۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۵
کد خبر: ۵۶۷۱۴۷
آیت الله مصباح یزدی:

ظواهر دنیوی راه نفوذ شیطان برای غافل کردن انسان از آخرت است

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با تأکید بر مدیریت خواسته های دنیوی گفت: احترام ها و فضیلت های ظاهری دنیا راهی برای نفوذ شیطان برا به فراموشی سپردن آخرت است.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) یکشنبه شب در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر انقلاب در قم برگزار شد، با طرح این سؤال که چرا انسان با وجود دانستن برتری آخرت بر دنیا در همه ابعاد، عمل دنیوی را مقدم می دارد، گفت: این کار توجیه عقل پسندی ندارد اما شاید بهانه هایی وجود داشته باشد.

وی افزود: یکی از بهانه ها این است که انسان تصور می کند لذایذ دنیا نقد بوده و نعمت های آخرت نسیه است که مغالطه محسوب می شود، اینگونه نیست که هر نقدی بر هر نسیه ای مقدم باشد بلکه عقل بررسی می کند که اگر ارزش نسیه بسیار بیشتر از نقد است آن را مقدم می دارد چنانچه در زندگی دنیوی نیز چنین مسائل وجود دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که زحمت های انسان برای به دست علم و کار از قبیل زحمت های نقد برای سود نسیه است، اظهار داشت: وقتی انسان به آخرت می رسد فراموش می کند که همین محاسبه را انجام دهد.

وی ادامه داد: در دنیا برخی چیزها مانند مال، مقام و محبوبیت افتخار و امتیاز است و چون انسان طالب بهترین ها است این مسائل را ترجیح می دهد، برخی از مردم به کسانی که دست آن ها از مال خالی باشد به چشم دیگری نگاه می کنند یعنی در واقع نعمت های دنیا فضیلت دانسته شده و انسان از آخرت غافل می شود.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که احترام ها و فضیلت های ظاهری دنیا راهی برای نفوذ شیطان برا به فراموشی سپردن آخرت است، ابراز داشت: پیامبران الهی که شریف ترین انسان ها بودند در فقر زندگی می کردند و اینگونه نیست که فقر و تهیدستی سبب ذلت و پستی انسان باشد.

وی عنوان کرد: امیرمؤمنان می فرماید که مسلمین باید از پیامبر اسلام(ص) الگو بگیرند که با وجود عالی ترین مقام به ظواهر دنیوی اعتنا نکردند، خود امیرمؤمنان نیز در نهایت زهد و پارسایی قرار داشتند و کمترین توجهی به دنیا نمی کردند./1323/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات