۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۵
کد خبر: ۵۶۵۲۸۷

گزارشی از انعکاس اخبار ایران در رسانه‌های عربی

توافق هسته‌ای و تلاش آمریکا برای تشکیل ائتلاف بین المللی علیه ایران، ادعای چند روزنامه سعودی و اماراتی مبنی بر دخالت ایران در منطقه و حمایت مالی و تسلیحاتی از انصار الله در یمن از جمله مهم‌ترین محورهای اخبار مربوط به ایران در روزنامه های عربی است.
روزنامه های عربی

به گزارش خبرگزاری رسا، در حالی که تحولات مربوط به توافق هسته‌ای همچنان در صدر اخبار مرتبط با ایران است، برخی روزنامه‌های عربی در پوشش اخبار مربوط به ایران موضوع مربوط به تلاش واشنگتن برای تشکیل ائتلاف بین المللی علیه ایران و اعلام نقشه را ه در تعامل با تهران را اولویت داده و ذیل این موضوع به ادعاهای ضد ایرانی و متهم کردن آن به دخالت در مسائل کشورهای منطقه پرداختند.

در این میان در حالی که عربستان و امارات متحده عربی، از بیش از سه سال پیش، یمن را آماج تجاوزات هوایی، زمینی و دریایی خود قرار داده‌اند، یک مقام اماراتی در تلاش برای منحرف کردن افکارعمومی از این جنگ‌افروزی ، ایران را به دخالت در یمن و به زعم خود باج خواهی از جامعه جهانی متهم کرد.

جالب اینکه یک مسؤول اماراتی مدعی شد تا زمانی که ایران در یمن دخالت دارد و از حوثی‌ها حمایت می‌کند، با آن گفت وگو نمی‌شود.

تلاش اروپا برای حفظ منافع شرکت‌های اروپایی در ایران از دیگر محورهای خبری مرتبط با ایران در شماره امروز برخی روزنامه‌های عربی از جمله الاهرام مصر است.

روزنامه الاخبار در مطلبی با عنوان «ترامپ به پاره کردن تواف" بسنده نخواهد کرد: طرح ائتلاف بین المللی ضد ایران» نوشت: واشنگتن تاکید کرد خروج از توافق هسته‌ای آغازگر طرح بزرگتری با این عنوان است: رویارویی با ایران.

این رویارویی به اولویت تبدیل شده است تا جایی که دولت دونالد ترامپ از تشکیل ائتلاف بین المللی علیه تهران خبر داده حال آنکه اروپا در حمایت از منافع خود آن طور که می‌خواهد ناتوان مانده است.

روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط نیز با انتشار مطلبی تحت عنوان : «آمریکا – اروپا متحدان دیروز در برابر دو راهی» نوشت: دو هفته پیش از تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای، وی به گرمی از امانوئل ماکرون رییس جمهور فرانسه در کاخ سفید استقبال کرد.

هدف ماکرون از دیدار با ترامپ یافتن راه حلی برای حفظ توافق هسته‌ای بود و پس از او آنجلا مرکل صدراعظم آلمان نیز به همین منظور با ترامپ دیدار کرد، اما ترامپ در نهایت تصمیمی را که اروپایی‌ها مایل به شنیدن آن نبودند، اعلام کرد.

این نخستین بار نبود که ترامپ بدون توجه به خواست اروپایی‌ها و با وجود مخالفت آنان تصمیمی را اتخاذ می‌کرد.

به این ترتیب اکنون بسیاری از ناظران و کارشناسان بر این باورند که آمریکا دیگر چندان به متحدان اروپایی خود توجهی ندارد و ترامپ نه فقط خروج از توافق هسته‌ای را کلید زد بلکه به گام‌های بعدی مرتبط با آن نیز شتاب بخشیده است.

در همین ارتباط پروفسور ژزف یانینگ از مرکز اروپایی روابط خارجی گفت: آمریکا به هیچ قانون اروپایی برای جلوگیری از تاثیر تحریم‌های آمریکا بر شرکت‌های اروپایی اهمیتی نمی‌دهد، زیرا در نهایت این شرکت‌ها هستند که باید تصمیم بگیرند آیا می‌خواهند در ایران فعالیت داشته باشند یا در آمریکا؟

الشرق الاوسط ادامه داد: واقعیت این است که بیشتر شرکت‌هایی که از ایران خارج می شوند، این کار را در راستای حفظ منافع خود در آمریکا انجام می‌دهند که فعالیت آنان در آنجا ده‌ها برابر حجم تجارت با ایران است.

روزنامه الحیات در مطلبی با عنوان «پامپئو نقشه راه تعامل با تمام تهدیدهای تهران را اعلام خواهد کرد» نوشت: دولت آمریکا دو روز دیگر نقشه راه همکاری با متحدانش برای تعامل با تمام تهدیدهای تهران را اعلام خواهد کرد این در حالی است که کمیساریای اروپا تدابیری را برای حفظ منافع شرکت‌های اروپایی فعال در ایران اتخاذ کرده است تا از تحریم‌های واشنگتن پس از خروج از توافق هسته‌ای با ایران در امان بماند.

الحیات همچنین با موج‌سواری بر مطالبات مردم کازرون، تحولات اخیر در شهر کازرون را با تفسیر خاص خود پوشش داد و ادعاهایی را در این زمینه مطرح و البته از اغتشاشگری و فتنه‌افکنی حمایت کرد.

