۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۴
کد خبر: ۵۶۵۷۰۱
گزارش خبری تحلیلی؛

دست خالی و زبانِ دراز آمریکا

وزیرخارجه آمریکا دیروز در سخنانی ۱۲شرط را برای ایران عنوان کرد و گفت اگر ایران به آنها عمل کند آمریکا حاضر است تا روش خود را تغییر دهد.
فتوتیتر | آقای ترامپ شما غلط می‎‎‎کنید

به گزارش خبرگزاری رسا، وزیرخارجه آمریکا دیروز در سخنانی 12شرط را برای ایران عنوان کرد و گفت اگر ایران به آنها عمل کند آمریکا حاضر است تا روش خود را تغییر دهد؛ اما این ادعاها در حالی از سوی این مقام آمریکایی عنوان شد که در برجام نیز مدعی بودند اگر ایران شرایط آن را بپذیرد و برجام را امضا کند تحریم‌ها را برمی‌دارند ولی آمریکا حتی یک روز هم به وعده‌اش عمل نکرد.

دیروز «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا در سخنانی در محل ‌اندیشکده «هریتیج» این کشور مهمترین سرفصل‌ها را در ادامه مسیر سلطه‌جویی و قلدرمآبی آمریکا در قبال ایران برشمرد. خواندن سخنان این فرد که شباهت عجیبی میان او و ترامپ وجود دارد یادآور سخنان رهبر انقلاب بود که بارها بر این نکته تاکید کرده بودند که نظام جبار سلطه‌جو هیچگاه به یک حد مشخص رضایت نمی‌دهد به این معنا که هر قدم که به عقب برداشته شود او را به سیطره‌جویی تام حریص‌تر می‌کند و خواسته‌های نامشروعش را بیش از پیش می‌گرداند.

مانند ترامپ از فعالیت اقتصادی به سیاست رسیده است. مانند ترامپ یک جمهوری‌خواه تندرو و افراطی به شمار می‌رود و مانند او وابستگی زیادی به صهیونیست‌ها دارد. مایک پمپئو پیش از رسیدن به کنگره آمریکا ریاست یک شرکت فعال در عرضه و توزیع تجهیزات میدان‌های نفتی را برعهده داشت و قبل از اینکه به وزارت خارجه آمریکا برسد نیز رئیس‌ سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) بود. 

وزیر خارجه آمریکا در سخنان دیروزش گفت: «ترامپ دو هفته پیش از برجام خارج شد. زیرا برجام نتوانست تضمینی در برابر ریسک ایران ایجاد کند. برجام باعث در خطر قرار‌ دادن ایران به خاطر نارسایی‌هایش شد. به عنوان مثال، مفاد برجام تنها توانایی‌های ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را به تعویق‌انداخت.»

دنیای وارونه!

وی در ادامه ادعا کرد: «همانطور که سازمان اطلاعاتی اسرائیل نشان داد، ایران چندین سال دروغ گفته است. ظریف در برنامه «مورنینگ شو» گفت که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست. این خنده‌دار است.  برجام نواقص دیگری نیز داشت. مکانیزم این توافق برای بازرسی‌ها کافی نیست و همچنین به برنامه موشکی ایران نمی‌پردازد. ایران برای سال‌ها تلاش خود برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را مخفی کرده بود. حکومت ایران هنوز هم دروغ می‌گوید.»

عمق وارونگی دنیای معاصر را در این جملات می‌توان به وضوح حس کرد؛ ادعاهای سازمان اطلاعاتی رژیم جعلی صهیونیستی که هفت دهه وحشتناک‌ترین جنایات را در کارنامه ننگین خود دارد و صدها کلاهک هسته‌ای را در منطقه حساس خاورمیانه ذخیره کرده آن هم بدون آنکه معاهده منع و گسترش سلاح‌های اتمی را امضا کند در سخنان وزیرخارجه آمریکا مورد استناد قرار گرفته است! 

یعنی به عبارتی نه گزارش‌های مرجع رسمی در این مورد (یعنی سازمان انرژی اتمی) بلکه یک نهاد امنیتی-تروریستی که ترور دانشمندان هسته‌ای ایران تنها یکی از اقداماتش است ملاک وزیر خارجه آمریکا قرار گرفته است. چندین سال است که آژانس بین‌المللی اتمی شدیدترین بازرسی‌ها را در مورد ایران اعمال کرده است. به عبارتی ایران پذیرفت که این بازرسی‌ها در دوره‌های زمانی فشرده‌تر و خارج از قانون آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در مورد ایران اعمال شود. به جز این، ایران پذیرفت که از بخشی از حقوق قانونی خود بگذرد. سازمان انرژی هسته‌ای در بازرسی‌های گسترده و بسیار خود به صراحت بارها و بارها صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای ایران را اعلام کرده است. 

به رغم اینکه ایران برای شفاف‌سازی پذیرفت از بخشی از حقوق ملت خود برای دوره‌ای مشخص کوتاه بیاید و ضوابط خارج از عرف را نیز پذیرفت اما آنچه حاصل شد جز جسورتر شدن سلطه‌جویان چیز دیگری نیست.

اعتماد به یانکی‌ها؛ خودکشی تدریجی

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وزیر خارجه آمریکا در طول سخنرانی خود در مجموع 12 شرط آمریکا را برای توافق جدید با ایران این چنین نام برد:

آنچنان‌که این مقام آمریکایی گفته ایران باید راکتورهای آب سنگین را تعطیل کند و غنی‌سازی خود را متوقف کرده هرگز بازفرآوری پلوتونیوم را از سر نگیرد. این در حالی است که پیش از این و در جریان توافق برجام، ایران متعهد شده بود که غنی‌سازی را از سطح 5/3 فراتر نبرد. کشورمان در حالی این تعهد را پذیرفت که برای مصارفی از قبیل تولید داروهای پزشکی به شدت به غنی‌سازی 20درصد احتیاج داشت.

سابقه آمریکا نشان داده که حتی به این حد هم رضایت نخواهد داد و اگر کشورمان قدمی عقب‌تر بگذارد او خواسته‌های جسورانه دیگری را مطرح خواهد کرد و این چرخه ادامه خواهد داشت تا همان بلایی را بر سر ایران و ایرانی بیاورند که بر سر لیبی و مردمانش آوردند.

درخواست جسورانه!

دیگر درخواست جسورانه وزیرخارجه آمریکا در سخنرانی‌اش این بوده که ایران باید به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی آزادانه به تمامی سایت‌ها [نقاط ایران] را بدهد. منظور از تمامی سایت‌ها، تمامی مراکز هسته‌ای کشور نیست، چرا که هم اکنون نیز آژانس به تمامی مراکز هسته‌ای ایران دسترسی دارد بلکه منظور تمامی مراکز نظامی و موشکی کشور است.

همگان می‌دانند که چنین چیزی یعنی هلاکت سیستم دفاعی یک کشور، چرا که حضور بازرسان سازمان انرژی اتمی در سایت‌های نظامی و موشکی ایران یعنی دستیابی آمریکا و رژیم صهیونیستی به اطلاعات دقیق از این مراکز و تجهیزات دفاعی ایران و این یعنی اگر زمانی دشمن خیال خامی به سرش خطور کند دقیقا می‌داند که در همان ساعات اولیه اقدام نظامی کجا را مورد هدف قرار دهد.

اصرار آمریکا برای القای یک منظور

مقام‌های ایران در دوره‌های مختلف به صراحت اعلام کرده‌اند که فعالیت هسته‌ای ایران جنبه نظامی ندارد و به جز این بازرسان سازمان انرژی اتمی نیز بارها در گزارش‌های خود این موضوع را تاکید کرده‌اند. مهمتر از همه این موارد فتوای رهبر انقلاب است که تولید و ساخت سلاح اتمی را حرام اعلام کرده‌اند. 

با این وجود وزیرخارجه آمریکا یکی از شروط نابجای خود را بر مبنای یک فرض نادرست چنین بیان کرده که «ایران باید به آژانس فهرست تمامی ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای خود را اعلام کند.»

بدون شک آمریکا بهتر از هر کشور دیگری می‌داند که ایران به دنبال دستیابی به سلاح نیست با این حال طرح هر باره این ادعا به منظور القای آن است چنانکه گفته‌اند یک دروغ وقتی بارها و بارها تکرار شود باورپذیر می‌گردد.

