۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۵۶۵۳۴۸
دبير جامعه روحانيت كاشان:

قرآن بهترین راه برای خداشناسي است

دبير جامعه روحانيت كاشان با اشاره به اينكه قرآن نازل شده است تا خدا را به ما معرفي كند، گفت: خدا شناسي را بايد از قرآن گرفت چرا كه خداوند در آيت الكرسي خود را معرفي كرده است
حجت الاسلام شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل شنبه شب در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد صاحب الزمان(عج) برگزار گفت: يكي از بزرگترين آيات قرآن در جزء سوم قرآن است و در ابتداي جزء سوم نيز آيه الكرسي است كه تلاوت آن بسيار سفارش شده است به طوريكه مرحوم ميرزا جواد آقاي ملكي تبريزي اين آيه را جزء آداب خواب آورده است.

وي با اشاره به اينكه آيت الكرسي از صفات الهي است و كاربردهاي زيادي دارد، افزود: تلاوت آيت الكرسي در هنگام سفر و خطر و شب اول قبر سفارش شده است و علت عظمت آيت الكرسي در اين است كه ‹‹اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ›› خداوند را معرفي مي كند.

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: زماني كه پيامبر به رسالت مبعوث شد نخستين كلام پيامبر با مردم، ‹‹قولوا لااله الا الله تفلحون›› بود كه به مردم مي فرمايد، بگوييد خدايي جز خداي يكتا نيست تا رستگار شويد چرا كه در آن زمان مردم بت پرست بودند و 360 بت تنها در كعبه بود از اين رو پيامبراكرم(ص) نخستين شرط ورود به اسلام گفتن ‹‹نه›› به همه بت ها بود.

وي افزود: به پيامبر اعلام كردند تمامي دستورات شما را مي پذيريم و نماز و حج و روزه و جهاد و خمس و زكات را مي پردازيم اما به ما اجازه دهيد تا بت هايي را كه با دست خود ساخته ايم و سالها است براي ما احترام دارند نابود نشوند، اما به پيامبر آيه نازل شد چنين اجازه اي را ندارد و اگر آنها قصد گرايش به اسلام را دارند بايد بت ها را نابود كنند، از اين رو ‹‹لا اله الا الله›› يكي از حرف هاي اساسي قرآن است.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند در قرآن الله را براي ما تعريف كرده است كه چه صفاتي دارد و چه صفاتي را ندارد، ‹‹سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا یَصِفُونَ›› خدا از صفاتي كه براي آنها مي گويند پاك و منزه است چرا كه خدا داراي صفات ثبوتيه و به دور از صفات سلبي است.     

وي افزود: يكي از صفات سلبي خدا كه در آيت الكرسي آمده است، ‹‹لاَ تَأْخُذُهُ سِنَهٌ وَ لاَ نَوْمٌ›› خدا خواب خوراك ندارد و ظالم نيست و به بندگانش ظلم نمي كند، از اين رو خداوند در قرآن خودش را براي ما معرفي كرده است و گفته است اگر مي خواهيد من را بشناسيد با قرآن بشناسيد و به جاي ديگري مراجعه نكنيد.

دبير جامعه روحانيت كاشان با اشاره به اينكه قرآن نازل شده است تا خدا را به ما معرفي كند، گفت: خدا شناسي را بايد از قرآن گرفت چرا كه خداوند در آيت الكرسي خود را معرفي كرده است در مرحله نخست هيچ الهي به غير از الله نيست و‹‹الْحَیُّ الْقَیُّومُ›› خدا زنده است و اين در حالي است كه انسان حي غير قيوم است./1307/پ203/ب1

ارسال نظرات