۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۵۶۶۵۵۲
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مؤمنی:

دانایی اساس سبک زندگی است

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه (س) علم به مبدأ، معاد و صراط را اصولی‌ترین علوم بشری توصیف کرد و گفت: دانایی اساس ارزشمند زیستن است.
مومنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید حسین مؤمنی شب گذشته در محفل سخنرانی آستان مقدس حضرت معصومه (س) که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد به بررسی جایگاه علم و جهل در زندگی بشر پرداخت و اظهار داشت: علم و جهل در زندگی بشر تعیین‌کننده‌ترین عناوین در اعتبارات و ارزش‌ها به‌حساب می‌آیند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که دانایی اساس ارزشمند زیستن است، ابراز داشت: هیچ‌چیزی مانند جهل به زندگی و اعتبارات بشر لطمه نمی‌زند.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) با تأکید بر این‌که انسان بر اساس دانسته‌هایش مورد تحلیل و سنجش قرار می‌گیرد، گفت: اینکه انسان به چه میزان انسان به اصول بندگی، اصول ارتباط با دیگران، اصول ارتباط با خود، اصول ارتباط با علم و اصول مشی زندگی بداند در جامعه معتبر شناخته خواهد شد.

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه (س) علم به مبدأ، معاد و صراط را اصولی‌ترین علوم بشری توصیف کرد و عنوان داشت: اینکه فردی به همه دانش‌های عمومی بشری آگاه و واقف باشد در حالی مه از علوم پایه یا همان ایدئولوژیک زندگی بشری آگاه نباشد در جهل مرکب بسر می‌برد چراکه علم زمانی علم است که بتواند برنامه و هدف زندگی انسان را بتواند تأمین کند.

 حجت‌الاسلام‌ والمسلمین در ادامه به حدیث مشهور «بنا و قوام زندگی بر چهاراصل است» اشاره کرد و اظهار داشت: در روایت نقل‌شده است که «قِيلَ لِلصَّادِقِ (ع) عَلَى مَا ذَا بَنَيْتَ‏ أَمْرَكَ فَقَالَ عَلَى أَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ عَلِمْتُ أَنَّ عَمَلِي لَا يَعْمَلُهُ غَيْرِي فَاجْتَهَدْتُ وَ عَلِمْتُ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مُطَّلِعٌ عَلَيَّ فَاسْتَحْيَيْتُ وَ عَلِمْتُ أَنَّ رِزْقِي‏ لَا يَأْكُلُهُ غَيْرِي فَاطْمَأْنَنْتُ وَ عَلِمْتُ أَنَّ آخِرَ أَمْرِي الْمَوْتُ فَاسْتَعْدَدْتُ؛ به حضرت صادق (ع) عرض كردند كار خود را بر چه چيز بناکرده‌ای؟ فرمود بر چهار چيز اول آنکه فهميدم كه عمل مرا ديگرى انجام نمی‌دهد. پس به كوشش پرداختم، دانستم كه خداوند بر حال من اطلاع دارد خجالت كشيدم، فهميدم روزى مرا ديگرى نخواهد خورد آرامش يافتم؛ و در آخر آنکه و دانستم بالاخره به‌سوی مرگ می‌روم به همين جهت آماده آن شدم.»

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) با تأکید اساس و بنای یک زندگی موفق بر همین چهاراصل استوار است، گفت: تلاش دررسیدن به هدف، ناظر دیدن خداوند، اطمینان از روزی و علم به سفر ابدی مرگ باعث می‌شود اساس و شالوده سبک زندگی مؤمنانه شکل بگیرد.

وی ادامه داد: تلاش افق‌های مؤمن را تأمین و ناظر دیدن خداوند و اطمینان از روزی زمینه صیانت از لغزش در مسیر انحراف است./837/پ202/ب1

ارسال نظرات