آرزوی آمریکا برای خلع سلاح ایران

وزیر خارجه آمریکا در ضمن شروطش بار دیگر موضوع موشکی را مطرح کرده است. آرزوی دیرینه آمریکا برای خلع سلاح ایران باید نخست از مجرای موشکی عبور کند، چرا که یکی از توانمندی‌های فوق‌العاده ایران به موضوع موشکی مربوط می‌شود.

مایک پمپئو این خیال خام را اینگونه مطرح کرده است که «ایران باید توسعه و پرتاب موشک‌های بالستیک و دارای قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را متوقف کند.» 

به طور مشخص پسوند «قابلیت حمل برای کلاهک هسته‌ای» برای توجیه‌پذیر شدن درخواست نابجای آمریکا توسط مقامات این کشور بیان می‌شود. چرا که وقتی کشوری تولید و ساخت بمب هسته‌ای را در دکترین نظامی و دفاعی خود ندارد تلاش برای تولید موشکی به منظور حمل کلاهک هسته‌ای خنده‌دار به نظر می‌رسد.

همچنین وزیر خارجه آمریکا گفته است: «ایران باید تمامی شهروندان آمریکایی زندانی را آزاد کند» که این موضوع امری متقابل است. یعنی آمریکا نیز باید زندانیان ایرانی را آزاد کند. البته این موضوع در صورتی محقق خواهد شد که اراده نظام جمهوری اسلامی ایران بر این موضوع قرار گیرد که در امری متقابل و با طی پروسه‌های دیپلماتیک طرفین زندانیان یکدیگر را آزاد کنند. بدون شک آمریکا در آن مقام نیست که برای کشور مستقلی همچون ایران تعیین تکلیف کند.

به یانکی‌ها چه ربطی دارد؟!

تمام آنچه وزیر خارجه آمریکا گفته موضوعات جدیدی نیست و پمپئو آرزوهای رؤسای جمهور آمریکا را لیست کرده است. آرزوهایی که برای هیچ کدام از رؤسای جمهور آمریکا به ثمر نرسید. از جمله مهمترین آنها که پمپئو نیز به آن‌اشاره کرده این است که «ایران باید حمایت از حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی را متوقف کند.» 

ضمنا این آمریکایی در ادامه گفته «ایران باید تمامی نیروهای تحت فرماندهی خود را از سوریه خارج کند» همچنین او پا در کفش ملت‌ها و دولت‌های مستقل منطقه کرده و گفته است: «ایران باید به حاکمیت دولت عراق احترام بگذارد و از خلع سلاح و انحلال نیروهای حشدالشعبی حمایت کند.»

که در این باره باید گفت که حضور ایران در سوریه (متحد راهبردی) به درخواست دولت قانونی این کشور است. همکاری میان ایران و سوریه از همان بدو انقلاب آغاز شد و حتی در سال‌های جنگ تحمیلی و پس از آن تاکنون ادامه یافته است و این چیزی نیست که به آمریکا ربطی داشته باشد. 

همچنین در مورد عراق باید این نکته را گفت که بیشترین عصبانیت آمریکا از این نکته است که چرا ایران در واپسین روزها به یاری عراق شتافت و تروریست‌های پرورش یافته آمریکا و اسرائیل را زمینگیر و سپس از شهرها اخراج کرد. هم اکنون هم در عراق مجلس و دولت این کشور با برگزاری انتخابات توسط مردم این کشور انتخاب می‌شوند. در واقع واهمه آل‌سعود و آمریکا از نزدیکی و اتحاد هر چه بیشتر ملت‌های عراق، لبنان، سوریه ، یمن، ایران و... است. به راستی چرا کشوری از ینگه دنیا و از آن سر جهان می‌آید و به خودش اجازه می‌دهد در جای جای منطقه پایگاه داشته باشد و آن وقت در مورد حضور ایران در کشورهای هم پیمانش که آن هم با خواست رسمی آن کشورهاست اظهار نظر کرده حتی لحنش را آمرانه نماید؟!

ادعاهای مضحک یک دیپلمات

وزیر خارجه آمریکا در ادامه همان اظهارات متوهمانه گفته: «ایران باید حمایت نظامی خود از شبه نظامیان حوثی را متوقف کرده و در راستای راه حل سیاسی در یمن همکاری کند.»

این در حالی است که دولتمردان ایران از همان روزهای آغاز بحران در یمن در همه مجامع سیاسی تاکید کرده‌اند که راه حل بحران یمن تنها سیاسی است اما آل‌سعود با حمایت آمریکا و چند کشور اروپایی و رژیم صهیونیستی روز و شب بر سر مردم یمن بمب و موشک می‌ریزد.

اما ادعاهای مضحک این دیپلمات آمریکایی به همین ختم نمی‌شود و در ادامه می‌گوید: «ایران باید حمایت خود از گروه طالبان و دیگر گروه‌های «تروریستی» در افغانستان و منطقه را متوقف کرده و پناه دادن به اعضای القاعده را پایان دهد.»

او همچنین به کشوری که در چند قرن اخیر به هیچ یک از همسایگانش حمله نظامی نکرده است می‌گوید «ایران باید رفتار تهدیدآمیز علیه همسایگان خود را متوقف کند. بسیاری از آنها همپیمان آمریکا هستند، این امر از جمله شامل تهدید به نابودی اسرائیل و شلیک موشک‌هایش به عربستان و امارات است، این بند همچنین شامل تهدید علیه حمل‌ونقل بین‌المللی و حملات سایبری است.»

مهارت رئیس‌جمهور و وزیرخارجه آمریکا در دروغگویی

وزیر خارجه آمریکا در ادامه ادعاهای خود گفت:‌ «سازوکارهای راستی‌آزمایی و نظارت بر اجرای تعهدات ایران به‌اندازه کافی قوی نبود. برجام نتوانست مانع از توسعه موشک‌ها شود. ایران از پول‌های برجام برای دامن‌زدن به جنگ‌ها در خاورمیانه استفاده کرد. ایران در زمان برجام حرکت خود در منطقه را توسعه داد.»

ادعاهای دروغ پمپئو چنین ادامه می‌یابد که:‌ «نیروی قدس در سال‌های اخیر تقویت شده و در قلب اروپا ترور می‌کند. رهبران القاعده در تهران حضور دارند. ایران همچنان به اعضای القاعده مأوا داده و بزرگترین حامی تروریسم بوده است.»

پمپئو در ادامه در حالی که آمریکا با تحریم‌های ظالمانه‌اش عملا زندگی روزمره ایرانیان را هدف گرفته مقامات ایرانی از قبیل رئیس‌جمهور و وزیر خارجه را متهم کرده است.

در حالی که پیش از این آمریکا شدیدترین تحریم‌های بی‌سابقه تاریخ را علیه ایران به کار گرفت و از آن ثمری حاصل نکرد و سرانجام به ایران پیام داد که حاضر به مذاکره است اکنون پمپئو دوباره ایران را به تحریم‌های شدید تهدید کرده و این در حالی است که کارشناسان به بی‌اثر شدن ساختار تحریم‌ها ‌اشاره کرده و به آمریکا هشدار داده بودند. پمپئو سپس مدعی شده که: «در گام دوم با ماجراجویی‌های جمهوری اسلامی در حوزه سایبری برخورد می‌کنیم و ایران دیگر کارت سفید نخواهد داشت که هرکاری بخواهد در منطقه انجام دهد.»

وزیر خارجه آمریکا در ادامه سخنان ضدایرانی خود گفت: «اگر جمهوری اسلامی ایران مسیر خود را تغییر دهد، ما آماده هستیم که با ایران مذاکره کنیم.» این در حالی است که در برجام ایران با آمریکا مذاکره کرد و توافقی امضا شد اما در نهایت آمریکا زیر میز زد و دبه کرد.

پمپئو همچنین اعلام کرد: «درباره خود برجام هرگز دوباره مذاکره نمی‌کنیم».

وی گفت که درک می‌کند که تصمیم ترامپ (برای خروج از برجام) موجب مشکلات مالی و اقتصادی برای تعدادی از دوستان آمریکا خواهد شد، ولی تأکید کرد که ایالات متحده به تهدید خود مبنی بر مجازات شرکت‌های اروپایی که با ایران تجارت کنند، ادامه خواهد داد، گرچه این فعالیت‌ها تحت برجام مجاز شمرده شوند؛ «می‌دانم که متحدان ما در اروپا ممکن است برای حفظ توافق هسته‌ای قدیمی با تهران تلاش کنند. این تصمیم به خودشان بستگی دارد... (ولی) اروپایی‌ها جایگاه ما را می‌دانند.»/۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: کیهان

ارسال نظرات