۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۵۶۶۹۴۶

چند خبر از بازار نشر

اعلام محورهای ویژه همایش کتاب سال حوزه، انتشار «بی‌خوابی»، رونمایی از ۶ کتاب انجمن اندیشه و قلم و برگزاری نخستین نمایشگاه کتاب دفاع مقدس در بهنمیر از مهم‌ترین اخبار نشر هستند.
خبرهایی کوتاه از بازار نشر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اعلام محورهای ویژه همایش کتاب سال حوزه، انتشار «بی‌خوابی»، رونمایی از ۶ کتاب انجمن اندیشه و قلم و برگزاری نخستین نمایشگاه کتاب دفاع مقدس در بهنمیر از مهم ترین اخبار نشر هستند.

اعلام محورهای ویژه همایش کتاب سال حوزه

بنابر اعلام دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه، با تصویب شورای سیاستگذاری، محورهای ویژه بیستمین همایش کتاب سال حوزه اعلام شد.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین مقیمی حاجی، دبیر همایش کتاب سال حوزه با اعلام این خبر گفت: اعلام محورهای ویژه برای تولیدات مکتوب حوزویان، در راستای جهت‌دهی پژوهش‌های حوزوی به سوی نیازهای پژوهشی جامعه صورت گرفت که از سیاست‌های برگزاری این همایش است.
 
وی افزود: همایش کتاب سال حوزه به‌عنوان خاستگاه و آوردگاه آثار مکتوب علمی حوزویان، باید از حالت انفعالی خارج شده و براساس نیازهای علمی روز جامعه، محورها و اولویت‌های پژوهشی را اعلام کند.
 
دبیر همایش کتاب سال حوزه، اظهار کرد: زن و خانواده، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، علوم انسانی اسلامی، فضای مجازی، آسیب‌های اجتماعی، جمعیت، اقتصاد مقاومتی، سبک زندگی اسلامی، هنر (فلسفه هنر، هنر در اسلام) و محیط زیست و منابع طبیعی، عناوین محورهای ویژه «همایش کتاب سال حوزه » و «جشنواره مقالات علمی حوزه» است. این محورها تا پنج دوره آتی همایش قابل اجرا است.
 
مقیمی حاجی گفت: محورهای ویژه اعلام شده، از بیستمین دوره کتاب سال حوزه تا بیست وچهارمین دوره برگزاری آن معتبر است و به پژوهش‌هایی که در موضوعات اعلام شده تولید شده باشد، امتیاز ویژه‌ای تعلق می گیرد و درصورت برگزیده شدن نیز از جوایز ویژه‌ای بهره‌مند خواهند شد.
دبیر جشنواره مقالات علمی حوزه، ادامه داد: مقالات علمی پژوهشی حوزویان که در یکی از نشریات علمی پژوهشی حوزوی منتشر شده و منطبق با محورهای ویژه اعلام شده باشد نیز از امتیاز ویژه در ارزیابی و جوایز ویژه‌ برگزیدگی برخوردار خواهند بود.
 
وی تصریح کرد: نویسندگان حوزوی می‌توانند در یکی از محورهای ویژه اعلام شده به تحقیق و پژوهش بپردازند و مقالات علمی پژوهشی خود را از دومین دوره تا ششمین دوره جشنواره مقالات علمی حوزه ارسال کنند.
 
مقیمی حاجی افزود: مهلت ارسال پایان‌نامه‌های سطح 4 (دکتری) و کتاب‌های حوزویان به بیستمین همایش کتاب سال حوزه و مهلت ارسال مقالات علمی پژوهشی به «دومین جشنواره مقالات علمی حوزه» تا 31 خرداد 1397 است.
علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانند در ساعات اداری با تلفن شماره 02537255890 (داخلی 603 تا 605) تماس گرفته و یا از طریق نشانی @ketabehowzeh در پیام‌رسان ایتا، سوالات خود را مطرح کنند.

«بی‌خوابی» در بازار کتاب

lجموعه داستان «بی‌خوابی» اثر مصطفی پورنجاتی از سوی انتشارات نیستان راهی بازار نشر شد.

با وجود اینکه مدت‌هاست به داستان کوتاه کمتر پرداخته می‌شود، اما کماکان یکی از مهم‌ترین ابزارهای نمایش باطن فکری و جهان‌بینی نویسندگان به شمار می‌رود. بسیاری از نویسندگان ایرانی توانایی خود در قصه‌گویی را در آثار داستانی بلند و رمان طبع‌آزمایی کرده‌اند اما بسیاری از آنها نیز در کنار این طبع‌آزمایی، داستان کوتاه را مهم‌ترین مجال و فرصت برای نمایش و بازگویی ایده‌ها و ایده‌آل‌های خود برای جهان زیستی خود و نیز فرصتی برای طبع‌آزمایی تکنیکی در نوشتن می‌پندارند. شاید به همین دلیل است که بسیاری از مخاطبان ادبیات داستانی در ایران و جهان، مخاطب داستان کوتاه را مخاطب خاص و حرفه‌ای ادبیات برمی‌شمرند، مخاطبی که از ادبیات به دنبال موضوعی فراتر از تفنن است. با چنین رهیافتی است که وقتی نویسنده‌ای اثری در قالب داستان کوتاه منتشر می‌کند، می‌توان به دغدغه‌ها و ایده‌آل‌های زیستی او نگاهی جدی‌ انداخت و از او مطالبه‌ای بیشتر از یک داستان‌نویس ساده را انتظار داشت.
مجموعه داستان «بی‌خوابی» اثر مصطفی پورنجاتی نیز با توجه به چنین رهیافتی از دو زاویه، اثری قابل تامل و توجه به شمار می‌رود. نخست جسارت نویسنده برای قدم گذاشتن و طبع‌آزمایی در قالب داستان کوتاه برای بازگویی ایده‌آل‌های ذهنی و زیستی خود و دیگر توانایی خود برای چرخش قلم در فضای محدود داستان کوتاه که نشان‌دهنده توانایی تکنیکی او در به کار بردن کلمات و عبارات برای خلق فضایی داستانی است.
پورنجاتی در مجموعه «بی‌خوابی» ۱۳ داستان کوتاه را از تالیفات خود گردآوری کرده است که ویژگی اصلی آنها بازگویی ایده‌آل‌های ذهنی او درباره موضوعاتی است که توجه او را به خود جلب کرده است که در صدر آنها می‌تواند به مساله نویسندگی اشاره کرد که در داستان کوتاه «هاویه» بروز پیدا کرده است و همچنین در داستان کوتاه «جشن ترس» نیز می‌توان سراغی از آن گرفت.
ویژگی اصلی داستان‌های پورنجاتی در این مجموعه را باید در توانایی او در پرداخت هنرمندانه سوژه‌هایش دید. داستان‌های او همگی از منظر زاویه دید و نوع روایت دارای طراوت و تازگی منحصر به فردی است که می‌تواند داستان‌های را به نام وی ثبت کند. تکراری نبودن سوژه‌ها، فضاسازی و پردازش داستانی بدیع که در موارد زیادی با طنز نیز همراه است و خلق موقعیت‌های خاص در فضاهای داستانی که مخاطب با آنها آشنایی قابل توجهی از قبل دارد را نیز باید در زمره ویژگی‌های این مجموعه پنداشت.
کتاب نیستان مجموعه داستان «بیخوابی» را در 128 صفحه و با قیمت 7500 تومان منتشر کرده است

رونمایی از ۶ کتاب انجمن اندیشه و قلم

در نشست سالانه و افطار انجمن اندیشه و قلم که با حضور اعضای این سازمان مردم نهاد برگزار شد، از ۶ کتاب «رویا پنداری قرآن»، «آخوند خراسانی و حکومت اسلامی»، «فقه و موسیقی، تعامل یا تقابل»، «خروج مسلحانه»، «طلاق های پنهان» و «نگاه فلسفی به فیلمساز فیلسوف» رونمایی شد.

در نشست سالانه و افطار انجمن اندیشه و قلم که با حضور اعضای این سازمان مردم نهاد برگزار شد، از ۶ کتاب «رویا پنداری قرآن»، «آخوند خراسانی و حکومت اسلامی»، «فقه و موسیقی، تعامل یا تقابل»، «خروج مسلحانه»، «طلاق های پنهان» و «نگاه فلسفی به فیلمساز فیلسوف» با حضور دکتر حسین علایی، حجت الاسلام پروازی، دکتر غلامعلی رجایی، علی شکوهی و تدوین‌کنندگان کتاب‌ها رونمایی شد.
این کتاب‌ها که حاصل نشست‌های تخصصی انجمن اندیشه و قلم است، با همکاری پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات به زیور طبع آراسته شده است.
کتاب «رویا پنداری قرآن»، به ارائه و نقد و بررسی دیدگاه رویای رسولانه عبدالکریم سروش پرداخته و در آن به همت امین افخم نقدهای سید یحیی یثربی، سید عباس حسینی قائم مقامی، مجید معارف، خلیل قنبری، محسن آرمین، جعفر نکونام و عبدالعلی بازرگان جمع‌آوری و تدوین شده است.
در کتاب «آخوند خراسانی و حکومت اسلامی» محسن آزموده دو جلسه مناظره اکبر ثبوت و حجت الاسلام حمید پارسانیا و نیز مناظره قلمی آن دو را روایت کرده است.
کتاب «خروج مسلحانه» بازخوانی واقعه سی خرداد 60 و خروج مجاهدین خلق به روایت خسرو تهرانی، اکبر طاهری و حجت درخشنده، از فعالان امنیتی آن مقطع است و کتاب «طلاق‌های پنهان» نیز با دیدگاه‌های رسول روشن و بهنام اوحدی و به کوشش الهه اسلامی به موضوع طلاق‌های عاطفی پرداخته است.
کتاب «فقه و موسیقی، تعامل یا تقابل» روایت میزگردی با حضور پیروز ارجمند موسیقیدان و حجت الاسلام سید ابوالقاسم حسینی ژرفا، از استادان حوزه است که موسیقی را از منظر فقه واکاوی کرده است. «نگاه فلسفی به فیلمساز فیلسوف» نیز محصول نشستی با سخنان دکتر حاتم قادری و مجتبی گلستانی است که به کارنامه داریوش مهرجویی پرداخته است. تدوین این دو کتاب را احمدرضا توجهی، فرزاد زادمحسن و علی محمدی بر عهده داشته‌اند.
در این نشست همچنین رئیس هیات مدیره، مدیرعامل و معاونان و دبیران گروه‌های انجمن اندیشه و قلم به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند و از برنامه‌های آتی انجمن گفتند.

برگزاری نخستین نمایشگاه کتاب دفاع مقدس در بهنمیر

نخستین نمایشگاه کتاب دفاع مقدس و سبک زندگی شهدا در بهنمیر برگزار شد.

دفتر حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس بهنمیر  نمایشگاه کتاب دفاع مقدس و سبک زندگی را با هدف انتقال فرهنگ ایثار و شهادت و الگوگیری از زندگی شهدای والامقام دفاع مقدس در محوطه مصلای نمازجمعه بهنمیر برپا کرد.
در این نمایشگاه ۴۰۰ جلد کتاب در قالب ۱۰۰ عنوان با موضوع دفاع مقدس به صورت امانی در مدت یک هفته در معرض دید نمازگزاران بهنمیری گذاشته شد که با استقبال چشمگیری روبه رو شد.
این آیین به همت دفتر حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس بهنمیر در مراسم نمازجمعه و با حضور  امام جمعه بهنمیر، نانواکناری نماینده مردم شهرستان‌های بابلسر و فریدونکنار در مجلس و کشاورز بخشدار بهنمیر برگزار و از کتاب بغض عشق با موضوع دفاع مقدس رونمایی شد.
موضوع این کتاب به بیان خاطرات منور عباسعلی پور عزیزی بانوی بهنمیری در دفاع مقدس است که سال‌های جوانیش را همگام و همراه با همسر جانبازش عبدالکریم تقی نژاد در شهر‌های مرزی استان کردستان و آذربایجان غربی گذرانده، اختصاص دارد.
کتاب بغض عشق در ۱۵۶ صفحه توسط انتشارات سرو سرخ وابسته به اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران و با حمایت استانداری و سپاه کربلای مازندران در ۱۰۰۰ نسخه به چاپ رسید.
زهرا اسماعیلی به گفت‌وگو با راوی کتاب پرداخته و زهرا یداله پور پنبه زاری هم آن را تدوین کرده است. /925/ د 103/ش

ارسال نظرات