۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۰
کد خبر: ۵۶۶۲۷۳
سرمقاله؛

بازخوانی تجربیات درس آموز برجامی

رهبر معظم انقلاب: تعامل با آمریكا ممكن نیست چون بدعهد هستند و نقض پیمان می كنند. اكنون نه تنها ایران بلكه دیگر كشورهای جهان و حتی شركای آمریكا نیز این تجربه عینی را دارند لمس می كنند.
رهبر انقلاب، حضرت آیت الله خامنه ای

به گزارش خبرگزاری رسا، مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان و كارگزاران نظام 6 تجربه درس آموز مذاكرات برجام را یادآور شدند كه اگر به آن توجه نشود، در گفتگو با اروپا و دیگر اعضای 1+4 و نیز در نگاه به دیپلماسی خارجی آسیب خواهیم خورد. خلاصه این تجریبات را می توانیم در زیر مرور كنیم:

1- تعامل با آمریكا ممكن نیست چون بدعهد هستند و نقض پیمان می كنند. اكنون نه تنها ایران بلكه دیگر كشورهای جهان و حتی شركای آمریكا نیز این تجربه عینی را دارند لمس می كنند.

2- تجربه تلخ برجام نشان داد كه بهانه آنها فقط هسته ای نیست. آنها مؤلفه های قدرت ایران و اقتدار ملت را نشانه گرفته اند.

3- عقب نشینی و انعطاف از دشمنی آمریكا نمی كاهد بلكه آنها را گستاخ تر و جسورتر می كند.

4- ایستادن در برابر زیاده خواهی ها، آنها را عقب می نشاند. به رسمیت شناختن حق غنی سازی محصول مذاكره نبود، محصول ایستادگی دانشمندان و تداوم غنی سازی تا 20 درصد بود.

5- اروپا همراه آمریكاست، بدعهدی آنها را در مذاكرات دوران دولت اصلاحات تجربه كردیم.

6- گره زدن مسائل كشور به ویژه مشكلات اقتصادی به برجام، یك خطای بزرگ است و كشور را معطل گفتگوهای خارجی می كند.

اگر دولت و وزارت خارجه این 6 تجربه عینی را آویزه گوش خود نكنند، نمی توانند سیاست خارجی كشور را بر اساس ریل منافع و مصالح ملی مدیریت كنند. نگاه دولت به سیاست خارجی در حوزه برجام یك كجراهه بود كه راهبردهای امنیتی و اقتصادی كشور را تابعی از متغیر راهبردهای دشمن می كرد.

اینكه گفته می شود؛ برجام آمریكا را رسوا كرد، در جامعه جهانی شكاف انداخت و آمریكا به لحاظ حقوقی و اخلاقی در مذاكرات شكست خورد، با اساس، فلسفه و اهداف گفتگو نمی خواند. این دیدگاه در بیانات مقام معظم رهبری مورد نقد قرار گرفت و فرمودند: «ما مذاكره كردیم تحریم های ظالمانه برداشته شود، نباید دلخوش باشیم كه آمریكا بی آبرو شد یا بین آنها و اروپا شكاف ایجاد شد!»

رهبری انقلاب با هوشمندی و درایت، نقشه راه را نشان دادند و به این سؤال كلیدی پاسخ دادند كه نحوه مواجهه دولت با خروج آمریكا از  برجام چه باید باشد؟ نكات زیر واقعاً مبتنی بر حكمت سیاسی است. بازخوانی آن خالی از لطف نیست؛

الف- واقع بین باشیم و صادقانه آنچه را اتفاق افتاده، به مردم بگوییم.

ب- قبول كنیم اقتصاد كشور را با برجام نمی شود درست كرد.

ج- حق ایران است كه پس از خروج آمریكا از برجام و تداوم بدعهدی اروپا فعالیت های تعطیل شده هسته ای را آغاز كند. دولت هرچه زودتر باید در این مورد تصمیم بگیرد.

د- دولت محكم بایستد و حل مشكلات اقتصادی مردم را در دستور كار قرار دهد و از ظرفیت های عظیم انسانی و سرزمینی كشور در حل مشكلات مدد بگیرد.

ه- دولت، اقتصاد را مردمی كند، بداند اقتصاد دولتی جواب نمی دهد.

و- دشمن مدام تزریق ناامیدی و القای بن بست و ناتوانی می كند. دولت و مردم با این جنگ روانی مقابله كنند. كشور یكپارچه در برابر فریبكاری آمریكا و اروپا بایستد.

ز- عناصر سیاسی و مطبوعاتی از سرزنش كردن یكدیگر بپرهیزند و نگذارند یك دوقطبی برجامی كه مورد نظر آمریكاست شكل بگیرد. همه تلاش‌ها معطوف به حل مشكل شود نه اینكه مشكل جدیدی پدید آید.

رهبر معظم انقلاب یك ساعت و نیم در عصر چهارشنبه گذشته با نشاط و امیدوار ظاهر شدند، هم درد را درست بیان كردند و هم درمان آن را نشان دادند.

رئیس جمهور محترم هم یك ساعت وضعیت كشور و توانایی های ایستادگی كشور در برابر بدعهدی و ستم آمریكا را بیان كردند. اولین سخن رئیس جمهور این بود كه؛ «آنچه آمریكا امروز می گوید سخن تازه ای نیست، حرف‌های كهنه متعلق به 40 سال پیش است.» این حقیقتی كه رئیس جمهور به آن تقوه كردند نشان می دهد تلاش‌های دیپلماتیك دولت یازدهم و دوازدهم در نرم كردن موضع آمریكا و با انعطافات برجامی جواب نداده است. آمریكا همان موضع یا مواضع خصمانه 40 سال گذشته را حتّی شدیدتر ادامه می دهد. این سخن رئیس جمهور همان حقیقتی را بیان می كند كه رهبر معظم انقلاب به عنوان اولین تجربه برجامی فرمودند؛ «تعامل با آمریكا جواب نمی دهد. »

رئیس جمهور در این نشست گفتند: «كشور را چه با برجام و چه بدون برجام به خوبی اداره می كنیم.» لذا طمع دشمن را با بیان یكصدایی در داخل علیه آمریكا هدف قرار دادند. رئیس جمهور پذیرفت آمریكا بدعهد است و امیدی هم به اروپا نیست و تاكید كرد: «ملت پشت سر رهبری ایستاده و آمریكا نمی تواند كشور را به زانو درآورد.»

چهارشنبه گذشته فضای دیدارها و گفتگوها بر سر سفره افطار پس از سخنان رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور صمیمانه و برادرانه بود. همه جناح‌ها و شخصیت های سیاسی با دیدگاه‌های متفاوت، گویی به یك جمع بندی رسیده اند و آن اینكه از بگومگوهای داخلی باید پرهیز شود و همه با قدرت در برابر زیاده خواهی و شرارت آمریكا و اروپا بایستند. اگر بخواهیم محصول نشست چهارشنبه گذشته را در یك جمله خلاصه كنیم، آن جمله این است كه فصل جدیدی از مقاومت در برابر استبداد و استكبار جهانی در چهل سالگی انقلاب شروع خواهد شد كه با فصول گذشته نبرد با آمریكا متفاوت خواهد بود./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: رسالت

ارسال نظرات