۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۴
کد خبر: ۵۶۴۷۳۹
لاله افتخاری:

"دیپلماسی دینی" مخالف منفعت طلبی و عهدشکنی است

نماینده سابق مجلس تفاوت‌های دیپلماسی سکولار و دیپلماسی دینی را برشمرد و عناصر دیپلماسی غربی مواردی همچون عهدشکنی، منفعت‌طلبی، نقض قوانین دیگر کشورها توصیف کرد.
لاله افتخاری

خانم لاله افتخاری نماینده سابق مجلس و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به تفاوت‌های دیپلماسی سکولار و دیپلماسی دینی گفت: دیپلماسی غربی یک دیپلماسی منفعت محور برای اقلیتی است با نادیده انگاشتن منافع اکثریتی که خود ملت آنها را نیز شامل می‌شود.

نگاه قیم‌مأبانه دولت‌های غربی

نماینده سابق مجلس ادامه داد: اقلیتی که مسئولان کشورهای غربی هستند، با نگاه فرودستی و قیم‌مأبانه به مردم دیگر کشورهای دنیا و حتی مردم کشور خود قصد منفعت طلبی دارند و به تعبیر قرآن کریم آنها به عهد و پیمان خود وفادار نیستند.

وی تصریح کرد: این امر باید به‌عنوان نصب‌العین برای مسئولان دولت‌های اسلامی به‌خصوص دولت ایران قرار گیرد و دشمنان نظام اسلامی هم باید بدانند که جمهوری اسلامی انتظار پیمان شکنی را از آنها داشته است.

افتخاری با اشاره به عهدشکنی و منفعت‌طلبی سران کشورهای غربی بیان کرد: به نظر، مردم آمریکا و دیگر کشورهای غربی که پایبند به پیمان نبوده و ادعاهای واهی دارند، باید از نگاه مسئولان خود بیم‌ناک باشند، چراکه از سویی تبعات تصمیم‌های آنها را باید تحمل کنند و از سوی دیگر نسبت به رفتارهای دولت خود مانند نادیده انگاشتن حقوق دیگران، عهدشکنی‌ها، نقض حقوق بشر باید خجالت بکشند.

ویژگی‌های دیپلماسی دینی

وی دیپلماسی دینی را این‌گونه توصیف کرد: در سوی دیگر دیپلماسی دینی و اسلامی قرار دارد که پایبند به عهد و پیمان است، در دیپلماسی اسلامی بنای کار بر حفظ امنیت، تمامیت ارضی تمام کشورها و احترام متقابل و در عین حال حفظ اقتدار و عزت جمهوری اسلامی است.

استاد دانشگاه تأکید کرد: جمهوری اسلامی بر اساس متد قرآنی و دینی نه ستم کرده و نه ستم می‌پذیرد، در حقیقت بر داشته‌ها و اقتدار خود تکیه کرده و اهل ایجاد ناامنی برای دیگر کشورها نبوده و برای قوانین دیگر کشورها حرمت قائل است.

راهکار مصونیت در برابر توطئه‌های غرب

وی با اشاره به راه‌کار مصونیت از توطئه‌های دشمنان نظام اسلامی عنوان کرد: در برابر کشورهای غربی بایستی با محکم کردن شرایط و گام‌به گام بودن اجرای تمامی پیمان‌ها توطئه‌های آنها را شناسایی و خنثی کرد؛ از این‌رو مسئولان باید با دقت بیشتری عمل کرده تا گرفتار بدعهی و توطئه‌های کشورهای غربی نشوند.

افتخاری خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب هنگام تصویب برجام توصیه‌های مهمی خطاب به مسئولان دولت داشتند که اگر دولت احتمال عدم پایبندی کشورهای مقابل را دهد، بایستی فورا توافق‌نامه را متوقف کرده و غنی‌سازی را از سر بگیرد، مجلس هم این توصیه‌ها را مصوب کرد.

وی با بیان این‌که متأسفانه دولت با خوشبینی داشته‌های خود را یکجا تقدیم طرف مقابل کرد، گفت: درحالی که هیچ عاقلی یکجا اقدام نکرده، بلکه باید گام‌به گام و هماهنگ با حرکت طرف غربی حرکت می‌کردند، البته ایران ضرر نکرده و حسن‌نیت و صداقت خود را به دنیا معرفی کرد، اما به هرحال مقداری عقب مانده که جبران آن زمان‌بر خواهد بود.

بازگشت به آموزه‌های دینی و توصیه‌های رهبری

نماینده سابق مجلس تأکید کرد: مسئولان دولتی با بازگشت به آموزه‌های دینی و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب می‌توانند با اطمینان فعالیت کنند، بدون این‌که از سوی دشمن آسیبی یا گزندی آنها را تهدید کند.

وی در پایان خطاب به برخی از مسئولان هشدار داد: باید به این تعبیر قرآن که بزرگترین دشمن انسان را شیطان معرفی کرده توجه کرد، توصیه قرآن برای در امان ماندن از گزند این دشمن بزرگ این است که از سوی انسان‌ها هم دشمن گرفته شود نه این‌که برخی با ساده‌لوحی این دشمن را دوست تصور کنند.

گفتنی است رهبر معظم انقلاب ضمن سخنان اخیر خود در دانشگاه فرهنگیان به مفقود بودن عنصر اخلاق در دیپلماسی غربی اشاره کردند./876/ت۳۰۲/س

خبرنگار: مهدی شاهی

ارسال نظرات