۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۵۶۶۳۲۵
نخبه تبلیغی حوزه علمیه قم تأکید کرد؛

"مردم‌داری" هویت اصلی روحانیت

حجت الاسلام گلزاده گفت: حقیقت حوزه علمیه که به عنوان مادر انقلاب مطرح است و باید انقلابی بماند، مردم‌داری روحانیت و پیوستگی آنها با امت است، اصولا مبلغ مذهبی باید مردم‌دار باشد، چراکه روحانیت از جنس مردم و خدمت‌گذار به جامعه است.
حجت الاسلام گلزاده

حجت الاسلام صادق گل‌زاده عضو مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به ضرورت پرداختن طلاب به مسائل اجتماعی اظهار داشت: تبلیغ اصولا یک پدیده اجتماعی است، به این معنا که مبلغ علوم دینی به اجتماع رفته و با مردم و جامعه ارتباط علمی، فرهنگی، اخلاقی، مذهبی و گفتمان دینی و پرسش و پاسخ برقرار کند، چراکه جوهر تبلیغ اجتماعی است.

اولویت‌های تبلیغی در ماه رمضان

عضو مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه ادامه داد: وقتی این حقیقت قطعی و مسلم پذیرفته شود، نقش مبلغ تحقیقا به عنوان انتقال دهنده پیام دین تعریف می‌شود و در نتیجه آن مسائل اجتماعی کلان و مفاهیم ارزشمند دینی در جامعه مطرح می‌شود.

وی به بیان اولویت‌های تبلیغی در جامعه پرداخت و عنوان کرد: مفاهیم دینی در جامعه مانند امر به معروف و نهی از منکر، بصیرت افزایی، انتقال پیام‌های ارزشی و انقلابی، توسعه اخلاق، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و مفاهیمی همچون ولایت‌مداری و مردم سالاری از اولویت‌های عرصه تبلیغ است.

حجت الاسلام گل‌زاده بر ضرورت تبیین راهبردهای رهبر انقلاب برای جامعه تأکید و بیان کرد: برای مقابله با اقدام و توطئه دشمنان نظام اسلامی بایستی ضمن تعیین راهبرد در ظرفیت‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی برای جامعه اسلامی روشنگری کرده و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در زمینه‌های مختلف، به ویژه مسائل اقتصادی مانند حمایت از کالای ایرانی را برای مردم تبیین کرد.

فضای ماه رمضان، مناسب برای فرهنگ‌سازی

وی با تأکید بر ضرورت پرداختن مبلغان به جنبه‌های گره‌گشایی و نجات‌بخش شعار رهبر انقلاب در حمایت از کالای داخلی گفت: شعار امسال رهبر معظم انقلاب یقینا نجات‌بخش اقتصاد ایران است، بنابراین طلاب و مبلغان بایستی در این زمینه برنامه ریزی کرده و تبلیغ کنند.

این تحلیلگر مسائل فرهنگی فضای تبلیغی ماه رمضان را برای فرهنگ‌سازی در زمینه حمایت از کالای ایرانی مناسب و اثرگذار توصیف کرد و ابراز داشت: وقتی مبلغان دینی ضرورت حمایت از کالای ایرانی را در عرصه‌های تبلیغی ماه مبارک رمضان و از تریبونی مانند منبر پیامبر(ص) برای مردم مطرح ‌کنند، آن هم در فضایی که ظرفیت تعبد، بندگی و عبودیت، هم افزایی جامعه ایمانی، وحدت و انسجام انقلابی حاکم باشد، یقینا اثرگذار بوده و موجب فرهنگ‌سازی در این زمینه می‌شود.

وی تأکید کرد: مبلغان دینی موظف به مطالعه و بررسی با دقت مجموعه‌ای از پیام‌های اجتماعی و انتقال آن با بیانی مناسب به مخاطبان هستند تا اجتماع عظیم ایمانی در ماه مبارک رمضان به ارزش‌های الهی و قرآنی نزدیک‌تر شوند.

همزادپنداری و ارتباط با مردم، اخلاق انبیای الهی

حجت الاسلام گل‌زاده خاطرنشان کرد: تجربه انقلاب اسلامی، تجربه بزرگی از انس و ارتباط روحانیت و مردم است، گفت: حقیقت حوزه علمیه که به عنوان مادر انقلاب مطرح است و باید انقلابی بماند، مردم‌داری روحانیت و پیوستگی آنها با امت است، اصولا مبلغ مذهبی باید مردم‌دار باشد، چراکه روحانیت از جنس مردم و خدمت‌گذار به جامعه است.

وی با بیان این‌که در تبلیغ سه عنصر پیام، پیام‌رسان و گیرنده وجود دارد، گفت: بخش نخست در تبلیغ که پیام است مواردی را مانند آیات قرآن، روایات و معارف عقلانی شامل می‌شود، عالمان و مبلغان دینی به عنوان پیام‌رسان و توده مردم و جامعه هم به عنوان پیام‌گیرنده مطرح هستند، که این پیوستگی بایستی حفظ شود.

عضو مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه با اشاره به روایت «العلماء ورثه الانبیاء» بیان کرد: همان‌گونه که انبیاء و پیامبران از جنس مردم و همراه آنها بودند، عالمان دینی نیز چنین باید باشند، یکی از تکالیف برجسته مبلغان انس و ارتباط با مردم است، به گونه‌ای که با شنیدن مشکلات و گرفتاری‌های مردم با آنها همراه شوند، باید توجه داشت که تبلیغ دینی جدای از مردم‌داری نیست./876/ت۳۰۲/س

خبرنگار: مهدی شاهی

ارسال نظرات