۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۵۶۷۱۳۰
حجت الاسلام دارستانی:

گناهگار از محبت خدا به خود باخبر باشد، فکر گناه هم نمی کند

حجت الاسلام دارستانی با بیان این‌که اگر کسی بگوید، چرا توبه برای خداوند به اندازه زیادی ارزش دارد، گفت: دلیل آن اعتراف بنده علیه خودش نزد خداوند است و آنهم زمانی برای توبه آمده است که می‌توانسته نیاید.
دارستانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید احمد دارستانی، در مراسم پرفیض شب نوزدهم ماه مبارک رمضان که با حضور هزاران نفر از عاشقان و منتظران حضرت ولی‌عصر(عج) در مسجد مقدس جمکران برگزار شد، با اشاره به استقبال خداوند از توبه‌کنندگان اظهار داشت: اگر گناهگار از محبت حق‌ تعالی نسبت به خود باخبر باشد، نه تنها گناه نمی‌کند، بلکه فکر گناه هم به ذهن او وارد نمی‌شود.

این خطیب با بیان این‌که تمام گناهان بندگان از سر بی‌خبری انجام می‌شود، گفت: اگر گناهکار هنگام رفتن به سمت گناه حال خدا را ببیند، بندبند پیکرش از هم متلاشی شده و به شوق برگشتن به سوی پروردگار خود گناه را ترک می‌کند.

وی با اشاره به محبت پدر و مادر نسبت به فرزندان خود بیان کرد: همان‌گونه که فرزند زمین خورده‌ای برای والدین خود عزیز است و با کمترین ناراحتی او، نزدیکان او ناراحت می‌شوند، بنده گناه‌کار هم برای خداوند عزیز است.

حجت الاسلام دارستانی ادامه داد: اباعبدالله(ع) تا زمان شهادت دائما در تلاش بودند که سپاهیان دشمن را ارشاد و هدایت کنند، چراکه هدایت و بازگشت هریک از بندگان به سوی خدا، سبب خوشحالی حق‌تعالی شده و امام حسین(ع) دائما به دنبال رضایت الهی بودند.

وی در بیان شرایط توبه و بازگشت تصریح کرد: شب قدر، شب توبه و بخشش بندگان از سوی حق‌تعالی است، اما باید توجه داشت که منظور گناهان حق الله است و گناهان حق‌الناس ارتباطی با خدا ندارد و توبه از این گناهان، جبران کردن آنها است.

پژوهشگر مسائل دینی درباره دعوت‌شدگان برای توبه در شب‌های قدر ابراز داشت: شب‌های قدر برای جبران گناهان مهیا شده است و منادی در این شب‌ها از همه برای بازگشت و بخشش گناهان دعوت می‌کند.

وی با بیان این‌که اگر کسی بگوید، چرا توبه برای خداوند به اندازه زیادی ارزش دارد، گفت: دلیل آن اعتراف بنده علیه خودش نزد خداوند است و آنهم زمانی برای توبه آمده است که می‌توانسته نیاید.

حجت الاسلام دارستانی ادامه داد: زمانی که بندگان مرتکب گناهی می‌شوند، تمام ملائکه آسمان و زمین حیرت می‌کنند، چراکه حق‌تعالی تمام دنیا را برای انسان آفریده است.

وی محبت خداوند به بندگانش را غیر قابل قیاس با محبت دنیوی دانست و گفت: برخی از مادرها هرروز و برخی دیگر چند روز یکبار بایستی صدای فرزندان خود را بشنوند تا آرام گیرند، اما خداوند آنقدر مهربان است که می‌خواهد روزی پنج‌بار صدای بندگانش را بشنود و نماز همین صحبت بندگان با خدا است.

این خطیب با بیان این‌که دو نوع گناه وجود دارد، عنوان کرد: یک دسته افراد هستند که به طور علنی حرمت خدا را شکسته و قبح گناه را بین مردم از بین می‌برند، اما دسته دیگر کسانی هستند که دیگران از گناه آنها با خبر نشده و تنها حق‌تعالی ناظر بر آنها است.

وی در پایان اظهار داشت: تمام لذت مناجات در این است که پست‌ترین افراد با بالاترین وجود وصل می‌شود، خداوند آنقدر تیر محبت به بندگان خود می‌فرستد تا یکی از آنها را بنده دریافت کند و در آخر که حجت بر بنده خطاکار تمام شد، او را عقاب می‌کند./876/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات