۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۵۶۶۹۳۳
عضو هیات علمی دانشگاه دفاع ملی:

دموکراسی اسلامی برخلاف دموکراسی شرق و غرب به مردم اهمیت می‌دهد

عضو هیات علمی دانشگاه دفاع ملی گفت: دموکراسی اسلام با دموکراسی شرق و غرب متفاوت است و برخلاف آنها به مردم اهمیت می‌دهد.
بزرگی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام احمد جهان بزرگی عضو هیات علمی دانشگاه دفاع ملی امروز نشست خبری شنبه‌های انقلاب که در خبرگزاری فارس برگزار شد، گفت: رکن اساسی ولایت فقیه مردم و اسلام است که بدون این دو کارآمد نخواهد بود.

وی درباره اینکه برخی در ذهن جوانان چنین شبهه می‌کنند که کشور ما دموکراسی ندارد، عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب دموکراسی را به معنای مردم‌سالاری معرفی کردند همانگونه که امام راحل نیز فرمودند که دموکراسی غربی مورد نظر ما نیست و مردم تا زمانی که علیه نظام توطئه نداشته باشند آزاد هستند که عقاید و افکار خود را بیان کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه دفاع ملی افزود: برخی اعتقاد دارند که در جمهوری اسلامی دموکراسی و آزادی وجود ندارد در حالیکه ما همواره شاهد بودیم که افراد در برابر ولایت فقیه عقاید و افکار خود را مطرح نموده و نظام را نقد کردند.

حجت‌الاسلام جهان بزرگی با اشاره به این فرمایش امام راحل که ما باید دموکراسی را به غرب آموزش دهیم، اظهار داشت: باید این صحبت امام راحل به گفتمان تبدیل شود چراکه از نظر ایشان دموکراسی غرب و شرق فاسد و تنها دموکراسی مورد نظر اسلام درست است.

وی افزود: با وجود اینکه امام راحل و رهبرمعظم انقلاب نظرات فقهی خود را درباره مردم سالاری بیان فرمودند اما هنوز با گذشت سال از انقلاب در محافل علمی به خوبی تبین نشده است و برخی تصور می‌کنند که اسلام مردم سالاری ندارد پس این مساله و ولایت فقیه را زیر سوال می‌برند، در حالیکه جمهوریت انقلاب از مردم سالاری گرفته شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه دفاع ملی با اشاره به سه ویژگی دموکراسی مورد نظر امام راحل و رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: مشارکت مردم در مسائل سیاسی، آزادی‌های نسبی و تساوی در برابر قانون سه ویژگی دموکراسی در مکتب اسلام است که اومانیست و سکولار را قبول ندارد چراکه مکتب با طریقه حکومت تفاوت دارد.

حجت‌الاسلام جهان بزرگی با تاکید بر اینکه این دموکراسی مدنظر امام و رهبر انقلاب سه مشخصه دارد تصریح کرد: مشارکت مردم در مسائل سیاسی، آزادی‌های نسبی و تساوی در برابر قانون؛ این سه روش حکومتی دموکراسی است و اگر کسی اومانیزم و سکولاریسم را جزء دموکراسی می‌داند غلط است چرا که مکتب با شیوه حکومت متفاوت است.

وی با بیان اینکه مردم سالاری اسلامی برخواسته از متن دین است، ابراز کرد: اسلام به حضور مردم در کارآمدی نظام و مسائل سیاسی حکومت بسیار اهمیت می‌دهد اما در سایر مکاتب چنین نیست، امروز استمرار 40 ساله نظام نشانه مردم سالاری و کارآمدی آن است.

عضو هیات علمی دانشگاه دفاع ملی افزود: بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب یک پایه حقانیت نظام مردم هستند یعنی اگر اکثر مردم ولایت فقیه را نخواستند حق حاکمیت نخواهد داشت چراکه برای اسلام رای مردم بسیار اهمیت دارد.

حجت‌الاسلام جهان بزرگی ادامه داد: برخی چنین وانمود می‌کنند که اسلام به مردم اهمیتی نمی‌دهد درحالیکه اسلام به دنیا تفکیک قوا را آموزش داد که بر این اساس قانون‌گذار خدا، مجری آن پیامبر، امام و فقیه جامع‌الشرایط است، بر همین اساس رهبر معظم انقلاب بر رای دادن همه افراد حتی مخالفان نظام تاکید دارند./۸۱۳/پ202/ب1

ارسال نظرات