۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰
کد خبر: ۵۶۷۱۴۱
آیت الله فاضل لنکرانی:

توجیه گناه بدتر از انجام آن است

رییس مرکز فقه ائمه اطهار(ع) بر اهمیت شیطان­‌شناسی تأکید کرد و ماه رمضان را بهترین فرصت برای تقویت باورهای دینی و اعتقادات دانست.
آیت الله فاضل لنکرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله شیخ جواد فاضل لنکرانی، رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، در مراسم شب احیای نوزدهم ماه رمضان که در حسینیه مرحوم آیت الله فاضل برگزار شد، بر اهمیت شیطانشناسی تأکید کرد و گفت: انسان باید شیطان شناس باشد تا بتواند مسیر سعادت و تکامل را طی کند؛ هر فردی باید درس شیطان شناسی را بیاموزد و با ماهیت این موجود آشنایی پیدا کند.

 آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به ضرورت مراقبت انسان بر اعمال خویش ابراز کرد: همان‌گونه که شیطان آدم و حوا را وسوسه و  آنها  را از بهشت خارج کرد؛ اگر انسان‌ها نیز  بر اعمال خویش مراقبت و محاسبه نداشته باشند، ابلیس آنها را  از کمالات الهی دور خواهد کرد.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: خداوند در قران به انسان‌ها دستور داده که از گام‌های شیطان پیروی نکنند، زیرا که شیطان مرحله به مرحله مردم را به گمراهی دعوت و با خویش همراه می‌کند و فکر گناه نخستین قدم در دام شیطان افتادن است.

وی با بیان این که شیطان برای گمراهی تمام انسان‌ها حتی عالمان دینی برنامه دارد، گفت: شیطان در عالمان دینی نیز نفوذ کرده است و زمانی که  علم و مطالعه آنها زیاد شود، شیطان آنها را وسوسه می‌کند که میان این عالم و امام معصوم فرقی وجود ندارد؛ همانند محمدعلی باب طلبه‌ای بود که ادعای مهدویت کرد، همچنین در این زمان نیز در کشور عراق و برخی کشورها برخی ادعای مهدویت دارند و خود را نائب و حتی فرزند امام مهدی معرفی کرده‌اند.

آیت الله فاضل لنکرانی توجیه گناهان را بدتر از انجام گناهان توصیف و بیان کرد: انسان‌ها کار زشت و گناه خویش را توجیه و بهانه تراشی می‌کنند و این‌گونه استدلال می‌کنند که دیگران نیز این کار و گناه را انجام می‌دهند؛ حتی جنایتکاران تاریخ نیز برای تبرئه جنایت‌های خویش توجیهات شیطانی آورده‌اند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ابراز کرد: مرحوم والد ما بیان کرده‌اند که شیطان از مراجع تقلید مأیوس نیست و برای گمراه  ساختن آنها تلاش می‌کند.

آیت الله فاضل لنکرانی بر تقویت باورهای دینی در ماه رمضان تأکید و بیان کرد: زمانی که شیطان از گمراه ساختن انسان‌ها در اعمال و رفتار مأیوس می‌شود، به ایجاد شبهه در عقاید آنها می‌پردازد؛ در حالی که ماه رمضان بهترین فرصتی برای افزایش و استحکام اعتقادات است.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به فلسفه خلق شیطان از سوی خدا، ابراز کرد: خداوند شیطان را برای امتحان و شناخت انسان مؤمنان و بدکاران آفریده است و شیاطین به دو گونه از جن و انس هستند.

وی منشأ تمام اختلاف‌ها را وسوسه‌های شیطانی توصیف کرد و گفت: طبق آیات و روایات نفس انسان از الهامات ملکوتی و نیز القائات شیطانی برخوردار است؛ بنابراین فردی وسوسه‌های و القائات ابلیس را نپذیرد، در راه سعادت و کمال قرار خواهد گرفت.

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به اهمیت توبه و انابه در ماه رمضان، بیان کرد: طبق روایات دست و پای شیطان در ماه رمضان بسته شده است، یعنی اینکه القائات شیطانی در این ماه وجود ندارد؛ اما در ماه‌های دیگر وسوسه‌های شیطانی وجود دارد، بنابراین ماه مبارک رمضان فرصت ویژه‌ای برای رسیدن به قرب و کمالات الهی است./۹۹۸/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات