۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۹
کد خبر: ۵۶۶۹۶۷
شیخ الازهر:

قرآن معجزه‌ای عقلی و جهانشمول است

شیخ الازهر با بررسی ابعاد مختلف اعجاز قرآن کریم تاکید کرد که قرآن معجزه‌ای عقلی برای تمامی نسل‌ها و تمامی زمان‌ها است.
احمد طیب شیخ الازهر

به گزارش بین‌الملل خبرگزاری رسا، احمد طیب شیخ الازهر مصر در برنامه «امام طیب» تاکید کرد که معجزه عملی در توان و قدرت پیامبر نیست بلکه امری است که خداوند از طریق پیامبر ایجاد کرده و نشان از قدرت پروردگار دارد.

شیخ طیب با اشاره به اقسام محالات گفت: برخی محالات از منظر عرف و عادت محال است اما عقل و تصور امکان وقوع آن را محال نمی‌داند. قسم دوم محالات، نه تنها در عرف و عادت بلکه به حکم عقل و تصور ذهنی نیز محال و ناممکن است.

وی افزود: معجزات از نوع محالات عادی است اما محال عقلی نیست و کسانی که به انکار معجزه روی می‌آورند با خلط میان استحاله عادی که تخلّف پذیر بوده و استحاله عقلی که تخلّف ناپذیر است، حقیقت اعجاز را به درستی درک نکرده‌اند.

شیخ الازهر با بیان آنکه تمامی معجزه‌های انبیای گذشته از نوع معجزات حسی مانند عصای موسی(ع)، زنده کردن مردگان و یا شفای نابینا به دست حضرت عیسی(ع) است، خاطر نشان کرد که این معجزات منحصر به همان مکان و زمان معین است چون رسالت انبیای گذشته معطوف به منطقه معینی و با مدت زمان محدودی بوده است.

عالم اهل سنت مصر اظهار داشت: رسالت پیامبر اکرم(ص) یک رسالت جهانشمول و برای تمامی نسل‌ها و زمان‌ها است. معجزه پیامبر یک معجزه عقلی با دو ویژگی است؛ اول آنکه برای تمام موجودات از جن و انس است و دوم آنکه تا آخر الزمان استمرار خواهد داشت و این معجزه عقلی همان قرآن است.

احمد طیب با اشاره به وجه اول اعجاز قرآن ادامه داد: قرآن در سطحی از فصاحت و بلاغت و با زیباترین اسلوب و دقیق‌ترین عبارات نازل شده است که حتی افراد فصیح و بلیغ قریش حتی با وجود عدم ایمان به اسلام در برابر قرآن سر تعظیم فرود آورده و به صراحت اقرار کردند که کلمات قرآن مافوق سطح سخنان جن و انس است.

وی تصریح کرد: وجه دوم اعجاز قرآن اخبار از امور غیبی است که در زمان پیامبر(ص) رخ نداده و پس از نزول آیات الهی به وقوع پیوست. همچنین خبر از گذشته و امت‌های سابق که احدی در آن زمان چنین اطلاعی از گذشته نداشت و حتی پیامبر اکرم(ص) نیز پیش از نزول وحی از آن باخبر نبودند زیرا پیامبر (ص) أمّی بودند.

عالم اهل سنت مصر اعجاز سوم قرآن را موضوعات اجتماعی دانسته و تاکید کرد: قانون گذاری و ارائه نظرات متعدد پیرامون مسائل اجتماعی، طرح ارزش‌ها و مفاهیم انسانی و اخلاقی، بیان موضوعات مرتبط با روابط اجتماعی از دیگر وجوه اعجاز قرآن است که حتی تا به امروز نیز بشریّت نتوانسته برای آن نمونه و جایگزینی ارائه دهد.

شیخ الازهر در پایان اظهار داشت: نوع دیگری از اعجاز قرآن، اعجاز زبانی است که در طول زمان همچنان ماندگار بوده است و این همراهی زبان عربی با زبان قرآن سبب شده تا همچنان زبان عربی باقی بماند و از میان نرود هرچند که با ضعف مردم این زبان نیز رو به ضعف رفهت اما با این وجود همچنان یک زبان جهانی است./981/ب921/ر

ارسال نظرات