۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۵۶۶۵۵۹
ایمانی خوشخو مطرح کرد؛

تخصص محوری حلقه مفقوده گردشگری در ایران

رییس انجمن علمی گردشگری ایران با بیان این که مدیریت گردشگری در ایران بسیار ضعیف است، گفت: فکر تخصصی در گردشگری ایران وجود ندارد.
محمدحسین ایمانی خوشخو

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدحسین ایمانی خوشخو در نخستین پیش نشست سومین همایش بین المللی گردشگری و معنویت که در سالن کنفرانس جامعة المرتضی برگزار شد، با اشاره به این که مفهوم گردشگری به خوبی تبیین نشده است، گفت: حدود 30 درصد گردشگران دنیا، فرهنگی هستند و در ورود به کشورها سعی می کنند فرهنگ آن جا را رعایت کنند، حال اگر ما به خوبی از این فرصت استفاده کنیم می توانیم بسیاری از آن ها را جذب و وارد عرصه معنویت کنیم.

رییس انجمن علمی گردشگری ایران افزود: باید بدانیم که تنها با افزودن آژانس های توریستی و هتل ها نمی توان در زمینه گردشگری گامی بلند برداشت، بلکه باید به صورت عمیق و کاربردی در این عرصه کار کرد.

وی با انتقاد از این که سازمان گردشگری کارکردی پارکینگ گونه برای دولت ها دارد، ابراز کرد: در طول مدتی که در عرصه گردشگری فعالیت کرده ایم دیده ایم که دولت ها هنگامی که کسانی را می خواهند در جایگاه و یا مقامی قرار دهند، اما در آن زمان پستی وجود ندارد به این سازمان می فرستند تا به محض خالی شدن یک پست او را به آن جایگاه بفرستند.

ایمانی خوشخو با بیان این که باید در مقابله با آسیب ها فعالانه عمل کرد، عنوان داشت: به عنوان مثال بسیاری از گروه های ارکست و موسیقی را می توان با اندکی تغییر در مضامین شان به عنوان گروه های موسیقی  ارزشی معرفی کرد، اما متأسفانه این موارد از دیدگاه مسؤولان مغفول می ماند و با رویکردهای منفعلانه آسیب ها را چندبرابر می کنند.

رییس انجمن علمی گردشگری ایران با تأکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت های گردشگری در جهان اظهار داشت: معنویت در گردشگری را باید احیا کرد، زیرا محور گردشگری انسان است و انسان نیز از دو بعد روحانی و جسمانی تشکیل شده است؛ متأسفانه در گردشگری تنها به بعد جسمانی توجه شده و از بعد روحانی غفلت ورزیده شده است.

وی با اشاره به این که اصل انگیزاننده سفر و گردش، روح است، بیان کرد: انسان در پاسخ به نیازهای روحی خودش محل زندگی خود را برای چند روز ترک می گوید و در گردش خواه یا ناخواه وارد فضاهای مختلف که می شود نوعی معنویت گرایی را در خود احساس می کند که اگر ما از این فرصت استفاده کنیم می توانیم او را وارد عرصه معنویت و دین کنیم.

ایمانی خوشخو در ادامه با انتقاد از گردشگری در ایران مطرح کرد: امروزه می توان گفت که در ایران گردشگری نداریم و اگر این مقوله به همین شکل ادامه داده شده و مدیریت نشود به نظر ما باید گردشگری ایران را وارد لیست آسیب های اجتماعی کرد.

رییس انجمن علمی گردشگری ایران با بیان این که مدیریت گردشگری در ایران بسیار ضعیف است، گفت: رهبر معظم انقلاب چند سال قبل فرمودند «گردشگری می تواند جای نفت ما را بگیرد»، اما متأسفانه مدیران این عرصه از فرمایش ایشان غفلت کردند؛ اساساً باید گفت فکر تخصصی در گردشگری ایران وجود ندارد./841/پ۲۰۳/س

ارسال نظرات