۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۵۶۶۸۱۳
حجت‌الاسلام ظهیری مطرح کرد؛

اکرام فقرا؛ مهم‌ترین بعد سیره اجتماعی امام حسن

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به سیره اجتماعی امام حسن (ع) اکرام فقرا و انفاق را مهم‌ترین بعد سیره اجتماعی ایشان عنوان کرد.
حجت الاسلام ظهیری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ علی‌اصغر ظهیری در شبستان امام خمینی (ره) حرم حضرت معصومه (س) با اشاره به تاریخچه زندگانی امام حسن مجتبی (ع) و اینکه ایشان در سال سوم هجری متولد شدند، گفت: ولادت امام حسن مجتبی (ع) از مهم‌ترین مناسبت‌های نیمه ماه مبارک رمضان بوده و امام حسن (ع) پس از شهادت امام علی (ع) به مدت 10 سال بر مسلمانان امامت کرده و پس‌ازآن در سن 47 یا 48 سالگی توسط همسر خود به شهادت رسیدند.

وی افزود: در زمان ولادت امام حسن مجتبی (ع) رسول خدا (ص) به هنگام نام‌گذاری امام حسن (ع) فرمودند که من در نام‌گذاری پسر خود بر خداوند متعال پیشی نمی‌گیرم که فرشته وحی جبرئیل بر حضرت رسول (ص) وارد شد و به رسول خدا (ص) فرمود که حضرت حق تو را پیغام داده که نام پسر خود را شبر (عبری) که عربی آن (حسن) می‌شود، نام‌گذاری کنی و به‌این‌ترتیب خداوند نام‌های بکری برای امام حسن و امام حسین (ع) انتخاب کردند که تا آن زمان عرب فرزندان خود را به این نام‌ها نام‌گذاری نکرده بود.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: بنابراین در نام‌گذاری فرزندان خود باید به پیامبر (ص) اقتدا کرده و نام‌های قرآنی که همان نام‌های اهل‌بیت (ع) است را برای فرزندان خود انتخاب کنیم.

حجت‌الاسلام‌ ظهیری خاطرنشان کرد: متأسفانه در جامعه امروز والدین از این موضوع که نام‌گذاری فرزندان سنتی دینی و قرآنی است غافل شده‌اند و نام‌های عجیب غریب و بی‌معنایی را برای فرزندان خود انتخاب می‌کنند.

وی ادامه داد: در روایت‌ها بیان‌شده است که در قیامت فرزندانی هستند که در نزد خداوند متعال از پدر و مادر خود شکایت می‌کنند که علت این شکایت عدم انتخاب نام نیکو برای آن‌ها از سوی والدین عنوان‌شده است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که هر کلمه و حرفی در این عالم دارای اثر و معنایی است، گفت: نام‌گذاری فرزندان و اولاد به نام اهل‌بیت (ع) در آن‌ها اثر داشته و خود اسم و کلمه در شخصی که به نام نامیده می‌شود تأثیری گذاری داشته و او را در مسیر اهل‌بیت (ع) و نامی که برای او انتخاب‌شده، قرار می‌دهد و به دلیل همین اثرات کلمات است که در زبان عربی علمی به نام علم حروف مطرح است که از اثرگذاری کلمات و نام‌های خداوند سخن به میان می‌آورد.

حجت‌الاسلام‌ ظهیری ادامه داد: بناتر آنچه مطرح شد انتخاب نام‌های قرآنی و دینی و به عبارت بهتر انتخاب نام‌های حسنه و نیکو برای فرزندان از حقوق فرزندان بر والدین است.

وی ولیمه دادن را یکی دیگر از سنت‌های مستحبی عنوان کرد که از سوی پیامبر (ص) در شب ولادت امام حسن مجتبی (ع) به مدت هفت شب انجام شد.

کارشناس معارفی حرم حضرت معصومه (س) تصریح کرد: همچنین در این هفت شب حضرت رسول (ص) امام حسن مجتبی (ع) را عقیقه کردند؛ بنابراین سنت ولیمه دادن و عقیقه کردن فرزند از دیگر سنت‌های نبوی است که می‌توان به هنگام ولادت فرزندان آن را انجام داد.

استاد حوزه علمیه قم سیمای عبادی امام حسن مجتبی (ع) را بی‌نظیر توصیف کرد: افزود: امام حسن مجتبی (ع) 25 بار با پای پیاده به سفر حج مشرف شدند و همچنین بیش از 10 بار اموال خود را به‌طور کامل به‌جز لوازم ضروری‌شان را درراه خدا انفاق کردند و در روایت‌ها بیان‌شده که امام حسن (ع) به حدی کریم و اهل انفاق بودند که اگر دو جفت کفش داشتند، یک جفت از آن‌ها را انفاق می‌کردند.

حجت‌الاسلام ظهیری با تأکید بر این که درب خانه امام حسن (ع) همواره به روی نیازمندان باز بود، تصریح کرد: متأسفانه در عصر حاضر انسان‌هایی زندگی می‌کنند که حتی حاضر نیستند از نعمت‌هایی که خداوند به آن‌ها داده به خود خدا قرض بدهند و سعی می‌کنند تمامی مواهب دنیوی را در قالب گنج برای خود ذخیره کرده و همواره به دنبال افزایش ثروت و مال خود هستند که این‌گونه افراد در قیامت خداوند را غضبناک ملاقات خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: در روایت‌ها بیان‌شده که بدترین مردم کسی است که مال و نعمات خداوند را به خود خدا قرض نمی‌دهد

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که متأسفانه عده‌ای از روی ناآگاهی وجود همسری که قاتل امام حسن مجتبی (ع) شد را ادله‌ای بر رد عصمت امام می‌دانند، یادآور شد: وجود همسر ناسازگار دلیلی بر رد عصمت نیست چراکه درباره امام سجاد (ع) و امام جواد (ع) و حضرت هود (ع) نیز به همین شکل بود و باید توجه داشت که تحمل همسر ناسازگار برای عده‌ای از بزرگان امتحانی الهی است و خداوند رشد اولیاء خود را در تحمل همسری ناسازگار قرار داده است.

وی افزود: آسیه همسر فرعون بر بداخلاقی‌ها و بی‌دینی‌ها همسرش صبر کرد و خداوند بهشت را به او ارزانی داشت؛ بسیاری از علماء ازجمله مرحوم کاشف الغطاء بر بداخلاقی‌ها همسران خود تحمل کرده و خداوند زمینه رشد ایشان را فراهم کرد.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: بهشت پاداش کسانی است که بر بداخلاقی‌های همسرانشان صبور هستند./968/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات