۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶
کد خبر: ۵۶۴۷۵۶
رییس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی:

انقلاب اسلامی نگاه جدیدی را در زمینه حقوق بشر ایجاد کرده است

رییس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی گفت: انقلاب اسلامی نگاه جدیدی را در زمینه حقوق بشر ایجاد کرده که باید به آن بها داده شود، این نگاه تمدنی است اما نگاه تربیتی هم باید داشته باشیم.
حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم رییس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات و اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دوشنبه شب در کرسی ترویجی با عنوان «انقلاب اسلامی و حقوق و آزادی‌های بشر از جهانشمولی تا تنوع فرهنگی» که در سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، گفت: وقتی از انقلاب اسلامی صحبت می‌کنیم باید یک تمایزی بین انقلاب اسلامی و نظام اسلامی قائل شویم.

وی افزود: انقلاب اسلامی یک تفکر استوار است که در عمل نگاه جدیدی به حقوق بشر داشته است که نباید از آن غافل شویم.

حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم با بیان اینکه 40 سال دستاورد انقلاب اسلامی این بوده است که در برابر نگاه الحادی غرب و متحجرانه ایستادگی کرده است، عنوان کرد: انقلاب اسلامی یک ساختار حکومتی دموکراتیک و مردم سالار را با رعایت حقوق اقلیت‌ها برپا کرده که از نگاه تمدنی مطلوب است.

رییس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات و اجتماعی ادامه داد: در نگاه تمدنی باید به نظام حقوقی مطلوب بپردازیم که بتواند جهان شمول بوده و تنوع فرهنگی را هم دربر گیرد.

وی گفت: به عنوان مثال درباره مسائلی نظیر حق حیات، مالکیت یا حاکمیت که خداوند آنها را به انسان عطا کرده است با نگاه آینده‌نگری به یک اجتهاد قوی نیاز داریم که بتوان برای دنیا نهادینه کرد که در اسلام چنین مسائلی وجود دارد، در بعد نظری بدانند که ما یک حقوق بشر جهان شمول داریم.

حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم با بیان اینکه در آیات قرآن درباره اینکه ظلم نکنید و اجازه ندهید به شما ظلم شود، ابراز کرد: این آیه نشانه نپذیرفتن ظلم است که ما آن را در عمل با کمک به مردم فلسطین که با ما اشتراک مذهبی نداشتند نشان دادیم.

رییس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی با بیان اینکه انقلاب اسلامی نگاه جدیدی را در زمینه حقوق بشر ایجاد کرده که باید به آن بهاء داده شود، خاطرنشان کرد: این نگاه تمدنی است اما نگاه تربیتی هم باید داشته باشیم، حقوق در اسلام مقدمه تربیت است، احکام فقهی برای تقوا و تربیت است که بحث باز و پردامنه‌ای است./۸۱۳/پ202/ب1

ارسال نظرات