۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۶
کد خبر: ۵۶۶۷۶۹
چند خبر کوتاه از جامعه الزهرا؛

راه‌اندازی و استقرار اداره امور نخبگان و استعدادهای برتر جامعه‌الزهرا در آموزشگاه امام رضا

استقرار و راه‌اندازی اداره امور نخبگان و استعدادهای برتر جامعه‌الزهرا(س) در آموزشگاه امام رضا(ع)، اجرای طرح رویش‌ها در جامعه الزهرا(س) و مساجد قم، پژوهش محور کردن فرآیند آموزش در حوزه‌های علمیه و برگزاری دوره فشرده متن‌خوانی جهت آمادگی در مصاحبه علمی سطح چهار از مهم‌ترین اخبار جامعه الزهرا(س) در پایان هفته است.
آزمون ورودی جامعه الزهراء (س)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اداره امور نخبگان و استعدادهای برتر جامعه‌الزهرا(س) با همکاری و پیگیری مدیر هماهنگی مجتمع آموزشی امام رضا(ع) در طبقه چهارم ساختمان شهید بهشتی (ره) مستقر شد.

اداره امور نخبگان و استعدادهای برتر با مدیریت سرکار خانم مریم اسماعیلی و با حکم حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی مدیر جامعه‌الزهرا(س) از ۱۸ اردیبهشت‌ماه، فعالیت خود را در این مؤسسه علمی حوزوی آغاز کرده است.

شناسایی نخبگان و استعدادهای برتر، زمینه‌سازی برای رشد و شکوفایی آنان، حمایت و پشتیبانی از ایده‌ها و طرح‌ها و فعالیت‌های آنان و حرکت شایسته در مسیر تولید علم و جابجایی مرزهای دانش ازجمله فعالیت‌های این اداره است.

گفتنی است؛ مدرسه علمیه کوثر (استعدادهای برتر) نیز از سال تحصیلی ۹۷-۹۶ در جامعه‌الزهرا(س) راه‌اندازی شده و برای سه ترم متوالی اقدام به پذیرش طلبه کرده است.

این مدرسه علمیه با مدیریت سرکار خانم مریم اسماعیلی و زیر نظر معاونت آموزشی تربیتی جامعه‌الزهرا(س) فعالیت می‌کند.

هدف از ایجاد این مدرسه، پذیرش بانوان طلبه بااستعدادهای بالا است تا درزمینه تدریس، تبلیغ، پژوهش و یا مشاوره تربیت شوند.

بانوان طلبه جامعه‌الزهرا(س) که بعد از نخستین نیمسال تحصیلی، ازلحاظ علمی حائز رتبه‌های برتر هستند، در صورت قبولی در آزمون ورودی و مصاحبه می‌توانند در این مدرسه تحصیل کنند.

اجرای طرح رویش ۹۷ در جامعه‌الزهرا(س) و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد قم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تهرانی از اجرای طرح رویش ۹۷ در جامعه‌الزهرا(س) و تعدادی از کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم خبر داد.

 این طرح از سوی معاونت فرهنگی تبلیغی و با همکاری تمامی ادارات این مجموعه برنامه‌ریزی‌شده و به‌عنوان طرح رویش ۹۷ اجرا می‌شود.

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه‌الزهرا(س) دراین‌باره گفت: طرح رویش ۹۷، عنوان دوره‌های آموزشی تابستان اداره آموزش‌های مهارتی فرهنگی است که با رویکرد غنی‌سازی اوقات فراغت در دو سطح کودکان و نوجوانان و همچنین بزرگ‌سالان برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تهرانی افزود: طلاب حضوری و غیرحضوری ساکن قم، دانش‌آموختگان و فارغ‌التحصیلان ساکن قم، نخبگان مدرسه علمیه کوثر، دانش‌آموزان مجتمع آموزشی تربیتی هدی، دانشجویان دانشکده هدی، همسران کارمندان آقا و همچنین فرزندان طلاب و کارکنان می‌توانند در این طرح ثبت‌نام کنند.

وی تصریح کرد: طرح رویش قرار است در ۵۰ کانون فرهنگی هنری مساجد استان قم هم اجرا شود و گروه‌هایی از مبلغان و هنرمندان جهت برگزاری دوره‌های آموزشی هنری، ادبی و مهارت‌های زندگی در این پایگاه‌ها فعال شوند.

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه‌الزهرا(س) به دوره‌های آموزشی این طرح اشاره کرد و دوره‌های رایانه‌ای، رسانه‌ای، هنری، ادبی و مهارت‌های زندگی را ازجمله برنامه‌های ویژه بزرگ‌سالان برشمرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تهرانی اضافه کرد: دوره‌های آموزشی قصه‌گویی، نقاشی خلاق، جُنگ اعتقادی، خلاقیت با مقوا، کارگاه تمرین ساخت کاردستی ویژه کودکان و دوره‌های آموزشی نویسندگی خلاق، نقاشی خلاق، داستان‌نویسی، خوشنویسی، جُنگ اعتقادی، دوره‌های یارانه‌ای، عکاسی و کار با نمد ویژه نوجوانان برگزار می‌شود.

وی بیان داشت: در این طرح، دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت شامل کارگاه‌های چادردوزی و مقنعه دوزی و کار با دوربین عکاسی اجرا خواهد شد.

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه‌الزهرا(س) در پایان اظهار امیدواری کرد که اجرای طرح رویش ۹۷ در سطح وسیع با حضور مبلغان و بانوان طلبه هنرمند بتواند در پیشبرد اهداف عالی جامعه‌الزهرا(س) و رشد و تعالی جامعه مؤثر باشد.

