۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷
کد خبر: ۵۶۴۶۴۴
حجت الاسلام والمسلمین ارسطا:

جنبه پژوهشی مباحث در دروس خارج تقویت شود

استاد حوزه علمیه با بیان این که سزاوار است که جنبه پژوهشی مباحث در دروس خارج تقویت شود، گفت: اساتید می‌توانند طلاب را به تحقیق و پژوهش در رابطه با مسأله‌ای که بنا است در کلاس بحث شود، ترغیب و تشویق کنند.
حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد ارسطا حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد ارسطا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد ارسطا، مدیر گروه حقوق مؤسسه علوم انسانی جامعه المصطفی، در نشست علمی تدریس دروس خارج‌، کفایت‌ها و کمبود‌ها که به همت نمایندگی بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی در سالن اجتماعات انجمن‌های علمی حوزه برگزار شد، بیان داشت: باید نگاهی به وضعیت تدریس دروس خارج در زمان حاضر بشود.

حجت الاسلام والمسلمین ارسطا اظهار داشت: بیتردید امروزه ما از مطالب ارزشمندی که فقها و بزرگان ما در طول تاریخ با مراجعه به منابع فقهی استخراج کردهاند بهرهمند شدهایم.

وی با تأکید بر این که برای ارتقاء مقطع دروس خارج باید چهار مسأله مورد عنایت اساتید و مسؤولان امر قرار گیرد، ابراز داشت: نخستین مسألهای که باید در دروس خارج به آن توجه ویژهای شود، نقش محوری قرآن کریم است.

مدیر گروه حقوق مؤسسه علوم انسانی جامعه المصطفی افزود: متأسفانه در دروس خارج جایگاه قرآن کمتر مورد عنایت قرار میگیرد. به طوری که مرحوم آیتالله طباطبائی در صفحه 276، جلد5 کتاب المیزان تعبیری به کار برده است که قابل تأمل است.

وی ادامه داد: علامه طباطبایی بیان کرده است که در امر علوم حوزوی از فقه، اصول، ادبیات و سایر علوم به گونهای تدوین شدهاند که یک نفر بدون آن که به صورت جدی مراجعهای به قرآن کریم داشته باشد، میتواند وارد تحصیل این علوم بشود و به پایان مسیر هم رسیده و حتی خبره هم شود.

استادیار گروه حقوق بشر پردیس فارابی دانشگاه تهران تصریح کرد: جایگاه محوری قرآن کریم اقتضا میکند تا فقیه در همه استدلالها به آیات قرآن کریم مراجعه کند.

وی با تأکید بر لزوم توجه جدی به جنبه اجتماعی فقه و پرهیز از نگاه تجریدی به مسائل فقهی در دروس خارج، عنوان کرد: واقعیت این است که ما نمیتوانیم آثار اجتماعی مترتب بر فتاوا و استنباطات فقهی را نادیده بگیریم.

مدیر حلقه علمی ولایت فقیه موسسه مطالعاتی صراط مبین گفت: هنگامی که فقیه فتوایی را استخراج میکند، باید به این مهم عنایت داشته باشد که بنا نیست این فتوا توسط یک شخص در گوشهای از عالم به اجرا گذاشته شود، بلکه باید به جوانب قضیه و قابلیت تکرار پذیری آن فتوا نیز توجه داشته باشد.

وی اظهار داشت: قواعدی در فقهای 100 یا 200 سال اخیر وجود داشته است که از سوی فقهای معاصر در استناد به مسائل، رواج پیدا کرده است؛ بیتردید فقهای معاصر باید به این قواعد و عبارات از جمله عباراتی همچون مذاق شریعت، استقامت سلیقه، استقامت طریقه و... توجهی جدی داشته و معانی آن عبارات را به وضوح استخراج کنند.

استاد حوزه علمیه با بیان این که سزاوار است که جنبه پژوهشی مباحث در دروس خارج تقویت شود، ابراز داشت: اساتید میتوانند طلاب را به تحقیق و پژوهش در رابطه با مسألهای که بنا است در کلاس بحث شود، ترغیب و تشویق کنند. چنین کاری سطح کلاسهای درس خارج را ارتقاء خواهد بخشید./878/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات