۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۵
کد خبر: ۵۶۵۴۷۶
آیت الله سیدان:

حرکت در مسیر عرفان نیازمند گذراندن اصول عبادت و زهد است

آیت الله سیدان گفت: انسان عارف پول را برای پول و مقام را برای مقام دوست ندارد، بلکه به آن ها در جهت کار خیر و حق علاقه مند است؛ به عبارت دیگر انسانی که می خواهد در مسیر عرفان گام بردارد باید اصول عبادت و زهد را گذرانده و از شئون دنیا گذشته باشد.
دیدار جمعی از طلاب با آیت الله سیدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدان در سومین جلسه از سلسله جلسات ماه مبارک رمضان که در منزل این عالم دینی برگزار می شود، با بیان این که شعرهای بسیار خوبی در زمینه توحید سروده شده اما زبان ها قاصر از توصیف شایسته خداوند هستند، ابراز کرد: برای همین دین به ما یاد داده که الله اکبر بگوییم، بدان معنا که خداوند بزرگ تر از آن است که توصیف شود و انسان نمی تواند به عمق ذات او برسد.

وی با تأکید بر این که انسان ها راهی برای شناخت و معرفت خداوند غیر از «عجز از معرفت» ندارند، گفت: مثل این عبارت در ارتباط با شُکر پروردگار وجود دارد یعنی همین که بدانیم و بفهمیم که از شکر نعمت های او عاجز هستیم، به جای شکر او مورد قبول است.

استاد حوزه علمیه خراسان افزود: سینه انسان باغستانی است که در آن نهال های محبت خداوند وجود دارد و باید از خداوند بخواهیم که این نهال ها را راسخ و مدارج عالیه بندگان خاص خودش در معرفت را به ما نیز عطا کند.

آیت الله سیدان شوق دائمی انسان به خداوند را دارای مراتب دانست و توضیح داد: گاهی دل انسان در فراغ از مشغولیت کاری و ذهنی متوجه خدا می شود اما مراتب بالاتر آن است که در هنگام فعالیت های روزانه نیز دل انسان متوجه خدا باشد.

وی عنوان کرد: یکی از راه های خوب برای اینکه دل انسان مراتبی از معرفت را طی کند این است که برای یاد خدا به نماز و مجالس ذکر اکتفا نکنیم و زمانی از روز را به یاد او اختصاص داده و او را به عظمت و بزرگی یاد کنیم.

استاد حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کرد: مطابق روایات رسیده از معصومین (علیهم السلام) شخصی که حرص به یاد خداوند پیدا نکند و به آن حریص نشود، از قرب الهی دور است و حیات او مرگ و مرگش حسرت است.

آیت الله سیدان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آیه «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ» (تین/ 4)، گفت: انسان از ظرفیت بالایی در جهت تکامل برخوردار است به طوری که به هیچ موجودی چنین ظرفیتی داده نشده است و خیلی حیف است که به خودمان نرسیم و مسیر تکامل را با جدّیت طی نکنیم.

وی بیان کرد: یک راه بسیار ساده و اثربخش برای استفاده از ظرفیت های وجودی خود، بررسی آیات، روایات، کلمات و دعاهای مربوط به نشانه های انسان کامل و ممتاز و استفاده از آن هاست. در واقع این بهترین راه برای همه طبقات است که مطلب را از شخصی بگیریم که اشتباه و خطایی ندارد و هر آن چه که می گوید حق و صدق است.

استاد حوزه علمیه خراسان اظهار کرد: اگر بخواهیم در جهت تکامل گام برداریم اشکالی ندارد که از رهنمودها و سخنان بزرگان نیز استفاده کنیم، البته سخنان چنین افرادی هر چقدر هم که مشهور و دانشمند باشند، اگر مخالف قرآن و حدیث باشد، به درد نمی خورد و اشتباه است.

آیت الله سیدان با اشاره به مناجات خمس عشر امام سجاد (علیه السلام) و با بیان اینکه حالات انسانی مختلف است، گفت: انسان گاهی حالت شکر دارد، گاهی امیدواری و گاهی ترس یا شکایت از خود، محبت به خدا، توبه و یا معرفت به خدا که به مناسبت حالات مختلف بیاناتی متناسب از معصومین (علیهم السلام) وجود دارند که باید مورد توجه قرار گیرند و بدانیم که در هر حالتی باید به خدا چه بگوییم.

وی با تأکید بر این که بهترین کلمات و تعاریف از مفاهیم مختلف در کلام معصومین (علیه السلام) آمده است، ابراز کرد: عارف از مقام زهد و عبادت برخوردار است و برای رسیدن به قرب الهی بر اساس آن چه که خداوند دستور داده عمل می کند و در این زمینه افکار و آراء شخصی خودش را وارد نمی کند. هم چنین عارف خود را از همه علقه های زوال پذیر که مانعی در برابر رشد و سعادت هستند جدا کرده و بی رغبت به شئونی چون ریاست و ثروت است.

استاد حوزه علمیه خراسان ادامه داد: انسان عارف پول را برای پول و مقام را برای مقام دوست ندارد، بلکه به آن ها در جهت کار خیر و حق علاقه مند است؛ به عبارت دیگر انسانی که می خواهد در مسیر عرفان گام بردارد باید اصول عبادت و زهد را گذرانده و از شئون دنیا گذشته باشد.

آیت الله سیدان در پایان عنوان کرد: گاهی در مورد برخی از روایات بیان می شود که از نظر علم رجال یا سند ضعیف هستند اما متن و نوع بیان کاملاً نشان می دهد که از معصوم رسیده اند. از طرفی گاهی روایات صحیحه و دارای مضمون مشابه با این دسته از روایات نیز وجود دارند که تأییدکننده محتوای آن هاست./۸۶۱/پ202/ب1

ارسال نظرات