لیست رشته‌ها و جدول زمان‌بندی دوره‌ها متعاقباً از طریق سایت جامعه‌الزهرا(س) به اشتراک گذاشته خواهد شد.

لزوم اجرای آموزش پژوهش محور در حوزه‌های علمیه

نشست علمی پژوهشی «مبانی، اهداف و راهکارهای پژوهش در حوزه‌های علمیه» با حضور حجت‌‌الاسلام‌والمسلمین حمید محمدی در سالن نشست‌های پژوهشگاه حضرت معصومه (س) برگزار شد.

در این نشست، حجت‌‌الاسلام‌والمسلمین محمدی ضمن ریشه‌یابی علت رکود و عدم تولید فکر در حوزه‌های علمیه، آموزش پژوهش گرا را به‌عنوان راهکار حل مسئله معرفی کرد و پژوهش را مغز و روح آموزش برشمرد.

استاد و محقق حوزه اظهار داشت: این امر مهم، بدون برنامه‌ریزی نظام‌مند توهم است و آسیب‌های پژوهشگران باید شناسایی و نظام حوزه، تربیت بنیان شود.

حجت‌‌الاسلام‌والمسلمین محمدی، اهداف نظام پژوهش جدید را چنین عنوان کرد:

 گسترش سطح کمّی دانش طلاب با تتبع در منابع؛

۲- احساس نیاز طلاب و ایجاد انس و الفت به منابع و مصادر علمی؛

۳- کسب مهارت در پژوهش؛

۴- برخورداری طلاب از بینش علمی؛

5- توجه کردن به مناصب علمی و مواضع پژوهشی و پر کردن آن‌ها با اندیشمندان متفکر؛

وی در ادامه، محدود بودن به کتاب، استاد و مدرسه را از موانع رشد طلبه معرفی کرد و افزود: برای رشد و شکوفایی باید از این سه عبور کرد و معنای این سخن، استفاده از تمام ظرفیت‌های آن و نماندن در آن است.

استاد حوزه اضافه کرد: بیگانگی علم آموزان از منابع و مراجع علمی از مشکلات و موانع دیگر راه است و طلاب باید با مصادر اصلی، انس داشته و از منابع لغوی، دقیق و اصولی بهره‌برداری کنند.

حجت‌‌الاسلام‌والمسلمین محمدی، کسب مهارت در نظام حوزه را بر دو رکن فراگیری اصول و قواعد درست پژوهش که شامل روش تحقیق، انجام تحقیق‌های موردی و ایجاد فرهنگ پژوهش است و همچنین تمرین و ممارست کافی استوار دانست؛ زیرا پژوهش یک مهارت کاملاً تدریجی و زمان‌بند است و نیاز به تمرین دارد اما باید با تلاش این روند را تندتر کنیم.

وی، اهداف پژوهشی سطوح حوزه را چنین بیان کردند:

۱) سطح دو: ایجاد روحیه تتبع، قدرت گردآوری و تنظیم و جمع‌آوری آراء و نظرات؛

۲) سطح سه: بررسی، نقد و مقایسه آراء و تفاوت‌های کلی آن‌ها؛

۳) سطح چهار: ارائه نظر از جانب طلبه و محقق و بیان اشکالات دیگر؛

۴) سطح پنج (دوره اجتهاد): ارائه نظریه بسیط و دلیل صحت درستی نظریه؛

) سطح ۶: ارائه نظریات متعدد و متنوع؛

استاد و محقق حوزه در پایان جلسه، طلاب را به یادگیری زبان‌های مختلف، تقویت ذهن به‌وسیله شعر گفتن، روان‌خوانی و زیاد نوشتن و فهم جغرافیای خود در جهان امروز و شناخت استعدادهای وجودی و توانمندی‌های فردی توصیه کرد و به پرسش‌های مطرح‌شده حضار پاسخ داد.

برگزاری دوره فشرده متن‌خوانی جهت آمادگی در مصاحبه علمی سطح چهار جامعه الزهرا

ریحانه غیوربابایی  با اعلام این خبر گفت: دوره فشرده متن‌خوانی جهت آمادگی در مصاحبه علمی سطح ۴ در تمام گرایش‌ها از سوی مرکز تخصصی ادبیات عربی، تاریخ، تبلیغ و مطالعات زنان برگزار می‌شود.

وی، گرایش‌های سطح چهار در جامعه‌الزهرا(س) را «تفسیر تطبیقی»، «علوم و معارف قرآن»، «تاریخ اهل‌بیت(ع)»، «فقه خانواده»، «کلام اسلامی» و «حکمت متعالیه» عنوان کرد و افزود: بدیهی است تشکیل کلاس‌های این گرایش‌ها، مشروط به رعایت حدنصاب است.

مدیر مرکز تخصصی ادبیات عربی، تاریخ، تبلیغ و مطالعات زنان تصریح کرد: ثبت‌نام روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، ۸ و ۹ خردادماه ساعت ۸ تا ۱۲ و روز پنجشنبه، ۱۰ خردادماه ساعت ۸ تا ۱۰ صورت می‌گیرد.

غیوربابایی یادآور شد: پذیرفته‌شدگان آزمون کتبی در صورت تمایل به شرکت در دوره می‌توانند پیش ثبت‌نام خود را از طریق تماس تلفنی با شماره ۳۲۱۱۲۴۲۷ انجام دهند./968/پ۲۰۴/ج

ارسال نظرات