۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۵۶۶۶۳۰
خطیب برجسته حوزه مطرح کرد؛

باور به قیامت و معاد مهمترین عامل بازدارنده از گناه

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین فرحزاد گفت: اعتقاد به قیامت و معاد حقیقتا بازدارنده از گناه و معصیت است و زندگی انسان را عوض می‌کند، به همین خاطر باید باورهای مردم نسبت به خدا و قیامت را بالا برد تا کسی جرأت لغزش در دنیا را به خود ندهد.
حجت السلام والمسلمین فرحزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حبیب‌الله فرحزاد کارشناس دینی و استاد حوزه علمیه قم در سلسله جلسات معرفتی ماه رمضان که ظهر امروز در مسجد اعظم قم برگزار شد، در تبیین دنیاگرایی و عواقب آن در آخرت اظهار داشت: حضرت علی(ع) در بخش‌های مختلف کتاب نهج البلاغه مانند خطبه‌ها، نامه‌ها و کلمات قصار درباره دنیا سخن بسیار زیادی دارند.

این کارشناس مذهبی با بیان این‌که فشار قبر مربوط به روح و قالب مثالی است، نه بدن دنیوی انسان، گفت: این بدن انسان برای این دنیا خلق شده است و بعد از مرگ هم به خاک تبدیل خواهد شد، در عالم برزخ روح و جان انسان در قالب مثالی وارد می‌شود که شبیه این بدن است و خواب انسان هم از جنس همین قالب مثالی است.

وی با اشاره به وابستگی عقاب آخرت به اعمال دنیا بیان کرد: اعتقاد به قیامت و معاد حقیقتا بازدارنده از گناه و معصیت است و زندگی انسان را عوض می‌کند، به همین خاطر باید باورهای مردم نسبت به خدا و قیامت را بالا برد تا کسی جرأت لغزش در دنیا را به خود ندهد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین فرحزاد تأکید کرد: کسی که چشم دل او کور شود، در آخرت هم کور خواهد بود، چراکه اعمال این دنیا آخرت فرد را می‌سازد و اگر کسی در این دنیا مراقبت نکند، آثار آن را در آخرت مشاهده خواهد کرد.

وی معیار صحت و بطلان اعتقاد به مسائل عالم غیب و سرای دیگر را سخن معصومین بیان کرد و گفت: اعتقاد ما به خدا، قیامت، معاد و... سخن اهل‌بیت طاهرین(ع) است، معیار حق و باطل سخن اهل‌بیت(ع) است، هر کلامی که سند آن برای ما ثابت شود که متعلق به معصومین(ع) است، پذیرفته خواهد شد؛ چراکه قول آنها حق است و حق چیزی است که آنها امضا می‌کنند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که در قیامت از مسائل ریز و درشت سؤال می‌کنند، ابراز کرد: بایستی در اعمال خود مراقب شدید کرد تا مبادا خسران در قیامت شامل حال ما بشود، نقل است که حتی گریه‌های امام خمینی (ره) هم هدف دار بود، به طوری که سخن از اهل بیت‌(ع) که ‌می‌شد، شدیدا گریه می‌کردند، اما سخن که به خودشان می‌رسید، گریه و بکای امام متوقف می‌شد، این نشان دهنده ایمان و باور امام راحل است.

وی با اشاره به سخن حضرت علی(ع) درباره دنیا بیان کرد: شنیدن خوشی‌های دنیا بهتر از دیدنش است، یعنی بعد از دیدن و تجربه کردن آن، بالاخره بعد از مدتی سبب دل‌زدگی و خستگی فرد می‌شود، اما دیدن آخرت به مراتب بالاتر از شنیدنش است، از این رو امام حسن مجتبی(ع) هنگام وضو دچار رنگ پریدگی می‌شدند، چراکه قیامت را باور کرده بودند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین فرحزاد با بیان این‌که دو امر در عالم شهود و برزخ بسیار به کار انسان می‌آید، عنوان کرد: نخست ولایت حضرت علی(ع) است، معرفت و محبت نسبت به اهل بیت(ع) بالاترین زاد و توشه است.

وی در پایان افزود: امر دوم، گره گشایی از کار بندگان خدا است، گره گشایی فقط با پول نیست، بلکه برداشتن مانع یا واسطه خیر شدن هم است، به همین خاطر امام حسن مجتبی(ع) همه عمرشان به کار خیر گذشت./876/پ202/ب1

ارسال نظرات