۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۵۶۵۴۱۵
در کتاب حجت الاسلام فرحزاد مطرح شد؛

راهکارهای برای رهایی از تنگناها با استغفار

حجت الاسلام فرحزاد در کتاب «استغفار؛ راه رهایی از تنگناها» به بررسی عنوان‌های سیره استغفار، دردها و درمان‌ها، آثار گناه، به سوی استغفار، در برابر گناه ، برکات استغفار و جبران گناه پرداخته است.
کتاب «استغفار؛ راه رهایی از تنگاها»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات طوبای محبت کتاب «استغفار؛ راه رهایی از تنگناها» را به قلم حجت الاسلام حبیب الله فرحزاد منتشر کرد.

 حجت الاسلام فرحزاد در پیشگفتار درباره این کتاب چنین آورده است:

توبه و استغفار نعمت بسیار بزرگی است که ما از آن غافل هستیم. اگر راه توبه و عذر‌خواهی باز نبود، همه هلاک می‌شدیم. و این از الطاف بزرگ خدای متعال به بندگان خویش است که راه را برای جبران گناهان و خطاها باز گذاشته و با آغوش باز پذیرای معصیت‌کاران است.

بنده بیش از مراجعه به آیات و روایاتی که درباره توبه و استغفار است، گمان نمی‌کردم این موضوع این قدر با اهمیت و کاربردی برای حل مشکلات فردی و اجتماعی این چنین تأثیرگذار و کارآمد باشد.

توبه، استغفار و عذرخواهی از نیازهای همیشگی و همگانی انسان‌هاست و از اول شخصیت عالم هستی یعنی پیامبر گرامی اسلام، تا گناهکارترین انسان‌ها نیازمند توبه و استغفارند و حل بسیاری از معضلات فردی و اجتماعی در گرو آن است.

بر این اساس، خود و دیگران را به تفکر و دقت بیشتر در این موضوع و بهره‌مندی از برکات فوق‌العاده آن سفارش می‌کنم که راه به سوی خدای تعالی منحصر در توبه و استغفار و جبران گذشته است.

مباحثی که در این مجموعه گرد آمده است، گفتارهایی است که در محفلی دوستانه مطرح شده و پس از تدوین و ویراستاری در هفت فصل به خوانندگان عزیز تقدیم می‌گردد.

نویسنده این کتاب را در هفت فصل با عنوان‌های: سیره استغفار، دردها و درمان‌ها، آثار گناه، به سوی استغفار، در برابر گناه، برکات استغفارو جبران گناه تنظیم کرده است.

استغفار از سیره‌های دائمی پیغمبر ما بوده است و همان‌گونه که خود همواره توبه و استغفار می‌کردند دوست داشتند که ماهم زیاد استغفار کنیم ؛ از این رو نویسنده در فصل اول درباره استغفار پیامبر(ص) چنین آورده است:

پیامبر از همه پاک‌تر، از همه خالص‌تر و معصوم‌تر و از همه به خدا نزدیک‌تر است، ولی استغفارش از همه بیشتر است و کسی که گناهش بیشتر است باید بیشتر استغفار کند،. چرا پیامبر این همه استغفار می‌کنند؟ با یک مثال ساده می‌توان به برخی از حکمت‌های آن دست یافت؛ لباس هرچه تمیزتر و سفیدتر باشد، تیرگی‌ها را زودتر نشان می می‌دهد و کوچک‌ترین لکه‌ها روی آن پیداست. اهل بیت آن قدر پاک و زلال و شفاف هستند که ریزترین غبارها برایشان نمایان است .

 قلبی که شفاف و زلال است، از ریزترین چیزها هم آلوده می‌شود. روح  پیامبر خدا هم به خاطر لطافت و ظرافت و پاکیزگی زیادی که دارد بسیار به گناه امت خویش حساس است و این است که پیغمبر در محضر خدا به طور مداوم استغفار می‌کند و استغفار پیغمبر(ص) ما از همه انبیا و اولیای خدا به بیشتر بوده است.

بخش مهمی از اسباب گشایش توبه و استغفار است؛ بنابراین حجت الاسلام فرحزاد در فصل ششم درباره برکات استغفار این گونه گفته است:

استغفار انسان را از فشار و غصه بیرون می‌آورد. رزق و روزی او را هم از راهی که گمان ندارد به او می‌رساند. چه بشارتی در این حدیث نهفته است. آیا از این جامع‌تر می‌خواهید؟ نمی‌خواهید همه گرفتاری‌های شما باز بشود؟  

استغفار، هم و غم و غصه و افسردگی و خیالات باطل و فشارهای روحی و فشارهای دنیای و ظاهری و باطنی را بر طرف می‌کند. کسی که زیاد توبه می‌کند و دائم‌الاستغفار است، کلیدی دارد که همه درها را باز می‌کند.

اگر کسی درست توبه کند و زیاد استغفار کند، خداوند برای او از هر هم و غم و غصه راه برون رفت ایجاد می‌کند. استغفار را توسعه بدهید و فقط از خدا نباشد، از خلق خدا هم استغفار کنید.

انتشارات طوبای محبت، کتاب «استغفار راه‌هایی از تنگناها» را با شمارگان ۳۰۰۰ نسخه، در ۲۶۴ صفحه و به قیمت ۱۱۰۰۰ تومان منتشر کرده است و علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب به آدرس قم، بلوار سمیه، خیابان عباس آباد، پلاک ۱۱۲ مراجعه و یا با شماره تلفن‌های ۰۲۳۷۷۴۰۰۶۶ تماس حاصل کنند./۹۹۸/ن ۶۰۲/ش

 

ارسال نظرات