روزنامه الوطن سعودی نیز مطلبی با این عنوان ادعایی منتشر کرد: بن دغر: إیران با طولانی کردن جنگ در یمن از جامعه جهانی باج خواهی می‌کند..

این روزنامه به نقل از احمد عبید بن دغر نخست وزیر دولت فراری یمن مدعی شد ایران به حمایت مالی و تسلیحاتی از حوثی‌ها ادامه می‌دهد و با طولانی کردن جنگ به دنبال باج خواهی از جامعه جهانی و از بین بردن هرگونه فرصت صلح است.

روزنامه الخلیج امارات نیز این عنوان را منتشر کرد: واشنگتن دوشنبه ائتلاف بین المللی علیه ایران را اعلام خواهد کرد.

این روزنامه در توضیح این مطلب نوشت: وزارت خارجه آمریکا روز گذشته اعلام کرد، وزیر خارجه این کشور دوشنبه نقشه راه دیپلماتیک برای دستیابی به توافق هسته‌ای جدید با ایران را اعلام خواهد کرد و این نقشه راه در چارچوب تلاش برای تشکیل ائتلاف بین المللی علیه ایران جا دارد.

ملاحظات هند در حفظ روابط با ایران

روزنامه الاتحاد نیز در مطلبی با عنوان «هند و بندر چابهار ایران» نوشت: هند با وجود فشار واشنگتن و متحدان اروپایی، روابط خود با ایران را حفظ و اعلام کرد به دنبال تحقق منافع راهبردی خود در منطقه است

این روزنامه افزود: شاید هند با این موضع توانست تا حدودی روابط متوازنی را با جهان عرب و کشورهای غرب آسیا برقرار کند به این معنی که ضمن حفظ روابط با کشورهای عربی مانند عربستان، امارات، بحرین و کویت، با اسرائیل و ایران نیز رابطه داشت.

از نظر هند، غرب آسیا منطقه‌ای حیاتی برای تامین امنیت انرژی مورد نیاز این کشور است با این وجود انتظار می‌رود خروج آمریکا از توافق هسته‌ای سبب شود هند از سوی دوستان خود برای اتخاذ موضع قاطعانه در برابر تحریم‌های آمریکایی علیه ایران تحت فشار قرار بگیرد، اما موضع دهلی نو در قبال ایران با ملاحظات زیادی همراه است و بیش از همه همکاری تجاری در بندر چابهار برایش حائز اهمیت است.

توهم گفت وگوی مشروط با ایران

روزنامه البیان از دیگر روزنامه‌های اماراتی نیز در مطلب ادعایی  با عنوان «قرقاش: با ایران به دلیل موشک‌ها و دخالت‌هایش گفتوگو نمی‌شود» نوشت: انور بن محمد قرقاش وزیر مشاور امور خارجی امارات تاکید کرد ایران به دنبال ساخت بمب هسته‌ای است و در پرتو ارسال موشک برای حوثی‌ها و شلیک آن به سمت خاک عربستان و نیز به دلیل ایجاد بی ثباتی در منطقه با ایران مذاکره نمی‌شود.

به نوشته این روزنامه، امارات دیپلماسی و تشدید فشار برای حل بحران را ترجیح می‌دهد و معتقد است منطقه اکنون صحنه رخدادهای بدی است که نیازمند واکنش سریع است.

نکته قابل توجه اینکه در حالی که بسیاری از کشورهای عربی و بیش از همه عربستان، امارات و بحرین به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی رو آورده و قضیه فلسطین را به فراموشی سپرده‌اند روزنامه البیان به اتهام‌زنی علیه ایران به ضرر قضیه فلسطین اقدام کرد.

این روزنامه در مطلبی با عنوان «دوحه و تهران بر سر قضیه فلسطین تجارت می‌کنند» مدعی شد، قضیه فلسطین قضیه اول جهان عرب است اما نظام حاکم قطر با همکاری تهران بیش از پیش از آن سوء استفاده می‌کند.

علاوه بر این، البیان با انتشار یک کاریکاتور درصدد القای این موضوع برآمد که دولت در ایران متزلزل است و با یک اشاره فرو می‌پاشد.

روزنامه الاهرام مصر در مطلبی با عنوان «اروپا، آغاز اقدامات برای حمایت از شرکت‌های خود در ایران» نوشت: کمیساریای اروپا اعلام کرد روند تجدید اقدامات لازم برای جلوگیری از تاثیر تحریم‌های آمریکا بر فعالیت شرکت‌های اروپایی فعال در ایران را آغاز کرده است.

«چرا آنکارا از تهران در موضوع هسته‌ای حمایت کرد؟» عنوانی است که روزنامه العربی الجدید منتشر کرده و در آن به دلایل حمایت ترکیه از ایران با وجود تعارض سیاست‌های ایران با منافع ترکیه در سوریه، عراق و لبنان و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس پرداخت.

این منبع در ادامه این سوالات را مطرح کرد: آیا این موضع آنکارا، ناراحتی پایتخت‌های عربی و اسلامی متعدد که خود را رودرروی طرح منطقه‌ای ایران می‌دانند، به دنبال نخواهد داشت؟ آیا این موضوع ترکیه به قیمت خشم واشنگتن و تل آویو و احتمال تحرک علیه ترکیه شبیه اوضاع جاری در قبال ایران نمی‌شود؟/۸۴۷/ب۱۰۳/ف

منبع: تسنیم

ارسال نظرات