۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰
کد خبر: ۵۶۶۰۵۸
حجت الاسلام تهامی خبر داد؛

برگزاری جشن گلریزان برای ۱۹۰ زندانی جرایم غیر عمد

مدیرکل زندان های استان قم برگزاری جشن گلریزان برای ۱۹۰ زندانی جرایم غیر عمد خبر داد و گفت: مردم می توانند با همت و تلاش خود خانواده ها و فرزندان بسیاری را از نگرانی در ‌آورند و جلوی آسیب ها را بگیرند.
سید علی تهامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید علی تهامی مدیرکل زندان های استان قم  در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با طرح این سؤال که فلسفه وجودی زندان چیست، گفت: در جامعه سؤال می شود که زندان خوب است یا بد، باید گفت که زندان برای جرایم عمد و خشن و کسانی که امنیت جامعه و مردم را به خطر می اندازند خوب است.

وی افزود: چنین مجرمانی باید به زندان بروند تا نظم و امنیت برای جامعه ایجاد شود، این افراد باید در زندان باشند تا از ارتکاب جرم پیشگیری شده و حالت بازدارندگی وجود داشته باشد، زندان می تواند زمینه اصلاح و بازگشت افراد به جامعه را فراهم کند.

حجت الاسلام تهامی اظهار داشت: البته زندان برای کسانی که محکومیت غیر عمد دارند بد و مضر است، این افراد نادانسته و بر اساس اتفاقات مرتکب جرائمی می شوند که از جمله آن ها ورشکستگی، دیه، مهریه، تصادفات و اختلافات خانوادگی است.

وی ادامه داد: در جمهوری اسلامی نگاه به زندان نگاه پلیسی و امنیتی نیست بلکه به زندان به نگاه اصلاح و تربیت نگاه می شود به همین دلیل در ابتدای انقلاب زندان ها را از شهربانی سابق گرفتند و سازمان زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی را ایجاد کردند تا زندان جای اصلاح و تربیت باشد که خوشبختانه اتفاقات بسیار خوبی در این زمینه افتاده است.

مدیرکل زندان های استان قم ابراز داشت: با وجود تمام تلاش ها زندان اثرات نامطلوب و پیامدهای منفی دارد که تنها ویژه زندانی نیست بلکه شامل خانواده های زندانیان نیز می شود، زندانی که با جرائم غیر عمد راهی زندان می شود خانواده سرپرست خانواده را از دست می دهد و با نبود سرپرست فقر مادی، معنوی، اقتصادی و اجتماعی به خانواده روی می آورد.

وی عنوان کرد: وقتی به فرزند خانواده ای پرچسب زندانی خورده می شود احساس حقارت و کمبود در جامعه می کند و با مشکلاتی مواجه می شوند، همسران زندانیان زندگی را در حال متلاشی شدن می بیند و به فکر طلاق می افتد.

حجت الاسلام تهامی با بیان این که اکثر جرایم غیر عمد حق الناس بوده و از اعتبارات دولتی قابل پرداخت نیست، خاطرنشان کرد: البته مساعدت های فراوانی از سوی دولتمردان صورت می گیرد، سال گذشته در همین قم 206 نفر از زندانیان جرائم غیر عمد داشتند با تسهیلات و وام هایی که گرفتند آزاد شدند اما عمدتا کسانی هستند که تسهیلات مانند تخفیف مجازات ندارند چون دارای شاکی خصوصی هستند.

وی اضافه کرد: کسانی هستند که قابلیت عفو را ندارند و باید تا زمان ادا کردن دین در زندان بماند، حال سؤال می شود که چگونه باید مشکلات این دسته از افراد را حل کرد، در اینجا حضور وهمدلی و همیاری مردم کارگشا است.

مدیرکل زندان های استان قم گفت: در همین راستا در سال 1369 رییس سازمان وقت مرد پولادین انقلاب شهید لاجوردی اقدام به تشکیل ستاد مردمی دیه کرد، این ستاد مردمی تاکنون هزاران نفر را از زندان آزاد کرده است، یکی از برنامه های ستاد دیه گلریزان است و در ماه مبارک رمضان حدود 400 مرکز گلریزان دارند.

وی افزود: در سال گذشته موفق شدیم که در قم این گلریزان را برگزار کنیم و قریب 350 میلیون تومان کمک های مراجع و مردم جمع آوری شد و با این کمک ها موفق شدیم یک میلیارد و 200 میلیون رضایت بگیریم، از خانواده های شاکیان خواستیم که از بخشی از خواسته خود گذشت کنند که این کار را انجام دادند.

حجت الاسلام تهامی اظهار داشت: امسال 190 نفر در زندان ها افراد واجد شرایط وجود دارد که حدود برای آزادی آن ها حدود 50 میلیارد تومان نیاز داریم، در بین این تعداد 85 درصد افراد متأهل هستند و آزادی آن ها می تواند فرزندان و خانواده ها را از نگرانی و اضطراب خارج کند.

وی ادامه داد: در ماه رمضان گذشته با همت مردم هر روز بیش از دو بار در زندان گشوده و یک زندانی که محکومیت های مالی داشت آزاد می شد، برای آزادی و رهایی زندانیان غیر عمد باید با همت و تلاش وارد شد تا شاهد باشیم امسال کسی را به عنوان جرایم غیر عمد در زندان ها نداشته باشیم./1323/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات