستند.

معاون اول رییس جمهور توضیح داد: سرمایه‌های مهمی که ما در اختیار داریم باید استفاده مطلوب شود و از قدرت دیپلماسی کشور خود استفاده کنیم،  ترامپ در خصوص دکتر ظریف اظهار کرده بود که وزاری خارجه ما از پس این وزیرخارجه برنمی آیند، ما با قدرت خود باید فضای بین المللی را بر علیه آمریکا زنده نگه داریم.

جهانگیری یادآور شد: ما باید اقتصاد را حفظ کنیم، وقتی چندی پیش آمریکایی ها فکر می‌کردند که با اعلام ‌تمدید تحریم اقتصادی ما  را تحت فشار می گذارند تا اقتصاد ما از هم بپاشد شاهد تقویت ما بودند، کالاها به اندازه کافی در کشور وجود دارد و سیاست های ارزی به موقع اجرا می شود، ما در این شرایط نیازمند حضور فعالان اقتصادی و دلسوزان هستیم و آنها باید مردانه به میدان عمل بیایند، امروز چون شرایط ویژه ای ایجاد شده است نباید کسی از این شرایط سو استفاده کند تا ثروت بیشتری بدست بیاورند.

وی در پایان در خصوص ادامه برجام گفت: همانطور که رهبری و رییس جمهور گفتند دیپلماسی کشور فعال شده است و امید است اتحادیه اروپا، چین و روسیه به ایران‌ تعهد بدهند که ایران از  امتیازات خود در برجام بهره ببرد، دشمن با این اهداف به صحنه آمده است اما ما نخبگان، سرمایه ها و دلسوزانی داریم که در کنار مدیریت کشور می توانند موفق باشند، ایران از فضایی که برای ضربه زدن به آن ایجاد شده است برای رشد و بالندگی خود استفاده خواهد کرد./۸۱۶/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات