۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۵۶۶۷۷۰
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار مطرح کرد؛

رسالت خطیر حوزه های علمیه در حراست از نظام اسلامی

آیت الله فاضل گفت: یکی از وظایف مهم حوزه علمیه این است که پايه‌هاي علمي حكومت را روز به روز محكمتر كند و نگذارد این پايه هاي علمي دست نااهلان بیفتد.

آیت الله فاضل لنکرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) امروز در پایان درس خارج فقه صلاة مسافر با تکریم و بزرگداشت مقام بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، گفت: امام خمینی(ره) يك شخصيت جامع بودند و ما در جامعيت براي امام كمتر مي‌توانيم نظير پيدا كنيم.

وی با بیان این که ما علماي جامع الاطراف و جامع المنقول داشتيم که بر فقه، تفسير و عرفان آگاهي داشتند اما هر كدام در قله‌ آن علم نبودند، ابراز کرد: امام خمینی(ره) در تمام این علوم به قله رسیده بودند و کسی همچون ایشان نبود.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: متأسفانه الآن كه در حدود 30 سال از رحلت امام خمینی(ره) مي‌گذرد هنوز شخصيت علمي ایشان براي حوزه‌هاي علميه هم روشن نشده چه رسد براي بيرون از حوزه‌هاي علميه.

آیت الله فاضل لنکرانی بر ضرورت توجه و بهره گیری طلاب از نظرات و ابتکارات امام راحل تأکید کرد و افزود: طلاب باید از نظرات امام خمینی در فقه، اصول و دیگر علوم استفاده کنند؛ آنهايي كه اهل عرفان و متخصص در اين فن هستند مي‌گويند ایشان مطالب بسيار ناب و بِكري در این زمینه دارند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به تبحر امام راحل در زمینه تفسیر، خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) راجع به يك آيه‌اي از آيات قرآن نكات بسيار بديعي كه در هيچ يك از تفاسير نديده بودم مطرح کرده بودند و مي‌فرمودند راجع به اين آيه آنقدر مطلب در ذهن من هست كه اگر بخواهم همه‌ آنها را بنويسم خودش يك كتاب مي‌شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان این که کتاب 40 حديث امام راحل نظير ندارد، گفت: بدون هيچ مبالغه انسان هر مقداري كتاب 40 حديث را بخواند كم است.

وی امام خمینی(ره) را در مسائل اخلاقي و تربيتي شخصيتی جامع ذکر کرد و افزود: امام راحل از مصاديق بارز صديقين هستند؛ صدیقین در آیات قرآن به کسانی گفته می شود که به آنچه خداي تبارك و تعالي آورده باور دارند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: راجع به حضرت زهرا سلام الله عليها مي‌گوئيم كانت صديقه يعني نسبت به آنچه به عنوان دين بود تصديق مي‌كرد. امام راحل اين روحيه را هم داشت، يعني اين خصوصيت از خصوصيات وجودي امام بود، اسلام را به تمام آنچه كه در اسلام هست، مكتب اهل‌بيت را به تمام آنچه كه در مكتب‌ اهل‌بيت از واجبات، مستحبات، مكروهات، اخلاقيات، سياسات، همه چيز كاملاً تصديق مي‌كند.

وی با تأکید بر این که بايد ياد امام هميشه زنده نگه داشته شود، ابراز کرد: سیره و منش امام راحل باید در حوزه های علمیه، جامعه و در بین مسلمانان هميشه زنده نگه داشته باشد.

آیت الله فاضل لنکرانی امام خمینی(ره) را از مصادیق مخلَص دانست و اظهار داشت: مخلَص يعني كسي كه خدا او را براي خودش قرار داده. امام از مصاديق مخلَصين بود خدا در اين برهه‌ از تاريخ براي دفاع از دين خودش او را اختيار كرد و او را موفق كرد كه يك چنين حركت عظيمي را انجام دهد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که ميراث امام راحل انديشه‌ حكومت اسلامي در زمان غيبت است و ما وظیفه داریم که این میراث را حفظ و زنده نگه داریم، گفت: مسأله‌ انديشه‌‌ ولايت فقيه و انديشه حكومت اسلامي در زمان غيبت كه بزرگترين ميراث امام بود، باید به بهترین شکل زنده نگه داشته شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه خاطرنشان کرد: امام خمینی از درون اين دين مسأله‌اي كه فقيه در زمان غيبت در صورت وجود شرايط و همراهي مردم بايد حكومت تشكيل بدهد، حكومت اسلامی را تشكيل داد و اين بزرگترين خدمتي است كه امام به اسلام، مردم و کشور كرد.

وی با بیان این که حفاظت و پویایی نظام اسلامی وظیفه خطیر و بزرگ حوزه علمیه است، ‌ابراز کرد: یکی از وظایف مهم حوزه های علمیه این است که پايه‌هاي علمي اين حكومت را روز به روز محكم تر كند و نگذارد این پايه هاي علمي دست نااهلان بیفتد.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: نسبت به حكومت اسلامي واقعاً به عنوان يك امانت بزرگ الهي نگاه كنيم نه به عنوان يك قدرت سياسي، كه قدرت سياسي هم هست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این که امروز به بركت انقلاب و به بركت حكومت اسلامی، شيعه در دنیا اقتدار پيدا كرده است، اظهار داشت: در اين سفري كه به عراق داشتم به برخی علماي عراقی گفتم آن كسي كه عراق و سوريه را از حلقوم داعش بيرون كشيد ولايت فقيه بود، ايران بود، البته در كنارش مرجعیت، حشدالشعبي و مردم عراق نقش بزرگي داشتند.

استاد درس خارج حوزه علمیه افزود: همه‌ دنيا مي‌دانند اگر ايران نبود امروز داعش در سوريه و بر عراق مسلط بود؛ داعش يك نهاد نامشروعي به مراتب اخبث از خود اسرائيل بود و اگر داعش بر عراق و سوريه مسلط مي‌شد براي خود اسرائيل موضوعي باقي نمي‌ماند چون اين بيشتر به نفع آمريكا بود و از اين طريق مي‌توانست كشورهاي اسلامي را از بين ببرد.

وی با بیان این که باید از ولایت فقیه و حکومت اسلامی در زمان غیبت امانت داری کنیم، اظهار داشت:‌ امانتداري اين است كه اگر در جايي ديديم مسؤولي برخلاف اسلام حركت مي‌كند یا مراعات حال مردم را نمي‌كند، فرياد بزنيم.

آیت الله فاضل لنکرانی محور سخنرانی های امام راحل را اسلام و مردم ذکر کرد و گفت: چرا امروز بعضي از مسؤولان طوري عمل مي‌كنند كه جوان‌هاي امروز ما نسبت به انقلاب نااميد شوند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که متأسفانه امروز برخی دلسوز حكومت اسلامي نيستند و برای قدرت طلبی و حزب و گروه خود هر اقدامی مي‌كنند، افزود: ما يك امانتي را به نام انقلاب اسلامي داريم كه خون اين همه شهيد پاي آن ريخته شده و ما نسبت به قطره قطره‌ خون شهدا در روز قيامت مسؤوليم؛ اگر خدایی ناکرده لطمه‌اي به اين نظام و انقلاب وارد شود همه ما مسؤوليم.

وی با تأکید بر این که حمايت بي چون و چرا از يك فرد بسيار سخيف است، بیان کرد: طلبه بايد روي مباني ديني حمايت كند، اگر طلبه را بكشانند به خيابان و بگويند امروز براي اين جناح فرياد بزن اين بزرگترين ضربه به اسلام و انقلاب است، طلبه باید براي دين به خيابان بيايد، براي دين بالاي منبر برود، براي دين درس بگويد و براي دين از انقلاب دفاع كند، ما همين وظيفه را داريم و امام راحل به ما ياد داده اند براي دين از همه شئون حكومت، رهبري و مسؤولان حمايت كنيم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که امروز دشمن به دنبال نا امیدی مردم از نظام اسلامی است، جلوگیری از نا امیدی مردم را از وظایف مهم روحانیت خواند و گفت: يكي از راه هاي نااميد كردن مردم اين است كه بگویند حكومت اسلامي نتوانست برايتان كاري كند، در حالی که حکومت غير از قرآن و روايات و عدالت حرف ديگري ندارد و این مسؤولان هستند که نتوانستند كار كنند و اشكال از افرادی است که كار دستشان بوده نه از نظام و حكومت اسلامی.

آیت الله فاضل لنکرانی در پایان خاطرنشان کرد: با اين همه دشمني كه در بيرون از كشور وجود دارد، اين تاريخ 40 ساله را كه نگاه كنيم نمي‌توانيم انكار كنيم که دست خدا بر سر اين كشور و بر سر اين انقلاب نبوده از این رو بايد اين قابليت را داشته باشيم كه اين عنايت خدا ان شاء الله مستمر باشد./927/پ۲۰۲/ج

عباس قاسم پور

ارسال نظرات