۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۵۶۷۱۵۴

چاپ جلد نهم سلسله سخنرانی‌های استاد رفیعی

مؤسسه انتشارات دارالمبلغین جلد نهم از سری کتاب‌های سلسله سخنرانی‌های استاد رفیعی را منتشر کرده است.
رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا مؤسسه انتشارات دارالمبلغین کتاب سلسله سخنرانی‌های استاد رفیعی نوشته سید علی‌اکبر حسین نیشابوری را منتشر کرده است.

مؤلف کتاب را در 17 بخش با عنوان‌های: ماه مبارک رمضان، توحید و خداشناسی، تسلیم در برابر خدا و پیامبر و دوری از نفاق، ویژگی‌های مؤمنین و منافقین، قسم خوردن و دروغ گفتن، اطاعت از اوامر خدا و رسولش، امام زمان، قدرت خدا، عفاف، حجاب، صله‌رحم، وظایف مردم در مقابل پیامبر و رهبران الهی، وظایف مردم در مقابل پیامبر، آثار اطاعت و مخالف با پیامبر، علم الهی و وداع با ماه مبارک رمضان تدوین کرده است.

نگارنده در بخش اول کتاب چند روایت درباره اهمیت ماه مبارک رمضان و احترام ویژه‌ای که اهل‌بیت برای این ماه قائل بوده‌اند می‌آورد و چنین می‌نویسد:

سید بن طاووس نقل می‌کند: «إِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَمَضَانَ تَغَيَّرَ لَوْنُهُ وَ كَثُرَتْ صَلاَتُهُ وَ اِبْتَهَلَ فِي اَلدُّعَاءِ وَ أَشْفَقَ مِنْهُ»؛   وقتی ماه رمضان می‌شد، رنگ رخسار پیامبر تغییر می‌کرد و نماز خواندنش زیاد می‌شد و در دعا و درخواست از حق‌تعالی بسیار زاری و تضرع می‌کرد و از خدا ترسان بود.

در حدیثی دیگری داریم، وقتی ماه رمضان شروع می‌شد امیرالمؤمنین دعایی می‌خواندند که بسیار زیباست. البته همه ائمه ما برای ماه رمضان دعایی داشتند اما این دعا را ابن ابی الحدید در شرح نهج‌البلاغه نقل می‌کند که حضرت علی می‌فرمود: «اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ خَيْرَ هَذَا اَلشَّهْرِ وَ فَتْحَهُ وَ نُورَهُ وَ نَصْرَهُ وَ بَرَكَتَهُ وَ طَهُورَهُ وَ رِزْقَهُ وَ أَسْأَلُكَ خَيْرَ مَا فِيهِ وَ خَيْرَ مَا بَعْدَهُ وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا فِيهِ وَ شَرِّ مَا بَعْدَهُ»؛ خدایا من از تو نیکویی این ماه و پیروزی و روشنایی و یاری و برکت و فزونی و پاکی و روزی آن را درخواست می‌نمایم و از تو نیکویی آنچه در آن است و آنچه پس از آن است را می‌طلبم و از بدی آن جه در آن است به تو پناه می‌برم.

این نحوه ورود اهل‌بیت به ماه مبارک رمضان بوده است.

نویسنده در بخش دیگر از این کتاب به قسم خوردن و دروغ گفتن اشاره کرده و اقسام این فصل را چنین برشمرده است: سوگند منافقانه، پیام آیه، قسم خوردن، دوری کردن از قسم راست، آثار قسم دروغ، اثر قسم دروغ، دروغ گفتن، ترک دروغ، آثار دروغ، ذلت دروغ‌گو، انواع دروغ، اجتناب از دروغ‌های فردی، اثر دروغ گفتن، دروغ مصلحت‌آمیز و اعتماد داشتن عامل راست‌گویی

وی در توضیح آثار قسم دروغ در صفحه 105 کتاب چنین می‌آورد:

قسم دروغ آثار بسیار زیادی دارد که برخی از آن‌ها را بیان می‌کنیم:

۱-​مبتلا شدن به فقر: اولین اثر قسم دروغ، مبتلا شدن به فقر است پیامبر فرمودند: «اَلْيَمِينَ اَلْكَاذِبَةَ تَذَرُ اَلدِّيَارَ بَلاَقِعَ مِنْ أَهْلِهَا وَ تُورِثُ اَلْفَقْرَ فِي اَلْعَقِبِ»؛ کسانی که قسم دروغ می‌خورند در نسلشان فقر می‌آید و بچه‌هایشان فقیر می‌شوند.

۲-از بین رفتن برکت: دومین اثر قسم دروغ از بین رفتن برکت است. امیرالمؤمنین فرمود: «اِتَّقُوا اَلْيَمِينَ اَلْكَاذِبَةَ فَإِنَّهَا مَنْفَقَةٌ لِلسِّلْعَةِ مَمْحَقَةٌ لِلْبَرَكَةِ»؛ از قسم دروغ بپرهیزید؛ چون قسم دروغ، کالا را رونق می‌دهد اما برکت را از کسب می‌برد.

۳-جنگ با خدا: سومین اثر قسم دروغ، به جنگ خدا رفتن است. امام صادق فرمود: «مَن حَلفَ على يَمينٍ و هُو يَعلمُ أنّهُ كاذِبٌ فقَد بارَزَ اللّه َ عزّوجلّ»؛ کسی که قسم دروغ می‌خورد و خودش هم می‌داند به جنگ خدا رفته است.

۴-دورشدن از رحمت خدا: چهارمین اثر قسم دروغ، دور شدن از رحمت خداوند است. حدیث قدسی است؛ خدا می‌فرماید: «لا انیل رحمتی من یعرضنی للایمان الکاذبة»؛ من رحمت خود را شامل حال کسی که سوگند دروغ بخورد، نمی‌گردانم.

همه ما عادت کنیم حتی به راست هم قسم نخوریم. یک وقت تأکید است یا اثبات مطلبی حیاتی است اشکال ندارد اما در غیر ضرورت سوگند نخوریم.

شب آخر ماه مبارک رمضان یک شب استثنایی است بنابراین نگارنده در بخش آخرین کتاب درباره اعمال شب عید فطر چنین می‌نویسد:

۱- ​احیاء: یکی از اعمال امشب که بسیار مهم است احیای امشب است. امیرالمؤمنین به هیچ وجه شب عید را نمی‌خوابید و می‌فرمود: کم‌تر از شب قدر نیست. رسول خدا فرمود: «مَنْ أَحْيَا لَيْلَةَ اَلْعِيدِ لَمْ يَمُتْ قَلْبُهُ يَوْمَ تَمُوتُ اَلْقُلُوبُ»؛ کسی که شب عید فطر را احیا بگیرد در روزی که دل‌ها می‌میرند، دل او نمی‌میرد؛ یعنی همیشه شاداب و سرزنده است.

۲- خواندن سه سوره از قرآن: یکی دیگر از اعمال امشب، خواندن سه سوره از قرآن است که خیلی تأکید شده؛ سید بن طاووس می‌گوید: روایت شده که بزرگان ما به قرائت سوره انعام، کهف و یاسین مقید بوده‌اند و گفتن صد مرتبه «استغفرالله و اتوب الیه».

۳- خواندن نماز: یکی دیگر از اعمال امشب خواندن نماز است. از امیرالمؤمنین نمازی نقل شده که نوشته‌اند: حضرت به خواندن این نماز مقید بوده و یک نمازی هم از پیامبر خداست که یک مقدار راحت‌تر است.

نقل‌شده: احدی این نماز را نمی‌خواند و چیزی از خدا نمی‌خواهد مگر اینکه خدا به او بدهد. حالا ممکن است همان حاجت خودش هم نباشد اما با این نماز بالاخره دستش را خالی نمی‌گذارد. نماز اول همان چیزی است که معروف است در رکعت اول حمد و هزار قل هو الله و در رکعت دوم حمد و یک قل هو الله است.

نماز دوم حمد و صد قل هو الله در رکعت اول و در رکعت دوم حمد و یک قل هو الله.

۴- یکی دیگر از اعمال امشب، زیارت امام حسین(ع) است. در این روایت داریم اگر کسی زیارت ابی‌عبدالله(ع) را در شب عید فطر، قربان و نیمه شعبان انجام بدهد: «غفر له ما تقدم من ذنبه و ما تأخر»؛ خدا گناهان گذشته و آینده‌اش را می‌آمرزد. می‌خواهد بگوید شویندگی این‌ها زیاد است؛ گناه را از پرونده انسان محو می‌کند و توفیقات انسان را زیاد می‌کند.

مؤسسه انتشارات دارالمبلغین کتاب سلسله سخنرانی‌های استاد رفیعی را در 284 صفحه و با شمارگان 2000 نسخه و قیمت 11000 تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندانز می‌توانند برای تهیه این کتابد با شماره‌های 09109650765-09128794005 تماس حاصل نمایند و کتاب را در منزل تحویل بگیرند./۹۹۸//ن ۶۰۲/ش

ارسال نظرات