۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۲
کد خبر: ۵۶۶۴۴۹

قوانین سختگیرانه استرالیا ماه رمضان را برای پناهجویان دشوار کرده است

دولت استرالیا با وضع قوانین سختگیرانه در مورد اهدای کمک‌های بشر دوستانه به پناهجویان، موجب دشواری روزه‌‌داری برای پناهجویان مسلمان در ماه رمضان شده است.
افراد محصور در کمپ مخصوص پناهجویان

به گزارش خبرگزاری رسا، بعد از بالاگرفتن بحران‌ها و جنگ‌های مختلف در کشورهای خاورمیانه از جمله افغانستان و سوریه، کشور استرالیا یکی از کشورهای مقصد برای پناهجویان شده است.

پناهجویان و جنگ زدگان از این کشورها به امید رسیدن به آرامش و فرار از جنگ، خطر را به جان خریده و از جنوب شرق آسیا راهی استرالیا می‌شوند. اما مسوولان استرالیا هر سال قوانین مهاجرتی خود را سختگیرانه‌تر از سال قبل اعمال می‌کنند به طوری که زندگی برای پناهجویان روز به روز سخت‌تر می‌شود.

پناهجویان که بعد از گذر از اقیانوس و سفری خطرناک در دریا به استرالیا می رسند، از سوی پلیس این کشور بازداشت شده و به کمپ‌های مخصوصی اعزام می‌شوند. در این کمپ‌ها سخت‌ترین شرایط برای پناهجویان اعمال می‌شود و آنان از کمترین جیره غذایی بهره‌مند هستند.

امسال در ماه رمضان برای صدها مسلمان پناهجویی که در این کمپ‌ها به سر می‌برند، این شرایط دشوارتر است. چرا که در سال‌های گذشته، انجمن‌ها و مراکز اسلامی مسلمانان ساکن استرالیا این اجازه را داشتند که برای پناهجویان مسلمانِ در بند، کمک‌های خیریه ارائه کنند. اما قوانین جدید دولت استرالیا، ادامه این کار را ممنوع کرده است.

اکبر جعفری، پناهجوی مسلمان افغانستانی که از سال 2013 در کمپ ویلاوود (Villawood Immigration Detention Center in Sydney) در سیدنی حضور دارد، در این باره می‌گوید: اکثر افرادی که در این کمپ حضور دارند، ناامید شده‌اند.

در کمپ ویلاوود دست کم 40 مسلمانِ پناهجو از جمله جعفری نگهداری می‌شوند اما در کمپ‌های ساحلی مشابه در سراسر استرالیا صدها تن دیگر بازداشت هستند.

کمپ ویلاوود در سیدنی استرالیا، یکی از مراکز نگهداری پناهجویان در این کشور

ماه رمضان برای پناهجویان در استرالیا، هم از نظر روحی و هم از نظر جسمی دشواری دارد. چرا که علاوه بر نبود جیره غذایی مناسب برای روزه‌داری، دوری از خانواده و آشنایان نیز برای آنان بیشتر احساس می‌شود.

جعفری در مورد دشواری‌های ماه رمضان می‌گوید که پناهجویان مسلمان برای تهیه وعده سحری و افطاری دچار مشکل هستند چرا که با وجود درخواست از مقامات کمپ، وعده‌های غذایی در ماه رمضان تغییر نکرده است و حتی گاهی برای مسلمانان گوشت خوک به عنوان غذا آورده می‌شود.

به گفته این پناهجوی مسلمان افغانستانی، سال گذشته جیره غذایی هر نفر، دو عدد تخم‌مرغ، نارنگی و خرما بود که در سال جاری تخم‌مرغ و نارنگی از آن حذف شده است.

دولت استرالیا ادعا می‌کند که قوانین جدید به منظور حفظ سلامتی و امنیت پناهجویان است اما فعالان حقوق بشری تاکید دارند که تدابیر جدید دولت، شرافت پناهجویان را زیر پا گذاشته و به منظور حذف آنان از انظار عمومی است.

رهبران انجمن‌های اسلامی و فعالان حقوق بشری معتقدند که قوانین اخیر، بیشتر از آن که به دلایل امنیتی باشد، دلایل سیاسی دارد.

خالد عَلَمُ‌الدین، مدیر انجمن مسلمانان لبنانیِ استرالیا در سیدنی در اظهارنظری گفت: دولت با وضع قوانین جدید در نظر دارد که پناهجویان را نه تنها از انظار بلکه از اذهان عمومی نیز محو کند.

خالد علم‌الدین مدیر انجمن مسلمانان لبنانیِ استرالیا در سیدنی

علم‌الدین که انجمن متبوع وی برای پناهجویان غذا تهیه می‌کند، در ادامه افزود: رهبران انجمن‌های اسلامی و فعالان حقوق بشری در حال بررسی این موضوع بودند که قوانین جدید شرافت افراد را زیر پا نگذارد اما دولت شرایط را برای پناهجویان سخت‌تر و غیرقابل دسترس تر از پیش کرد.

دنیل وب (Daniel Webb)، یکی از وکلای مرکز حقوق بشر، سیاست‌های جدید دولت استرالیا را ظالمانه و تحقیر کننده نامید و گفت: سیاست دولت استرالیا در حبسِ اجباری و نامحدود پناهجویان، موجب تحقیر آنان می‌شود.

وی افزود: با سیاست‌های جدید دولت، افراد همه روزه و به طور فزاینده‌ای از عدم آزادی خود رنج می‌برند.

شایان ذکر است که سیاست‌های کشورهای غربی موجب بی‌ثباتی و وقوع جنگ‌های مختلف در خاورمیانه شده است و مردم کشورهایی نظیر عراق، افغانستان و سوریه، برای فرار از اوضاع نابسامان کشور خود، ناچار به مهاجرت به کشورهای امن می‌شوند. در چند سال اخیر به ویژه بعد از جنگ خانمان سوز در سوریه و عراق و نفوذ و گسترش تروریست‌های داعش در این دو کشور، تعداد موارد مهاجرت به کشورهای غربی از جمله آلمان، فرانسه و سوئد در اروپا و استرالیا در قاره اقیانوسیه، رشد چشمگیری داشته است. نکته مهمی که در این میان دیده می‌شود نارضایتی مردم کشورهای میزبان و دولت‌های آنان از حضور پناهجویان است. در حالی که مردم این کشورها کمتر به این نکته توجه می‌کنند که دولتمردان آنان به دلیل برهم زدن امنیت کشورهای خاورمیانه، نقشی مستقیم در ایجاد بحران پناهجویان دارند./847/ب۹۰۱/ف

ارسال نظرات