۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵
کد خبر: ۵۶۶۸۸۰
آیت الله مصباح یزدی:

رشد معنوی و تکامل انسان در گرو رعایت مقررات دینی است

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که انسان باید برای رسیدن به سعادت حد گرایش ها را بداند، گفت: رشد معنوی که انسان برای آن آفریده شده در گرو رعایت مقررات دینی است.
 آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر انقلاب در قم برگزار شد، با اشاره به نقش دنیا در زندگی انسان گفت: قرآن می فرماید دنیا و نعمت ها آفریده شده تا انسان ها مورد آزمایش قرار گیرند که کدام یک از آن ها نیکوکارتر هستند.

وی افزود: انسان موجودی است که به اختیار خود می تواند سعادت یا شقاوت را انتخاب کند، فلسفه وجود عالم این نیست که چون خیر آن غالب بود خدا آفریده است، حکمتی که دین می فرماید این است که این عالم برای آزمایش کردن و امتحان انسان ها است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که انسان در روزها و شب ها دائما در معرض امتحانات الهی است، اظهار داشت: انسان می تواند برای یک راهی 100 سال زحمت بکشد اما دریک روز تغییر مسیر دهد، مانند حر که ابتدا با امام حسین(ع) دشمنی کرد اما در یک روز توبه کرد و بهشتی شد.

وی ادامه داد: انسان در ابتدا تمایلات طبیعی دارد اما کم کم عوامل معنوی در انسان ایجاد می شود، انسان از گرایش های دنیوی و طبیعی باید به قدر ضرورت استفاده کند و به سوی تمایلات ورای طبیعت مانند عشق به خداوند متعال برود.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که اگر تمایلات انسان به مسائل دنیوی بیش از حد باشد مانع از رشد و سعادت انسان می شود، ابراز داشت: باید میل به غذا و مسائل جنسی وجود داشته باشد تا انسان زنده بماند و نسل بشر تکثیر شود.

وی عنوان کرد: هدف و حکمت الهی اقتضا پیدا کرده که زمینه رشد هرچه بشتر برای تکامل انسان ها فراهم شود، اگر میل جنسی وجود نداشت هدف محقق نمی شد، اصل این میل باید باشد و خوب است اما حد آن باید رعایت شود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: افراط و تفریط بر خلاف مصلحت انسان است، از آنجایی که طبع انسان از مادیات است ابتدا گرایش های مادی در آن فعلیت دارد، می بینیم امروز بعد از چندین قرن که دم از حقوق بشر زندند می گویند اول باید منافع آمریکا تأمین شود که زمینه بازگشت به وحشی گری است.

وی اضافه کرد: اگر انسان می خواهد به تکامل و سعادت برسد باید حد امیال و گرایش ها را بداند، خداوند متعال افزون بر عقل و تجربه، وحی را در اختیار انسان ها قرار داده تا بدانند چگونه باشد عمل کنند، گاهی رعایت مرزها برای این است که نظام برقرار شود چرا که اگر رعایت نشود حیات انسان ادامه پیدا نکرده یا حداقل کثرت مطلوب را پیدا نمی کند.

آیت الله مصباح تأکید کرد: روزه را تنها برای سلامتی بدن نمی گیریم چون تنها بدن نیستیم و روح باید تکامل کند، تنها خدا می داند که یک ماه روزه گرفتن چه تأثیری در تکامل روحی انسان دارد و پزشکان از آن اطلاع دقیقی ندارند، رشد معنوی که انسان برای آن آفریده شده در گرو رعایت مقررات دینی است.

وی افزود: باید از ابزار برای رسیدن به سعادت استفاده کرد اما نباید به آن دل بست، انسان باید از ابزارهای مادی استفاده کند اما در دام آن ها قرار نگیرد از این رو برای مبتلا نشدن به افراط مقداری باید عقب نشینی کند، عقلا برای این که در لبه پرتگاه دچار غفلت و لغزش نشوند کمی فاصله می گیرند؛ گاهی که اولیای خدا از منافع حلال هم استفاده نمی کردند برای تمرین است تا در معرض افراط و سقوط قرار نگیرد./1323/

ارسال نظرات