۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۹
کد خبر: ۵۶۵۵۵۵
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج ابوالقاسم:

نقد منصفانه با تضعیف نظام تفاوت دارد

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر لزوم پرهیز از تضعیف نظام اسلامی، تصریح کرد که بین تضعیف و نقد نظام تفاوت فاحشی وجود دارد.
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر حضرت معصومه (س) در ادامه بیان نکات تفسیری جز پنجم قرآن کریم به آیه 31 سوره نساء اشاره کرد، گفت: در این آیه بیان‌شده که پرهیز از گناهان کبیره موجب آمرزش گناهان صغیره و بهشتی شدن انسان می‌شود.

وی افزود: علامه طباطبایی به استناد این آیه گناهان را به دودسته صغیره و کبیره تقسیم‌بندی کرده و می‌فرمایند در صورتی‌که انسان از بعضی از گناهان‌که کبیره هستند پرهیز کند،گناهان صغیره او بخشیده می‌شود البته به‌شرط این‌که گناهان صغیره را تکرار نکند، آن‌ها را کوچک نشمرد و از روی طغیان اصرار بر تکرار گناه نداشته باشد.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: امام خمینی (ره) در کتاب تحریر الوسیله گناهان کبیره را برشمرده‌اند و ناامیدی از لطف و رحمت خدا، قطع رحم، زنا، لواط، سوگند دروغ، کشتن بی‌گناه و عدم رعایت حقوق والدین را از گناهان کبیره می‌دانند.

وی افزود: بر اساس فتوای رهبر  معظم انقلاب اسلامی زیر سؤال بردن اصل نظام اسلامی به علت برخی نارسایی‌ها گناه کبیره است به همین علت باید از تضعیف ارکان نظام و قوای سه گانه پرهیز کرد هر چند نقد منصفانه کاربرد و جایگاه خود را دارد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حاج ابوالقاسم با اشاره به پیام‌های آیه 41 سوره مبارکه نساء خاطرنشان کرد: در این آیه یکی از مهم‌ترین شاهدان روز قیامت پیامبر (ص) معرفی‌شده و در این آیه آمده که خداوند فردای قیامت از هر امتی شاهد می‌آورد و شاهد بر امت آخرالزمان پیامبر (ص) هستند.

وی افزود: بر اساس این آیه هر دادگاهی شاهدی دارد و شاهد دادگاه قیامت حضرت رسول (ص) است و از آنجایی‌که شاهد باید ناظر بر تمامی اعمال باشد اعمال امت آخرالزمان نیز همه‌روزه بر پیامبر (ص) عرضه می‌شود بنابراین بر اساس احادیث ائمه معصوم (ع) باید مراقب رفتار خود باشیم تا مبادا رفتار و اعمال ما رفتار ناشایستی باشد.

مدیر پژوهشگاه فقه نظام ادامه داد: امام علی(ع) در یک روایت نورانی به نقل از رسول خدا(ص) مهم‌ترین نگرانی‌ها پیامبر(ص) را درباره امت آخرالزمان بیان کرده و می‌فرمایند« رسول خدا(ص) می‌فرمود از این می‌ترسم که امت من بر سر احکام خدا معامله کنند و نسخه‌های غرب و شرق را بر نسخه‌های دین مقدم شمرده و نگران آن هستم در دین‌شناسی کسانی زمام جامعه اسلامی را بر عهده بگیرند که نسبت به دین نگرش ضعیف داشته و دین‌شناس نیستند».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج ابوالقاسم پاداش اطاعت از خدا را مطابق آیه 61 سوره نساء، هم‌نشینی با انبیای الهی دانست و گفت: امام باقر(ع) در این زمینه در یک روایت نورانی می‌فرمایند« ما باخدا خویشاوندی و ارتباط خاصی نداریم ما بر خدا حجتی نداریم و ما جز با اطاعت از خدا به خدا نزدیک نمی‌شویم و اگر شما مطیع خدا باشید ولایت ما برای شما نافع است».

وی با اشاره به آیه 97 سوره نساء سؤال پس از مرگ را سخت‌ترین مرحله سفر آخرت انسان پس از مرگ عنوان کرد.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری بابیان اینکه در آیه 97 سوره نساء خداوند متعال می‌فرماید بعد از قبض روح، فرد مورد مواخذه و سؤال قرار می‌گیرد، تصریح کرد: این سؤال همان سؤال شب اول قبر است و از امام سجاد(ع) حدیثی نقل‌شده که می‌فرمایند« مرگ به دنبال توست ای بنی‌آدم و به‌زودی به تو خواهد رسید و اولین سؤالی که از تو خواهد شد درباره دین، قرآن و اعتقادات و درباره امامی که از او پیروی می‌کردی خواهد بود و در ادامه درباره هزینه کرد عمر، کسب مال و انفاق مال از تو پرسش خواهد شد پس جواب سؤال را قبل از رسیدن سؤال آماده کن»

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حاج ابوالقاسم ادامه داد: امام علی(ع) در یک حدیث نورانی می‌فرمایند« اگر کسی معارف دین را به شخصی که در معارف دینی ضعیف است آموزش دهد و او با این معارف با دشمنان مقابله کند خداوند  در هنگام پاسخ به سؤال شب اول قبر به او تلقین می‌کند که بگو الله ربی و محمد رسول (ص) نبی من است.

وی خاطرنشان کرد: در آیه 123 سوره نساء بیان‌شده که کار به آمال و آرزوی شما و آرزوی اهل کتاب (یهود و نصاری) درست نشود؛ هر آن‌که کار بد کند کیفر آن را خواهد دید و به‌جز خدا احدی را یار و یاور خود نتواند یافت.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: با شنیدن این آیه عده‌ای  نزد حضرت رسول(ص) آمدند که با نزول این آیه کار بر ما دشوار است که حضرت رسول(ص) به آن‌ها فرمودند بله وضع به همین شکل است اما شمارا بشارت می‌دهم که مصائب و سختی‌های دنیا کفاره گناهان شماست و حتی اگر خاری در پای شما فرو رود کفاره گناهان شماست و به این واسطه خدا شمارا مورد مغفرت قرار می‌دهد.

وی یادآور شد: امام علی(ع) در یک حدیث نورانی در همین رابطه می‌فرمایند« انسان با آرزو پردازی و کار پردازی بهشتی نمی‌شود»./۸۳۷/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات