۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۴
کد خبر: ۵۶۶۰۳۱
حجت الاسلام والمسمین پناهیان مطرح کرد؛

توجه به مسائل سیاسی از مهم ترین راه های درک معنویت ماه رمضان

استاد حوزه و دانشگاه توجه به مسائل سیاسی را از مهم ترین راه های درک معنویت ماه رمضان عنوان کرد و گفت: همین که معنویت را از سیاست جدا بدانیم قدمی به سوی سکولاریسم است.
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسملین علیرضا پناهیان در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران به بررسی موضوع «معنویت و سیاست» و ارتباط آن با «سیاست و دیانت» پرداخت و گفت: رابطه سیاست و دیانت بدون درک ارتباط معنویت و سیاست روشن نخواهد شد و دچار انواع سکولاریسم خواهیم بود.

وی یکی از مهم ترین راه های درک معنویت ماه رمضان را توجه به مسائل سیاسی عنوان کرد و افزود: سکولاریسم در برخی مواقع این نیست که سیاست و دیانت را از هم جدا بدانیم همین که معنویت را از سیاست جدا بدانیم قدمی به سوی سکولاریسم است.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با بیان اینکه در جامعه اسلامی و امور سیاسی انسان می تواند با دعا و مناجات تقرب پیدا کند، اظهار داشت: در جامعه باید رابطه بین سیاست و معنویت معلوم شود که رابطه ای بسیار وثیق و محکم است و اگر کسی به جامعه اسلامی در مقام سیاست مداری و سیاست ورزی و مدیریت ظلم کند، بدترین آدم است.

وی خاطرنشان کرد: برخی از افراد در عرصه مدیریت های اجتماعی یا سیاسی افراد بدی می شوند و سقوط وحشتناک می کنند و علامت سقوط وحشتناک آن است که حداقل چیزهایی را که همه می فهمند او دیگر نمی فهمد و امکان بیدار شدن هم ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دعای امام عادل مستجاب است و رد نمی شود، گفت: امام صادق(ع) در امالی طوسی می فرماید که اگر یک امام بد در جامعه باشد حسنات مردم قبول نمی شود اما اگر امام خوبی در جامعه باشد گناهان مردم بخشیده می شود.

وی متذکر شد: جوان اهل عبادت، کسی که به مسجد علاقه و همواره دل در گرو مسجد دارد، افرادی که در طاعت خدا با هم همکاری می کنند، از خشیت خدا اشک می ریزند و در راه خدا به صورت مخفیانه و مخلصانه صدقه می دهند، هفت گروه هستند که خدا روز قیامت بر سر آنها سایه رحمت می اندازد تا آن آفتاب عذاب اینها را عذاب نکند.

سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه تهران با بیان اینکه در رأس همه این موارد امام عادل قرار دارد که خدا سایه رحمت را بر او می گستراند، گفت: مدیران کشور خدا را شکر کنند که چنین فرصتی به دست آورده اند.

وی اهمیت سیاست و معنویت را متذکر شد و با بیان اینکه باید تأسف خورد برای جامعه ای که وقتی در شب قدر صحبت از حرف سیاسی می شود بگوید مگر امشب باید حرف سیاسی زد، خاطرنشان کرد: عابدترین انسان کسی است که دلسوز جامعه اسلامی باشد و شب قدر بهترین فرصت است که واعظ آن شب از جامعه اسلامی و سیاست صحبت کند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان اظهار داشت: حضرت امام راحل در اوج عرفان در اوج سیاست هم بودند و شاید ظلم باشد که بگوییم امام هم سیاسی بودند هم اهل عرفان بودند چراکه امام به دلیل عارف بودنشان سیاسی شدند.

وی با بیان اینکه معنویت ما با سیاست یکی است، چنانچه حضرت آیت الله بهجت در اوج عرفان برای نیروهای حزب الله به ویژه در جنگ های ۳۳ روزه دعا می کردند، خاطرنشان کرد: کسانی که اهل معنویت هستند اما به جامعه کاری ندارند منفور واقع شده اند.

سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه تهران ثواب اقدام برای ریشه کن کردن فقر را از ثواب دستگیری ااز فقیر بالاتر دانست و از شعار مرگ بر آمریکا به عنوان ریشه کن کننده فقر و حمایت از جامعه ضعیف شده و مظلومان منطقه به عنوان صدقه ای نام برد که باید جزو معنویات ما باشد و نباید صرفا به عنوان رسوم اجتماعی به آنها نگاه کرد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در پایان تصریح کرد: دعا برای فرج و ظهور در رأس همه امور اجتماعی قرار دارد که صد در صد سیاسی و اجتماعی است و هیچ وقت انسان نمی تواند از این موضوع صرف نظر کند./920/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات