۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۱۵
کد خبر: ۵۶۶۴۴۴
آیت الله مصباح یزدی:

انسان باید از سرنوشت ظالمان و دنیاپرستان عبرت بگیرد

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: انسان باید از سرنوشت دنیازدگان و دنیاپرستان و ظالمان عبرت بگیرد و تفکر کند که سرنوشت شاه، صدام و دیگر ظالمان به کجا رسید.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) دوشنبه شب در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر انقلاب در قم برگزار شد، با اشاره به آیات قرآن کریم در مذمت دلبستگی به دنیا گفت: وقتی دنیا و آخرت با یکدیگر مقایسه می شود بقای آخرت بیشتر و واقعی تر از عمر دنیا است، در واقع عمر دنیا دارای انتها بوده اما آخرت نامتناهی است.

وی ادامه داد: نعمت های دنیا هر اندازه هم زیاد باشد بدون زحمت و سختی فراهم نمی شود اما در آخرت و بهشت خستگی معنا ندارد، در بهشت انسان ها نسبت به نعمت ها و داشته های دیگران حسادت نمی کنند اما در دنیا اینگونه نیست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از دیگر مزایای زندگی آخرت بر دنیا را عدم امکان گناه دانست و اظهار داشت: گناه و جنایت ها برای دنیا است و در آخرت چنین مسائلی وجود ندارد بلکه آخرت دار پاکی و طهارت است.

وی ادامه داد: خداوند متعال برای تبیین اهمیت آخرت و عدم دلبستگی به دنیا در آیاتی از قرآن دنیا و آخرت را با یکدیگر مقایسه می کند؛ بحث مقایسه وجود دنیا با وجود آخرت نیست و کسی نمی گوید باید با عالم دنیا دشمنی داشت و این دنیا اهمیت ندارد بلکه بحث در دلبسته شدن انسان به دنیا است.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که دنیا گرایی این است که انسان به جای توجه به آخرت تمام تلاش خود را برای دنیا صرف کند، ابراز داشت: اگر تمام وقت صرف دنیا شود دنیا پرستی می شود و همه مفاسدی که به شدت در روایات و آیات نهی شده برای کسانی است که تنها دنیا در دل آن ها جای دارد.

وی عنوان کرد: اگر امور دنیا در جایی که خدا امر کرده انجام داده شود به دلیل اطاعت دستور الهی ارزش دارد و عبادت است اما خود عمل دنیوی ارزشی ندارد، انسان تا زنده است است باید فکر کند و از سرنوشت دنیازدگان و دنیاپرستان و ظالمان عبرت بگیرد و تفکر کند که سرنوشت شاه، صدام و دیگر ظالمان به کجا رسید، سرنوشت رضاشاه قلدر چه شد؟

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: امیرمؤمنان(ع) فرمود به حکومت کردن بر مردم علاقه ای ندارم واگر خواست مردم و میثاق الهی نبود هیچگاه آن را قبول نمی کردم، خدا از علما میثاق گرفته تا با ظالمان و زیاده خواهان مبارزه کنند، حضرت فرمود ارزش دنیا نزد من از آب بینی بز کمتر است./1323/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات