۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴
کد خبر: ۵۶۶۴۳۴
آیت الله سیدان تأکید کرد؛

عقل و وحی؛ حجّت های تمایز مکاشفه حق از باطل

آیت الله سیدان گفت: پیروی از هر شخصی تحت عناوینی چون فیلسوف، عارف، مرشد و ولی، صرف این که مکاشفه ای از او دیده ایم، جایز نیست و مکاشفه باید با عقل و وحی تطبیق داشته باشد.
دیدار جمعی از طلاب با آیت الله سیدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدان ظهر دوشنبه و در ادامه سلسله جلسات مذهبی که در منزل وی برگزار می شود، با اشاره به عبارات «قَدْ كُشِفَ الْغِطَاءُ عَنْ أَبْصَارِهِمْ، وَ انْجَلَتْ ظُلْمَةُ الرَّيْبِ عَنْ عَقَائِدِهِمْ مِنْ ضَمَائِرِهِمْ» از مناجات العارفین امام زین العابدین (علیه السلام)، ابراز کرد: در ارتباط با حقایق و مسائل مهم معنوی، پرده از مقابل دیدگان اولیاء الله کنار می رود و آن ها چیزهایی را می بینند که خیلی ها نمی بینند.

وی با بیان این که مکاشفه حالت خاصی است که در اثر تزکیه نفس یا مقیّداتی به عنوان ریاضت پیش می آید، افزود: مکاشفه همیشه حالت رحمانی ندارد و گاهی بر اساس برنامه های نادرست شکل می گیرد و شیطانی است، بنابراین پیروی از هر شخصی تحت عناوینی چون فیلسوف، عارف، مرشد و ولی، صرف این که مکاشفه ای از او دیده ایم، جایز نیست و مکاشفه باید با عقل و وحی تطبیق داشته باشد.

استاد حوزه علمیه خراسان اضافه کرد: عقل حجت باطنی است و مکاشفات حتماً باید با آن تطبیق داشته باشند، البته عقل تا اندازه ای که به صورت روشن می فهمد، میزان تشخیص حق و باطل است.

آیت الله سیدان ادامه داد: همین طور محکمات قرآن کریم و مطالب روشن آن نیز به عنوان مؤلفه ای اساسی در تمیز مکاشفه حق از مکاشفه باطل به کار می رود و احادیث نیز به دو شرط اعتبار سند و روشنی دلالت، در این زمینه قابل استناد هستند.

وی در این زمینه به مکاشفه ابن عربی که پیامبر (صلی الله و علیه و آله و سلم) را همراه خلفای اول تا سوم دید و امیرالمومنین (علیه السلام) در فاصله ای دورتر از آن ها بود، اشاره کرد و در مورد آن توضیح داد: این یک مکاشفه ناصحیح است چراکه بر عقل و وحی انطباق ندارد؛ هر کسی که مقداری درک و انصاف داشته باشد می داند که امیرالمومنین (علیه السلام) طبق تفسیر همه مفسّرین از آیه مباهله، جان پیامبر (صلی الله و علیه و آله و سلم) هستند و هرجا که قرآن به افراد ممتاز اشاره دارد، امیرالمومنین (علیه السلام) یکی از افراد این گروه هستند و از طرفی رسول اکرم از ابتدای بعثت تا رحلت، شب و روز، در سفر و حضر و در اجتماعات کوچک و بزرگ، عظمت و نزدیکی ایشان به خود را فریاد زده اند.

استاد حوزه علمیه خراسان تصریح کردند: باید بسیار مراقب بود که با دیدن یک مقدار کار غیرعادی از شخصی، تحت تأثیر قرار نگیریم و دو میزان عقل و وحی را همواره مدنظر داشته باشیم.

آیت الله سیدان در بخش دیگری از سخنان خود یقین به عقاید صحیحه و کارهای خیر و خوب را به عنوان مهم ترین چیزی که از طرف خداوند به قلب انسان القاء می شود معرفی و بیان کرد: تقوا، اعلی درجه ایمان است و یقین، فوق تقواست و انسانی که به یقین رسیده حالات و وضعیتی استثنایی دارد.

وی تأکید کرد: افرادی که به مراتب بالای تقوا و یقین رسیده اند، خود را از هر آن چه که منجربه غفلت از یاد خدا می شود، باز می دارند اما این بدان معنا نیست که از زن و فرزند، کسب و کار و فعالیت های معمول روزانه غافل شوند.

استاد حوزه علمیه خراسان در تبیین آیات «يَوْمَ لَا يَنْفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ، إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ» (شعراء/ 88 و 89)، گفت: قلب سلیم همان قلبی است که از محبت غیر خدا و هوا و هوس ها خالی شده و این تنها چیزی است که در روز گرفتاری و ناکارآمدی اعتبارات دنیایی، به کمک انسان می آید.

آیت الله سیدان هم چنین با اشاره به روایت «إِنَّ صَلاَحَ أَوَّلِ هَذِهِ اَلْأُمَّةِ بِالزُّهْدِ وَ اَلْيَقِينِ وَ هَلاَكَ آخِرِهَا بِالشُّحِّ وَ اَلْأَمَلِ» از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)، قیمت این روایت را سعادت انسان معرفی و ابراز کرد: صلاح و سعادت در گرو دل کندن از همه شئون عالم است و فکرکردن به پوچی دنیا در این زمینه راهگشاست و ما را به آن چه که لازم نیست، بی رغبت می کند.

وی اضافه کرد: یقین نیز دارای مراتبی است و به همین دلیل حضرت ابراهیم (علیه السلام) مشاهده کیفیت زنده شدن مردگان را از خداوند طلب می کند و پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نیز درخواست کمالات بالاتری را دارند./۸۶۱/پ203/ب1

ارسال نظرات