۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶
کد خبر: ۵۶۶۲۱۴
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رفیعی تبیین کرد؛

چه گناهانی برکت را از زندگی انسان دور می کند

استاد حوزه علمیه قم کتاب «گناه شناسی» حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن قرائتی را یکی از آثار مناسب برای مطالعه در حوزه کتاب دانست.
حجت الاسلام رفیعی حجت الاسلام ناصر رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ناصر رفیعی امروز در آیین سحرگهان آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد به بررسی آثار گناه بر زندگی فردی و اجتماعی مؤمن پرداخت و اظهار داشت: در شرع مقدس اسلام گناه با عناوین و کلمات خاصی توصیف‌شده است تا جایی که تعابیری مانند فجور، ذنب، خطیئه و فسق بر الگوی بیان آثار گناه برای تخطی‌های عقلی و شرعی وضع‌شده‌اند.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که اگر گناه انسان اعتقادی باشد در چنین وضعیتی انسان به حدود شرک واردشده است، ابراز داشت: ازنظر عقل و شرع مقدس اسلام هرکجا مؤمن از حدود تعیین‌شده عقلی و شرع مقدس تخطی کند گناه مرتکب شده است تا جایی که می‌توان  حوزه‌های گناه را در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فردی، خانواده و حوزه‌هایی از این قبیل توصیف کرد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رفیعی کتاب «گناه شناسی» حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محسن قرائتی را یکی از آثار مناسب برای مطالعه در حوزه کتاب دانست و گفت: آن چیزی که مانع از شناخت آثار گناه از سوی انسان می‌شود این است که نگرش او به بدی‌ها تغییر کند به این معنا که لجن‌زارها را چمن‌زار ببیند.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به این‌که گاهی رفتارهای پس از گناه از خود گناه آثار بدتری دارد، ابراز داشت: نصوص ثقلین در این باب فرموده است که« أَرْبَعَةٌ فِی الذَّنْبِ شَرٌّ مِنَ الذَّنْبِ الِاسْتِحْقَارُ وَ الِافْتِخَارُ وَ الِاسْتِبْشَارُ وَ الْإِصْرَارُ؛ چهار چیز كه خطرش از خود گناه بدتر است»

وی ادامه داد: در این روایت شریف استحقار به معنای كوچك شمردن گناه، افتخار به معنای این‌که« من را می‌بینی این كار را كردم»، استبشار به این معنا که لبخند زدن به گناه و اصرار به معنای لجاجت در اقامه مجدد گناه است.

عضو هیئت‌ علمی جامعه المصطفی العالمیه دعای کمیل را دعای تعقیب شناسی گناه توصیف کرد و اظهار داشت: این دعا در فرازهای مختلفی گناه را با آثار آن بیان کرده است چنان‌که می‌توان ادبیات دعای کمیل را ادبیات آثار شناسی برای گناه دانست.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه به بیان گناهانی که برکت را از زندگی مؤمن می‌برد پرداخت و گفت: رعایت نکردن حق خداوند متعال، اعراض کردن از حدود بندگی خداوند متعال،دروغ، شکر نکردن، عدم حضور  در مجالس علما، غفلت، حضور در مجالس لغو و بیهوده و کم حیائی از منظر امام سجاد(ع) گناهانی هستند که برکت را از زندگی مؤمن خواهد برد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رفیعی در پایان خوف‌ورجا را دو بال انسان برای رهایی از دام‌های گناه دانست و گفت: مؤمن اگر برمدار خوف‌ و رجا در مدیریت سبک زنگی حرکت کند همیشه در حدود تعادل خواهد ماند که چنین حدودی از اوصاف صراط مستقیم است./837/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات