۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
کد خبر: ۵۶۶۹۷۲
یادداشت؛

اروپا به دنبال مدل چینی مقابله با آمریکا

برنامه حمایتی ترامپ از صنایع داخلی آمریکا چیزی کمتر از یک اعلان جنگ اقتصادی با شرکای قدیمی این کشور نیست و باید دید که این جنگ بر مبنای چه زمینه و با چه ابعادی پیش می‌رود.
فولاد

به گزارش خبرگزاری رسا، یک ماه قبل مهلت معافیت‌های تجاری امریکا بر واردات فولاد و آلومینیوم پایان می‌یافت اما دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، این معافیت‌‌‌‌‌ها را برای یک ماه دیگر هم تمدید کرد. حالا که مهلت یک‌ماهه او هم تمام شده دیگر خبری از تمدید معافیت‌‌‌‌‌ها نیست و ویلبور راس، وزیر بازرگانی امریکا، اعلام کرده که تعرفه‌های واردات آلومینیوم و فولاد از ابتدای ماه ژوئن شروع می‌شود. به این ترتیب، افزایش تعرفه‌ فولاد و آلومینیوم وارداتی به امریکا هر کدام به میزان 25 و 10 درصد از روز جمعه اول ژوئن شروع می‌شود تا ترامپ به خیالش یکی از وعده‌های انتخاباتی را عملی کرده باشد.

بازگشت رونق به کسب و کار امریکایی وعده طلایی او به امریکایی‌‌‌‌‌ها بود و می‌خواهد با افزایش تعرفه‌‌‌‌‌ها از صنایع داخلی امریکا حمایت کند تا به آن وعده‌اش عمل کرده باشد و برنامه مشابهی هم برای حمایت از خودروسازان داخلی دارد. این نحو برنامه حمایتی ترامپ چیزی کمتر از یک اعلان جنگ اقتصادی با شرکای قدیمی امریکا نیست و باید دید که این جنگ بر مبنای چه زمینه و با چه ابعادی پیش می‌رود. 

به نظر نمی‌رسد که اتحادیه اروپا از جنگ اقتصادی با امریکا چندان نگرانی داشته باشد چرا که ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، خبر از اقدامات متقابل این اتحادیه در برابر امریکا داده و امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، هم در یک تماس تلفنی با ترامپ هم اقدام او را «غیرقانونی» خوانده و هم اینکه از «اقدام قاطع و متناسب» اتحادیه اروپا گفته است. واکنش دیگر مقامات اروپایی‌ کم و بیش در همین سطح است و همچنان که پتر آلتمایر، وزیر اقتصاد آلمان، تأیید کرده اقدام امریکا برای افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم همبستگی چشمگیری را میان کشورهای اروپایی به دنبال داشته است.

اروپا با این همبستگی به وجود آمده قصد مقابله با این کار ترامپ را دارد که یک وجه این تقابل حقوقی است و به گفته سیسیلیا مالم‌ستروم، کمیسر امور تجاری اتحادیه اروپا، هدف استفاده از مکانیسم‌های موجود در سازمان تجارت جهانی در برابر اقدام امریکا است. یک وجه دیگر عمل مقابله مثل اروپایی است که از حالا تعرفه‌های ویژه‌ای بر کالاهای وارداتی از امریکا مثل آهن، آلومینیوم، دخانیات، جین، مشروبات و برخی محصولات کشاورزی مثل برنج، ذرت، لوبیا، آب پرتقال، کره‌های گیاهی و تعدادی دیگر از کالاهای امریکایی وضع کرده است. به نظر نمی‌رسد این حد از عمل مقابله به مثل اروپایی‌‌‌‌‌ها بتواند جوابگوی ضرر و زیان وارد شده از سوی امریکایی‌‌‌‌‌ها باشد اما باید گفت که اروپایی‌‌‌‌‌ها در این مرحله بیشتر قصد هشدار به ترامپ را دارند تا به صورت جدی وارد یک جنگ اقتصادی با او شوند. 

باید گفت که اروپایی‌‌‌‌‌ها زمینه جنگ اقتصادی را عامدانه محدود کرده‌اند تا ببینند ترامپ چه می‌کند و از چه موضعی وارد معامله با آنها می‌شود. این نحو عمل اروپایی‌‌‌‌‌ها الگوبرداری از واکنش چینی‌‌‌‌‌ها به ترامپ در ماه‌های قبل است که اول با وضع تعرفه‌های جدید پاسخی محدود به ترامپ داد و بعد طی مذاکرات نوعی سازش بین دو طرف ایجاد شد. اروپایی‌‌‌‌‌ها با این تجربه دریافته‌اند که ترامپ به جای یک جنگ اقتصادی جدی، بیشتر به دنبال معامله‌ای با آنها است تا مثل چین بتواند نتیجه‌ای از معامله به دست بیاورد.

او در مورد چین توانست دست کم این کشور را قانع به خرید برخی از کالاهای امریکایی بکند تا کسری تجاری با چین را تا حدی کاهش داده باشد و حالا باید دید که در مورد اروپایی‌‌‌‌‌ها چه هدفی را دنبال می‌کند. شبکه خبری بلومبرگ با استناد به سخنان مقام‌های امریکایی از دو هدفی می‌گوید که ممکن است ترامپ در جنگ تجاری با اروپا دنبال می‌کند. هدف نخست فشار بر اروپایی‌‌‌‌‌ها است تا به تعهد خود مبنی بر پرداخت کامل سهمیه خود در ناتو عمل کنند. این سهمیه 2 درصد از میزان تولید ناخالص داخلی است و بلومبرگ به سخنان استیون منوشین، وزیر خزانه‌داری امریکا، اشاره کرده که گفته بود: ترامپ سهم کشور‌‌‌‌ها در تأمین بودجه ناتو را در تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم در نظر می‌گیرد.

هدف دیگر مربوط می‌شود به برجام و فشار بر اروپایی‌‌‌‌‌ها برای تبعیت از امریکا که بلومبرگ در این مورد به سخنان ریچارد گرنل، سفیر امریکا در آلمان، استناد کرده که گفته بود: «ترامپ آماده است در صورت همکاری اتحادیه اروپا با امریکا در موضوع ایران، اعضای این اتحادیه را برای همیشه از تعرفه‌های تجاری معاف کند.» ‌به هر حال، ترامپ با افزایش تعرفه‌‌‌‌‌ها یک جنگ تجاری را با اروپایی‌‌‌‌‌ها به راه انداخته اما همانند چین، اینجا هم اهدافی خارج از حدود جنگ تجاری دنبال می‌کند و به نوعی با جنگ تجاری قصد باج‌خواهی از اروپایی‌‌‌‌‌ها را دارد و باید دید که اروپایی‌‌‌‌‌ها در مورد بودجه ناتو یا برجام حاضر به پرداخت باجی به او می‌شوند یا نه./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: روزنامه جوان

ارسال نظرات