۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۰
کد خبر: ۵۶۴۹۰۶
نگاهی گذرا به مدرسه آیت الله آخوند همدان؛

از آخوند اردستانی تا آخوند ملاعلی معصومی

از دیرباز تا کنون مدرسه آیت الله آخوند(ره) مأمن مردم شهر و انقلابیان بوده و هست به گونه ای که همه فعالیت های مردم انقلابی قبل از انقلاب و هم اکنون در این مدرسه انجام می شود به طوری که این مدرسه علمیه کاربری عمومی در همدان دارد که همه اقشار در این مدرسه در مراسمات مذهبی و وقایع سیاسی حاضر می شوند.
حوزه علمیه همدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان، مدرسه علمیه آیت الله آخوند(ره) در سال 1253 هجری قمری به دست آیت الله ملاحسین اردستانی تاسیس شد و در همدان به مدرسه علمیه آخوند(ره) معروف شد.

بعد از فوت آیت الله ملاحسین اردستانی و ورود آیت الله معصومی همدانی معروف به آیت الله آخوند همدانی این مدرسه به نام آیت الله آخوند همدانی در ذهن های مردم ماندگار شد.

از دیرباز تا کنون مدرسه آیت الله آخوند(ره) مأمن مردم شهر و انقلابیان بوده و هست به گونه ای که همه فعالیت های مردم انقلابی قبل از انقلاب و هم اکنون در این مدرسه انجام می شود به طوری که این مدرسه علمیه کاربری عمومی در همدان دارد که همه اقشار در این مدرسه در مراسمات مذهبی و وقایع سیاسی حاضر می شوند.

از قدیم الایام رسم بوده که بازاریان به حوزه می آمدند و از درس مکاسب آیت الله آخوند(ره) بهره می بردند و هم اکنون نیز کسانی که به دروس حوزه علاقه مند هستند می توانند در دروس آزاد این مدرسه شرکت کنند.

حجت الاسلام محمد جواد خزایی مدیر مدرسه علمیه آیت الله آخوند(ره) با اشاره به فعالیت های علمی این مدرسه بیان داشت: بالغ بر 450 طلبه در سطح دو، سه و چهار حوزه علمیه در حال فعالیت هستند.

وی افزود: هم اکنون در این مدرسه دو درس خارج رسمی با حضور آیت الله محمدی قایینی و آیت الله موسوی اصفهانی برگزار می شود و طلاب همدانی می توانند به صورت رسمی و بدون حضور در قم در همدان به تحصیل در مدارج علمی عالی حوزوی بپردازند.

مدیر مدرسه علمیه آیت الله آخوند(ره) با اشاره به برگزاری دروس تخصصی در این مدرسه علمیه  خاطرنشان کرد: دروس تخصصی مهدویت، تفسیر و فقه و اصول در این مدرسه برگزار می شود.

وی در ادامه افزود: لازم به ذکر است یکی از دوره های تخصصی فقه و اصول زیر نظر موسسه فقه و اصول دفتر رهبر معظم انقلاب شامل یک کلاس و دوره دیگر تخصصی فقه و اصول در دو کلاس و زیر نظر موسسه فقهی آیت الله علیدوست اداره می شود.

حجت الاسلام خزایی گفت: طلاب سطح دو و سه مدرسه علمیه آیت الله موظفند در هر نیم سال یک پژوهش به معاونت پژوهش این مدرسه ارایه دهند و همچنین برای ارتقا کیفی علمی در مدرسه در هر نیم سال امتحان داخلی شفاهی برگزار می شود.

وی در ادامه افزود: علما و مبلغانی که دروس سطح را تمام کرده اند همه روزه در مدرسه علمیه آیت الله اخوند(ره) جمع می شود و در نوبت صبح با اساتید همدانی مباحثه علمی و تبادل نظر دارند و همچنین آیت الله طه محمدی امام جمعه همدان و نماینده ولی فقیه در استان همه روزه درس فقه بیان می کند و یک روز در هفته درس را به تفسیر ایات الهی اختصاص داده است

حجت الاسلام خزایی با اشاره به برگزاری امتحان شفاهی های رسمی بیان داشت: همه ساله در ماه مبارک رمضان با استفاده از اساتید اعزامی از قم از طلاب همدانی امتحان شفاهی و از اساتید بدون حکم تدریس امتحان تدریس گرفته می شود و همچنین در این ماه برای همه پایه های تحصیلی کلاس ارتقائی برگزار می شود.

وی در ادامه با اشاره به ویژه برنامه های روز های پنج شنبه بیان داشت: همه دروس در پنج شنبه ها در این مدرسه تعطیل است و کلاس های ضروری همچون پاسخ گویی به شبهات اعتقادی، آشنایی با فرق انحرافی و روش صحیح سخنرانی دینی در این روز برای طلاب این مدرسه برگزار می شود و همچنین هر هفته یک جلسه اخلاق برای طلاب این مدرسه برگزار می شود.

مدیر مدرسه علمیه آیت الله آخوند(ره) در پایان با اشاره به برگزاری دروس آزاد در این مدرسه یادآور شد: 7 سال است که دروس سطح یکم حوزه برای عموم مردم به صورت منظم برگرار می شود که 7نفر از این کلاس به صورت رسمی وارد حوزه علمیه شده اند./979/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات